Årets spel: Alla konsoler från 1986-2020
Sammanställd av: POPKORN-redaktionen, 2021-02-28
Text: J. Robin Andersson, Thomas D. Gustafsson, Jan M. Komsa, G.W. Kong, Sebastian P. Mars, Totaka N. Talisa
Del 1:
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Del 2:
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Välkomna till den här andra delen av listan över årens spel alla konsoler från 1986-2020, dvs de senaste hela 35 åren med våra alla tiders favoritkonsolvideospel. Vi håller förhandssnacket kort för den här delen. Här handlar det mestadels om den sjunde och åttonde konsolgenerationens spel. Blott två generationer kontra de fyra på föregående sida alltså men det är faktiskt inte så bara ändå, dels då sjätte och sjunde generationen överlappade varandra och då inte minst den sjätte med PS2 i spetsen flera år in på den sjunde som ni kan se här nedan och dels då både sjunde och åttonde generationen har varit ovanligt långlivade jämfört med de tidigare. Speciellt den sjunde då det även släpptes så himla många spel att vi för åren 2006-2013 under denna generation beslöt att utöka antalet placeringar på listan. Istället för i regel ett årets bästa och en runner-up blir det, i regel, ett årets bästa och två runner-up-placeringar. Och denna regel böjer vi redan för år 2007 med hela fyra placeringar då det efter alla omröstningar helt enkelt stod exakt lika mellan alla runner-ups... Och vet ni vad, det här är väl inte Nobelpriset heller. Där kan högst tre pristagare väljas per utmärkelse. Vi är dock lite mer öppensinnade än så, så vi valde fyra. Den som vill hoppa direkt till ett specifikt år kan för övrigt göra detta från listan med årtal på denna sida också. Den direkt ovanför detta textstycke alltså. Och nu raskt vidare med listan!
2006
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
1
|
Shadow of the Colossus (Sony, PS2)
| |TDG
|
|
|
Här har vi det. PS2:s magnum opus. Skapat av Fumito Ueda, mannen som tidigare gav oss ICO. Shadow of the Colossus är dock vida överlägset sin andliga föregångare på samtliga plan. Jag kan inte ens börja gå in på något av spelets många områden utan att först gå in på det som framkommer redan i speltiteln, kolosserna, eftersom allt kretsar kring dessa enorma bestar som består av både kött och sten. Redan vid mötet med spelets första koloss slår tanken en om man verkligen vet vad man gett sig in på. Plötsligt tornar den upp sig och man finner sig själv darra i dess skugga. Man är så liten att kolossen inte ens lägger märke till ens fjuttiga existens utan drar bara långsamt vidare. Det är inte förrän man provocerar jätten som den vänder sig, fäster sin nu mordiska blick på en och raskt går till anfall. Desperat slänger man sig fram och tillbaka för att undvika den ursinniga giganten och när man till slut upptäcker något pälsliknande vid ena foten så gör man ett beslutsamt hopp och greppar tag... Musiken antar nu en annan ton medan man sakta men säkert med trevande tag börjar ta sig uppför den enorma varlesen. Plötsligt försöker kolossen ruska av sig sin mygga till angripare och man slängs runt som en trasdocka.
Plötsligt står jätten stilla och innan någonting mer oförutsett händer gör man ett desperat hopp upp till en plattform på dess rygg... Sakta fortsätter man uppför ryggen och undviker att bli avslängd ett par gånger till, innan man till slut står uppe på självaste toppen av bjässens huvud. Det är först nu man inser dess enorma storlek, medan man ser långt bort i dalen som nu blivit platsen för detta episka slag. Man tar ett resolut tag i pälsväxten, höjer sitt svärd med spetsen riktad nedåt och borrar in det med all sin kraft i monstrets huvud... Kolossen utbrister ett dämpat vrål, vacklar lite och faller slutligen till marken med ett brak som skakar vad som känns som hela den vida världen. Här blir man tvungen att lägga ifrån sig den nu kallsvettiga kontrollen då man inser att kampen har pågått i långt över en halvtimme och man är helt andfådd... Man kommer på att en seger som denna har man aldrig tidigare upplevt i något spel. Och då var det här blott den första av många fler kolossala motståndare man skoningslöst har beslutat att röja ur vägen... Och när man sedan plockar upp kontrollen igen så fortsätter det alltså. Femton gånger till. Genom luften, under vatten och i underjordiska tempel... Allt till de mest storslagna vyer ut över detta magiska land och några av de mest dramatiska kompositioner som någonsin satts samman i ett spelsammanhang. Shadow of the Colossus är ett av de mest storslagna spelen genom tiderna.
Vemodigt, vackert och stämningsfullt som få. Sannerligen ett av 2000-talets allra bästa speltitlar.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
Gears of War (Epic Games, Xbox 360)
| |GWK
|
Epic Games andra stora mastodonthit, efter Unreal Tournament och innan fjantiga Fortnite. Från den tiden då de fortfarande utvecklade nya spel värda namnet liksom. En tredjepersons cover shooter som bidrog starkt till att popularisera den här spelmekaniken av genren, dvs täcksystemet. Man kunde inte bara kuta runt och skjuta hej vilt runt omkring sig. För då kom man inte långt. Hela spelupplägget byggde nu på det här att man fick ta täckning och skjuta. Vilket inte bara gjorde det mer realistiskt (hur realistiska den här sortens spel nu är ändå liksom), utan faktiskt roligare med inte bara hjärndött skjutande, utan mer strategi och taktik.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
2 PoPoLoCrois (G-Artists, PSP)
| |JMK
|
|
Baserat på två stycken PS1-rollspel som aldrig släpptes utanför Japan fast men en massa nytt material intryckt, inte olikt Shining Force CD.
PoPoLoCrois är ett av de mest angenäma rollspelen som jag varit med om.
Det är som en nypa Breath of Fire och en dos Suikoden med ett finurligt stridssystem som något ur ett strategi-RPG, typ Final Fantsy Tactics, där karaktärerna kan placeras omkring ett rutnät och olika attacker och tekniker har olika räckvidd men där striderna också äger rum direkt på vad jag gillar kalla ränna-runt-i-världen-skärmen likt Secret of Mana.
|
Bäst är dock atmosfären. Detta är ett fint äventyr med väldigt gemytlig stämning rakt igenom.
PoPoLoCrois är mysigt som få. Det är sagolikt. Fabulöst. Adjektiven räcker inte till för att beskriva hur det här spelet känns. PoPoLoCrois presenteras i kapitelformat, som en berättelse i en äkta sagobok. Ett underbart äventyr med söta små sprites till karaktärer. Och det är ett sant nöje att utforska den fantasifulla och framför allt levande världen med alla de charmiga och skruvade karaktärerna som man stöter på i PoPoLoCrois. Ett sant nöje. Mycket trivsamt.
|
===============================================================================================
|
2007
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
1
|
Ôkami (Capcom, PS2)
| |SPM
|
|
|
Ta ett stycke papper med pensel och bläck. Tillsätt ett rejält stänk Zelda-faktor, rör om i en japansk mytologisk kittel och sätt igång lite gammaldags japansk folkmusik i bakgrunden så är resultatet Ôkami, tillskrivet inte Konami men dock ärkerivalerna på Capcom. Det här spelet är bara så bra. Allt klaffar till en nästintill fulländad spelupplevelse vet ni... Ja, det är så här annorlunda actionäventyr ska se ut minsann. I formen av en vit varg ska man rena landet från den ondska som förpestat dess invånare och till sin hjälp har man sin konstnärliga ådra utöver diverse vapen att dräpa sattygen med... Vad som gör just det här spelet så speciellt är nämligen den himelska penslen som låter en styra över elementen och tiden på dygnet, få träd att växa och klyva sten eller stock bland andra gudating. Ôkami är ett utomordentligt läckert spel med lång livslängd... Det finns massor av extrauppdrag att hålla en sysselsatt, som att fiska eller gräva efter skatter. Detta hör till den absoluta grädden på moset till PS2. Ôkami är helt enkelt ett estetiskt och speltekniskt mästerverk.
Ôkami är ett väldigt vackert spel rent estetiskt men också speltekniskt finurligt. Det går till som så när man ska använda penseln i spelet att man t ex målar en cirkel i skyn i sitt ritblock och vips dyker det upp en sol i spelverkligheten också. En väldigt japansk sol ska vi väl tillägga.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
BioShock (Irrational Games, Xbox 360)
| |JMK
|
Nervkittlande, kuriosa, kusligt, krypande, obehagligt, stämningsfullt och med en retrofuturistisk 40- och 50-talsestetik att dö för. Och då snackar vi bara om inramningen. Storyn håller en minst lika fängslad likaså. När jag först spelade BioShock under andra halvan av 00-talet var det slående hur mycket bättre det visade sig vara mot vad jag då hade förväntat mig. Detta var verkligen inte bara ännu ett FPS i mängden. Ja, spelmekaniskt är detta tekniskt sett ett FPS men det är inte direkt pang på som i Doom utan mer överlevnadsskräck ur förstapersonsperspektivet. Vid en återkomst till den havererade undervattenstaden Rapture så här nästan ett och ett halvt årtionde senare tycker jag också att det fortfarande håller tätt.
|
Att ta de första stapplande stegen in i det ödesdigert förfallna Rapture känns underligt nog precis lika kuriosa och kusligt och allt det där nu som det gjorde då. Är det något folket på Irrational Games har lyckats utomordentligt bra med så är det själva atmosfären i spelet. Ett stort plus för det. Sedan hade man ju en väldigt fräck idé bakom det hela också, det här med undervattenstaden,
som faktiskt känns rätt så unik än idag. Och det kanske är spelets största styrka. Just att det var så nytt och annorlunda och ingav en känsla som varken den direkta uppföljaren eller BioShock Infinite lyckats återskapa, för liksom tillbaka till Rapture där vi redan har varit eller en annan stad men högt upp i luften istället för långt ner på havets botten, känns inte direkt som nya idéer. Det första BioShock känns däremot fortfarande unikt.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
Kororinpa (Hudson, Wii)
| |JMK
|
Det Super Monkey Ball gjorde för GameCube, det gör Kororinpa för Wii. Spelmässigt inte riktigt lika klockrent förvisso men estetiskt desto mysigare. Det här är ett härligt harmoniskt rulla kulanspel. Ett kul kulspel skulle man också kunna kalla det. Ha! Jag fick liret på min födelsedag när det var nytt plus en flaska Whiskey av en viss gammal bekant. Vilket visade sig vara en vinnande kombination för mig och den där Thomas på den tiden. Vi satt alltså uppe och söp Whiskey medan vi spelade Kororinpa hela natten lång. Det är också ett spel som jag har återkommit till flera gånger ihop med olika personer under årens gång.
|
===============================================================================================
|
| 2
Uncharted: Drake's Fortune (Naughty Dog, PS3)
| |JMK
|
Naughty Dog tog plattformande till en helt ny nivå på PS3. För sin tid kändes t ex jungeln i Uncharted verkligen äkta jämfört med den i deras eget tidigare Crash Bandicoot.
Från Crash Bandicoot-spelen på PS1, via Jak and Daxter-spelen på PS2 har Naughty Dog gjort sina lir mer och mer realistiska med mer och mer inslag av äventyr och pang pang. Uncharted beskrivs inte sällan som just ett actionäventyr och en sk "cover shooter" men innerst inne slår fortfarande ett plattformsspels hjärta. Det är som ett realistiskt plattformspel. Och Indiana Jones-vibbarna är svårslagna.
|
===============================================================================================
|
2008
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
1
|
Toki Tori (Two Tribes, WiiWare)
| |JMK
|
|
|
Det roligaste som vi har haft med något spel till WiiWare har varit med Toki Tori! Det här är dessutom som gjort för att styras med Wiimoten. Liret blir så mycket smidigare då. För ni förstår, tre av spelen som vi hade med på WiiWare-listan kom sedermera ut igen till nyare format. Ett av dem är just Toki Tori. De andra två är World of Goo och Defend Your Castle. Så vad jag gjorde då i dagarna var att jag köpte om alla tre digitalt till Switch, bara för att kunna testa och jämföra med WiiWare-utgåvorna. Både World of Goo och Defend Your Castle funkar finfint till Switch. Istället för att peka och klicka med Wiimoten på TV-rutan kan man använda pekskärmen på Switch och det funkar t o m bättre. Annat är det med Toki Tori. För i Toki Tori till Switch styr man fågeln på vanligt sätt med styrspaken. Och det funkar väl också... Men inte lika bra som det gjorde med pekaren till Wii. Det här är alltså ett spel som jag faktiskt föredrar att spela med en Wiimote.
Liksom i de allra flesta bra Wii-spel är det heller ingen fördömd viftkontroll i Toki Tori, utan peka och klicka-kontroll. Man pekar helt enkelt vart man vill att Toki Tori ska springa och klickar på stället så tar han sig dit raskt som bara den. Spelet är annars ungefär som Lemmings med olika förmågor att skifta mellan för Toki Tori att använda för att kunna ta sig fram. Som t ex förmågan att bygga broar. Istället för att rädda alla lämlar ska man rädda alla kycklingäggen. Vilket man gör genom att bara ta sig runt på hela banan och samla dem. Och undvika fiender och annat som kan ställa till det för en längst vägen såklart. Fem år efter WiiWare-versionen av Toki Tori (för spelet kom från början till Game Boy Color 2001!) släpptes Toki Tori 2 till Wii U och sedan februari år 2018 finns även det ute till Switch. Fast själv är jag inte alls såld på uppföljaren som mest bara spexar till det hela. Detta var dock en riktig fullträff. Länge leve WiiWare-versionen av det första Toki Tori!
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
Gears of War 2 (Epic Games, Xbox 360)
| |GWK
|
Den direkta uppföljaren till Gears of War, duh. Här spinner folket på Epic helt enkelt vidare på upplägget och inte minst storydelen från det första spelet. Och levererar en fartfylld och överlag extremt välgjord andra del i serien. GoW2 är också ett märkbart kliv framåt från förra spelet, och det inte minst i multiplayerläget som var underhållande nog redan som det var men här alltså ännu roligare. Kort och gott är detta ett av de bästa spelen till 360:n, inte minst i actiongenren... För de som var redo att gå vidare från Halo väntade alltså Gears of War-serien. De som vill hoppa rakt in i smeten kan väl lika gärna börja med tvåan.
|
===============================================================================================
|
| 2
Grand Theft Auto IV (Rockstar, PS3/Xbox 360)
| |GWK
|
Fyra år efter Grand Theft Auto: San Andreas till PS2:an (vilket förresten var det spelet i serien till det formatet som var närmast att ta en egen runner-up-placering på denna lista) så bar det av åter till Liberty City. Den här gången mycket närmare dess livs verkliga förlaga New York än det var kring millennieskiftet i del III, i en till ny tolkning av serien. Där GTAIII var det första 3D-spelet var GTAIV det första HD-spelet och mer realistiskt än någonsin tidigare.
För hur fräcka de än var stundtals lämnade spelen på PS2 ändå mycket att önska. Det krävdes ytterligare ett generationshopp för det här spelupplägget att riktigt övertyga oss alla.
|
===============================================================================================
|
2009
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Uncharted 2: Among Thieves (Naughty Dog, PS3)
| |JMK
|
Vilket spel det här var för mer än tio år sedan. Verkligen årets spel det året.
Uncharted 2 är ett plattformsactionäventyr med inslag av pang pang. Det är som sist men mer. Som Naughty Dogs eget Sonic 2. I princip som det förra spelet men större och bättre. Och det har också åldrats betydligt bättre än sin direkta föregångare. För jag minns det första Uncharted som mycket mer imponerande från när det begav sig mot vad jag upplevde det nu år 2021. Tvåan imponerar däremot fortfarande. Detta är snyggt, intensivt och spännande med mycket klättrande och hoppande och en nypa stealthande.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
2
|
LostWinds: Winter of the Melodias (Frontier Developments, WiiWare)
| |JMK
|
|
|
LostWinds-spelen var de smått finurligaste samt rent presentationsmässigt de mest påkostade titlarna man kunde köpa genom WiiWare som därtill fortfarande inte återfinns på någon annan konsol... Med härligt mysig grafik och stämingsfull musik som tillsammans skapar en alldeles säregen rogivande atmosfär. Styr den lilla pojken till spelhjälte med spaken på Nunchukun i vänster hand och självaste vinden med Wiimoten i höger hand. Eller vindanden rättare sagt. Tryck A och dra till lagom hastigt med pekaren för att skapa vindpustar starka nog att lyfta upp spelkaraktären. Vilket alltså är grejen med de här spelen. Så det är med vindens hjälp man plattformshoppar sig igenom äventyret. Tacksamt nog behöver man inte vifta som en tok. Det räcker gott att vicka med handleden. LostWinds 2 kom ut bara året efter ettan och körde en Batman återkomsten med vintertemat gentemot dess föregångare. Vilket Donkey Kong Country: Tropical Freeze också f.ö kom att göra ett halvt årtionde senare. Hmm... Kommer jag bara på några fler exempel på frostiga uppföljare så kan jag ju göra en hel topplista om saken. ;p
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
Scribblenauts (5th Cell, DS)
| |JMK
|
En uppslagsbok come to life, bara fantasin sätter gränserna! Utvecklarna på 5th Cell snuddade redan vid storslagenhet med deras Drawn to Life från två år tidigare men ja, jösses... Här räcker ju orden inte till att göra Scribblenauts rättvisa. I grund och botten handlar det om att lösa livets diverse små bekymmer för att ta sig vidare från nivå till nivå. Sedan hur man gör det är helt och hållet upp till en själv samt ens ordförråd. Ett litet exempel är då man ställs inför scenariot att tillhandahålla två av individerna på skärmen något de behöver. Det kan röra sig om en läkare, en polis, en brandman osv...
|
Okej då, en läkare behöver säkert ett stetoskop eller hur, polisen kanske ska ha handklovar eller varför inte en hel polisbil eller skippa snuten och ge istället brandmannen en brandbil.
Man skriver helt enkelt in vad som helst och vips så uppenbarar det sig där i spelet och blir verkligen en del av spelet också! Så om man skriver in "pistol" t ex, då kan ens spelkaraktär faktiskt plocka upp pistolen och skjuta med den. Och ja; som tur är så finns det här spelet på ren svenska också så det är sannerligen bara fantasin som sätter gränserna. Hur kul som helst.
"Skydda picknickkorgen från myrorna" eller "Ta dig från punkt A till B" bara. Uppdragen kan gå ut på vad som helst. "Döda alla odöda zombier" är också med där någonstans! Några av de mest användbara orden i min egen arsenal är "eldkastare", "kulspruta", "jetpack" och "pegasus" och ett av mina roligaste "Det var som fan, det trodde jag inte"-tillfällen måste ha varit då jag helt på måfå skrev in "tidsmaskin" varpå en sådan dök upp, jag klev in i den med min spelfigur och faktiskt fick åka tillbaka till dinosauriernas tid!
|
===============================================================================================
|
2010
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Super Mario Galaxy 2 (Nintendo, Wii)
| |GWK
& JMK
|
Mario är tillbaka!! Det första Super Mario Galaxy var gott nog dock med vissa extra irriterande irritationsmoment. Som varför det tar hundra år att trycka sig förbi all jävla rollspelsdialog i början av spelet innan man får börja spela på riktigt. Men det var ändå ett gott lir och då vi sammanställde Wii-topplistan hamnade det åtminstone med som alternativ till tvåan som vi på det stora hela alltså tycker bättre om och det av inte mindre än tre skäl: Super Mario Galaxy 2 är mer fartfyllt, man kan rida på Yoshi och att fara världsrymden runt i ens egen Mario-formade mysplanet är så mycket häftigare än det där observatoriumet från ettan.
|
===============================================================================================
|
| 2
God of War III (Sony, PS3)
| |JMK
|
Efter två stenhårda actioneposer till PS2:an återsåg vi Kratos i del tre till PS3. Och här var det action för hela slanten. Mycket hack 'n slash men av den bästa sorten, där det känns som att det verkligen ligger tyngd bakom slagen och med en halvt gudomlig räckvidd. Bara slasha rakt igenom fiendehorderna liksom. Grymt skoj och svårslaget med så här bra kontroll.
Också en mycket god avrunding på grekmytologitrilogin som började med de två första spelen på PS2:an. För oss som gillar allt det här med rysliga harpyor, vidunderliga chimärer, väldiga cykloper och väldigare titaner.
|
===============================================================================================
|
| 2
Red Dead Redemption (Rockstar, PS3/Xbox 360)
| |GWK
|
Inte det första spelet i serien men faktiskt en uppföljare till Red Dead Revolver till PS2 och första Xbox, från början från Capcom som en andlig efterföljare till deras gamla Gun.Smoke, känt från NES-tiden. Take-Two tog dock över studion som utvecklade spelet åt Capcom varpå rättigheterna gick till Rockstar (under Take-Two) som gjorde spelet till sitt eget. Och resten är som man brukar säga historia. Spelhistoria. Red Dead Redemption tar allt från Red Dead Revolver och gör det hela så jävla mycket bättre.
|
===============================================================================================
|
2011
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Uncharted 3: Drake's Deception (Naughty Dog, PS3)
| |GWK
|
Det tredje och möjligen bästa spelet i Naughty Dogs Uncharted-trilogi till PS3:an. Jag skriver möjligen eftersom vissa föredrar tydligen ändå tvåan. Detta var i alla fall den stora finalen för serien på PS3:an och den sista delen skriven och regisserad av Amy Henning innan hon måhända tvingades bort från serien och ut ur studion av bl a Neil Druckmann... Jag skriver måhända eftersom allting som ägde rum då bakom de kulisserna inte direkt är allmän kännedom... Uncharted 3 blev i vilket fall lyckat!
|
===============================================================================================
|
| 2
Gears of War 3 (Epic Games, Xbox 360)
| |GWK
|
Vad är det här, treornas år eller..? Gears of War 3 var det sista spelet i Epic Games trilogi, innan de lämnade över serien åt andra utvecklare för Microsofts räkning. Och för vissa var det då också det sista riktiga GoW-spelet, samt seriens höjdpunkt. Andra tycker kanske att det är lite trist att vi har med både alla tre Uncharted-spelen till PS3:an och alla tre GoW-spelen till 360:n bland årens bästa men så är det. Och egentligen så är det väl heller inte konstigare än att alla tre Sonic-spelen till Mega Drive fick varsin placering på denna lista på förra sidan. GoW3 är hur som helst det bästa Epic gjort de senaste tio åren och därmed basta!
|
===============================================================================================
|
| 2
The Legend of Zelda: Skyward Sword (Nintendo, Wii)
| |GWK
& JMK
|
Alla håller inte med oss om detta här på redaktionen men vi gillar denna gladare, ljusare och mer färgstarka värld och stil som presenteras i den här delen av Zelda-serien. Vilken för övrigt är den första i kronologin också. Något man förvisso fått höra ända sedan A Link to the Past från tjugo år tidigare men den här gången menade de nog fullt allvar alltså. Skyward Sword går nämligen tillbaka till tiden innan Mästersvärdet och innan kungariket Hyrule. Intressanta grejer. Och viftkontrollen funkar faktiskt bra! Wiimoten kräver förvisso en Wii Motion Plus. Denna såldes separat från början men i de lite nyare kontrollerna är prylen inbyggd.
|
===============================================================================================
|
2012
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Journey (thatgamecompany, PS3 via PSN)
| |JRA
|
Det är en resa. Och det är själva resan som är viktigast. En sak som jag uppskattar med thatgamecompany är att varje nytt spel från dem, från Flow till Flower och från Flower till Journey, är verkligen ett helt nytt spel och känns verkligen som ett nytt steg på deras egen resa som utvecklare. Inga steg bakåt eller åt sidan och inget trampande på stället här inte. För hur enkelt hade det liksom inte varit för dem att följa "Flow-mallen" och följa upp Flower med en direkt uppföljare, typ Flowers? Men nej, de valde att SVÄVA UT mer än så och ge oss det superstämningsfulla Journey. Nog för att vi känner igen flytet från t ex Flower men detta är ändå en helt ny spelupplevelse. Att vandra genom ändlös öken. Vart är ej viktigt.
|
===============================================================================================
|
| 2
Forza Horizon (Playground Games, Xbox 360)
| |GWK
|
Vi gillar bilspel...
Jag skriver inte direkt allt det här i ordning. Och Forza Horizon är det sista som jag har att skriva om för den här listan. Vilket förklarar varför jag går in på att Horizon-titlarna är de som kör på en öppen värld längre fram, på tal om tvåan till Xbox One. För att det där var en av de första nya texterna som jag skrev och då tänkte jag inte på att det första Forza Horizon-spelet här också tog en placering... Och jag tänker inte gå tillbaka och ändra min text om Forza Horizon 2 nu, nä. Men ja, vi gillar alltså bilspel här på redaktionen. De flesta av oss. Forza-spelen är lätt nummer ett. Och har varit detta sedan Horizon 2012.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
2 LittleBigPlanet PS Vita (Tarsier Studios, Double Eleven, PS Vita)
| |JMK
|
|
LittleBigPlanet var kul nog på PS3:an men just detta pussel-och-pyssel-plattformsspelkoncept känns verkligen som hemma på en Vita där de nya utvecklarna för övrigt dragit nytta av t ex kameran och pekskärmen. Det enda jag stör mig lite på är vad spelet heter. Konsolens namn i slutet på speltiteln? Seriöst? Kunde de verkligen inte komma på något bättre? Typ "VeryLittleBigPlanet" eller "LittlestBigPlanet" eller dylikt? Nåja.
|
===============================================================================================
|
2013
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo, 3DS)
| |JMK
|
Det är Zelda III-2! Och ja, det är vad jag tänker kalla det minsann. Den smått fyndiga undertiteln kan annars antas återspegla inte bara en länk tillika Link själv mellan två världar i spelet utan även en länk mellan världarna som i en länk mellan oss som då växte upp med trean till SNES och den yngre generationen vars första Zelda-spel må ha varit just detta. Och det är så här man följer upp något hyllat med mer än 20 år på nacken... Med kärlek och respekt för originalet. Vilket inte på något sätt hindrar detta från att vara innovativt!
|
Det här spelet är faktiskt uppfriskande nyskapande för att vara ytterligare en del i en och samma sedan 1980-talet pågående serie och en som dessutom är en regelrätt uppföljare till en tidigare titel som utspelar sig i exakt samma värld. Eller ja, världar rättare sagt. Det är Ljusvärlden och Mörkervärlden från Zelda III det handlar om alltså. Och då är det inte bara en ljus version och en mörk version av ytterligare en helt ny tagning på Hyrule utan det är samma Hyrule, dvs samma övergripande världskarta som man sist såg i Zelda III till SNES...
Att kunna återbesöka exakt samma platser från det gamla äventyret är ju som bäddat för ett superhärligt nostalgirus. Att därtill kunna ta steget in i den tredje dimensionen på 3DS:en och för första gången få se hur det ser ut på baksidan av det där eller det där huset i byn Kakariko t ex är ju, det är, alltså... Jag saknar ord. Ja, bara. Ja, tack.
Utöver detta är spelet väldigt fritt upplagt. Inte längre begränsas man av att först behöva hitta specifika föremål i grottorna för att kunna klara de grottorna och lite i taget ta sig vidare fram på världskartan. Här får man tillgång till hela uppsjön med de mer eller mindre nödvändiga prylarna redan från start och kan själv välja i precis vilken ordning man tar sig igenom grottorna samt åt vilken riktning man vill fortsätta utforska de länkade världarna. En ovanlighet för ett Zelda-spel före Breath of the Wild och ja, jag vågar t o m gå så långt som att säga att det spelet verkar ha byggt vidare på Zelda III-2 just i den bemärkelsen.
Det enda som egentligen hindrar det här från att vara det bästa Zelda-spelet genom tiderna är att det till så stor del bygger på just länken till det förflutna dvs A Link to the Past. Det är inte bara pricken över i:et men en stor anledning till att det här nya äventyret är så bra. Nostalgifaktorn. Att man känner igen sig. Men det är ju ett mycket bra spel i sin egen rätt också. Vilket de som varken vuxit upp med eller hade spelat igenom hela Zelda III innan de gav sig i kast med detta faktiskt kan vittna om. På min personliga Zelda-topp-3 är det hur som helst med, tillsammans med just trean och Breath of the Wild. Av de spelen som hamnade på 3DS:ens topp-3 här på POPKORN är Zelda III-2 dessutom det enda som vi alla tre som satte ihop den listan kunde vara överens om förtjänade att vara så högt upp i toppen.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
Grand Theft Auto V (Rockstar, PS3/Xbox 360)
| |GWK
|
Och fem år efter fyran kom till slut alltså femman.
Med åtta år i år på nacken är detta fortfarande det senaste GTA-spelet dessutom. Kanske inte så konstigt då Rockstar dubbeldippade och släppte spelet åter på PS4:an och Xbox One. Och såklart kommer man även trippeldippa senare i år och släppa samma gamla spel återigen på PS5:an och Xbox modell 4. Vilket väl också säger något om hur väl man lyckades få till det med det här spelet. Men då GTAV trots allt var ett PS3- och Xbox 360-spel från början räknar vi det också som ett sådant nu. Liksom fyran gör femman en ny tagning på en stad/stat vi haft i tidigare delar, den här gången San Andreas. Men den här gången får man tre olika karaktärer att leka rövare med. Buskul!
|
===============================================================================================
|
| 2
The Last of Us (Naughty Dog, PS3)
| |GWK
|
Istället för något som "Uncharted Team Combat Racing" fick vi detta från Naughty Dog mot slutet av PS3-tiden. Ett nytt IP och fortfarande deras senaste efter ytterligare en konsolgeneration med PS4:an. The Last of Us är ett postapokalyptiskt actionäventyr med han skäggmannen och hon inte alls-Ellen Page (fastän det är helt uppenbart att det är det). Med ett stort fokus på narrativet och täcksystemet stod det klart att Naughty Dog hade kommit en lång väg från Crash Bandicoot på PS1:an. The Last of Us är ett gediget litet hantverk och det nästnästnästbästa spelet till PS3:an!
|
===============================================================================================
|
Och från 2014, väl in på den åttonde konsolgenerationen, räknar vi alltså återigen med bara en runner-up för varje år och därmed totalt två spel per år. För ja, den åttonde generationen må ha varit lika lång som den sjunde (kanske t o m snäppet längre inser vi nu då vi räknar på det) men den var också mer... Kondenserad, är det rätt ord..? Spelutbudet har varit tightare helt enkelt. Inte lika många hela trilogier att ta hänsyn till, inga nya GTA-spel...
Vilket gjorde det mycket enklare att plocka ut de enskilda bästa spelen från denna gångna generation än den dessförinnan.
Från 2014 och framåt känner man kanske också igen alla titlar från listan över just den åttonde konsolgenerationens bästa spel som vi satte samman i slutet av fjolåret men viss skillnad är det ändå iochmed att vi nu bl a plockat ut de enskilda spelen ur deras tidigare delade placeringar.
2014
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Mario Kart 8 (Nintendo, Wii U)
| |JMK
|
Mario Kart 8 var faktiskt den första delen i serien sedan SNES-originalet som hamnat med på någon av våra konsoltopplistor. Och fast jag trots allt föredrog urvalet banor i Wii-delen så känns åttan ändå mer balanserat vad gäller prylarna och därmed roligare att köra. Här tillförs även anti-grav som ihop med Mute City-banan bäddar för en vrålhäftig F-Zero-upplevelse. Bland nya förare ser vi de sju Koopa-ungarna och bland nya föremål får vi bumerangen som agerade power-up i Super Mario 3D Land. Men ja, vi kan nog sluta hoppas på att någon ny del i serien någonsin kommer slå det första Super Mario Kart och bara gilla läget. Mario Kart blir inte bättre än så här i modern tid. Ja, om man inte räknar med deluxe-porten till Switch...
|
|
===============================================================================================
|
| 2
Forza Horizon 2 (Playground Games, Xbox One)
| |GWK
|
Där Sony totalt fumlade bort bollen (eller bilen?) med Gran Turismo Sport till PS4:an dröjde inte Microsoft med att låta plocka upp den med Forza.
Horizon-delarna i serien är de som kör på hela grejen med en öppen värld. En läcker spelupplevelse. Del två var det första till Xbox One och vi må "bara" ha det som årets nästbästa spel men för den som faktiskt föredrar realistisk racing så är det ju det självklara förstahandsvalet. Det finns även en hygglig port till 360:n och liret följdes sedan upp inte bara en men två gånger denna konsolgeneration på Xbox One. Läckert var ordet.
|
|
===============================================================================================
|
2015
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
The Witcher 3: Wild Hunt (CD Project Red, PS4/Xbox One)
| |GWK
|
Årets spel 2015? Ja, det är det nog. Witcher III är det tredje spelet i Witcher-serien uppenbarligen, efter ettan från 2007 till PC samt tvåan från 2011 till PC och året därpå också till Xbox 360. Konsolversionen av tvåan tog femteplatsen på vår topp-25 konsolexklusiva Xbox 360-spellista och flera av oss bakom kulisserna hade höga förhoppningar på denna tredje del i serien. Vi blev inte besvikna. Den vida öppna världen i Witcher III känns levande, bebodd, jordnära. Detta är realistisk fantasy. Eller typ fantasy för vuxna. Eller som ett mognare, dystrare och skitigare Zelda.
|
===============================================================================================
|
| 2
Super Mario Maker (Nintendo, Wii U)
| |TNT & JMK
|
Mario, Mario och åter Mario. Spelutbudet till Wii U var väl inte det mest spännande direkt men här fanns också några riktiga guldkorn från Nintendo själva. Däribland något som somliga av oss hade drömt om sedan årtionden tillbaka, nämligen ett Mario Paint-liknande designspel där man får bygga sina egna helt spelbara sidoscrollade Mario-plattformsbanor! Guld värt. Om någon var tveksam inför ett Wii U-köp så var det Super Mario Maker som avgjorde saken. Ett fullkomligt klockrent spelkoncept som också lyckades ta tillvara på pekplattan till konsolen på ett naturligt sätt. Året efter släppte Nintendo en väldigt snarlik version till 3DS, som vi helt ärligt t o m föredrar men som dock saknar stöd för ambiibo och delning online.
|
|
===============================================================================================
|
2016
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Super Mario Maker for Nintendo 3DS (Nintendo, 3DS)
| |JMK
& TNT
|
Ja. Många verkar tycka att den här versionen av banmakarspelet är meningslöst men vi gillar det allt. Skarpt. Faktum är att de mer begränsade online-möjligheterna åsido så föredrar vi t o m det här spelet till 3DS:en framför originalutgåvan till Wii U från året dessförinnan. Det känns liksom mindre klumpigt att sitta med båda skärmarna precis framför nosen när man knåpar ihop nya banor. Att kunna hålla allt i ena handen liksom. Det känns kort sagt mycket smidigare. Och så har detta den fördelen att faktiskt vara bärbart.
|
Annars är det bara mindre skillnader de båda upplagorna emellan. Om man tidigare bara spelat Super Mario Maker till Wii U så sitter man inte direkt rådlös med det till 3DS och tvärtom. Kärnan i liret är ju själva banbyggandet. Att agera spelmakare och inte bara spelare alltså. Man kan sitta i timmar och bygga vidare på en bana som sedan tar blott minuter att spela igenom från början till slut. Det säger nog sig självt att allra roligast blir det när man är flera som turas om att bygga och sedan spela igenom varandras hinderbanor. Och såklart får hindren inte lov att vara omöjliga att passera heller. Banorna måste ju gå att klara så en tumregel är att den som byggt en bana själv ska kunna klara den. Man väljer grafikstil med tillhörande spelkontroll och andra element ur Super Mario Bros. och Super Mario Bros. 3 till NES, Super Mario World till SNES eller New Super Mario Bros. U till Wii U och så bygger man bara på! Och man kan byta stil när som helst. En av de roligaste sakerna med Mario Maker är att experimentera och prova sig fram med olika sk "klossar" och fiender och annat vad där finns och möjligheterna är verkligen många. Så även utan hela online-biten är detta i grund och botten ett väldigt, väldigt roligt och givande spelkoncept som f.ö passar med stylus.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
| 2
The Last Guardian (Sony, PS4)
| |GWK
|
The Last Guardian släpptes till slut. Spelet som har varit på gång under hela PS3:ans livstid släpptes alltså till slut... En hel konsolgeneration senare på PS4:an. Bättre sent än aldrig eller vadå? Detta är den andliga uppföljaren till Shadow of the Colossus, som i sin tur som bekant var den andliga uppföljaren till ICO. Och båda de spelen kom ut till PS2:an under den förrförra konsolgenerationen. Snacka om att det här spelet har låtit vänta på sig alltså. Har väntan varit värt det? Kanske inte riktigt. Men ett grymt bra spel, där pojke möter enorm monstruös varelse, är det ändå.
|
===============================================================================================
|
2017
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo, Wii U/Switch)
| |JMK
|
Det bästa spelet till Wii U och Switch samt, som ni ser här, årets spel, alla format, alla kategorier. Helt enkelt helt otroligt. "Breathtaking" och verkligen "a breath of fresh air" i Zelda-serien. Så bra. Världen i Breath of the Wild känns helt overkligt stor. Hela detta Hyrule är så omfattande. När jag först började köra detta och hade kommit iväg från platån och då insett hur ofantligt mycket större världskartan som bredde ut sig framför mig egentligen var så blev jag ärligt talat lite rädd för att jag inte skulle klara av att ta mig an hela spelet. Vägen till byn Kakariko för första gången var lång och farlig... Och man kände sig så liten och vilse i den stora sargade men ack så vackra vilda världen.
|
|
===============================================================================================
|
| 2
Super Mario Odyssey (Nintendo, Switch)
| |JMK & GWK
|
Det nästbästa spelet till Switch och årets nästbästa spel, alla format, alla kategorier. Och dessutom det nästbästa tredimensionella Super Mario-plattformsspelet någonsin, näst efter klassikern som definierade genren till Nintendo 64 mer än hela 20 år tidigare... Så i mångt och mycket är Super Mario Odyssey DET spelet som somliga av oss hade väntat på i över 20 års tid. Spelet värdigt att kallas en uppföljare till Super Mario 64. Inte för att Super Mario Galaxy-spelen inte hade sina ljusa stunder men på det stora hela kom inget annat 3D-lir i närheten av jungfruresan till Nintendo 64. Sedan dök dock detta upp. Och vi var som frälsta på nytt.
|
===============================================================================================
|
2018
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Red Dead Redemption II (Rockstar, PS4/Xbox One)
| |GWK
|
Det tredje spelet i Red Dead-serien och en direkt prequel till Red Dead Redemption från 2010 till PS3 och Xbox 360. Och detta var också det enda helt nya spelet från Rockstar under hela den åttonde konsolgenerationen. Ja, faktiskt. Vilken tur då att man levererade, va? Ha rätt förväntingar dock. För även om den här serien började som en andlig efterföljare till Capcoms gamla Gun.Smoke så är detta mer drama än action. De som förväntar sig ett pang pang i vilda västern likt Sunset Riders eller just Gun.Smoke kan rida vidare. Detta kräver tålamod att sätta sig in i men värt är det.
|
===============================================================================================
|
| 2
Ni No Kuni II: Revenant Kingdom (Level 5, PS4)
| |JMK
& TNT
|
Vi gillade verkligen det första Ni No Kuni till PS3:an, inte minst då det kändes som att själv spela med i en Studio Ghibli-film. Tvåan till PS4:an var ett spel vi såg fram emot alltså. Ghibli som företag var dock nu, pga diverse anledningar, inte direkt inblandade i denna produktion men flera Ghibli-anställda var ändå det. Yoshiyuki Momose som tidigare jobbade med animation i Porco Rosso och Spirited Away gjorde t ex karaktärsdesignen i Ni No Kuni II och enligt Kotaku var han heller inte den enda från Ghibli att återvända. Den där speciella Ghibli-magin återfinns alltså här också.
|
===============================================================================================
|
2019
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Super Mario Maker 2 (Nintendo, Switch)
| |JMK
& TNT
|
En i många avseenden bättre uppföljare till Super Mario Maker som kom ut till Switch sommaren 2019 och fullbordades i och med den fjärde och sista stora uppdateringen våren 2020. Ja, nu lever vi i dessa tider då nya spel inte sällan kommer ut inte helt färdiga... Och om det var något vi tyckte saknades i Super Mario Maker 2 från första början så var det möjligheten att koppla samman banor och bygga hela världar. Vilket, överraskning, var exakt det Nintendo lade till spelmakarspelet året efter releasen. Vilket såklart gjorde årets bästa spel 2019 ännu bättre 2020. Men så kul som vi ändå haft med detta från start är det givet att det toppar listan 2019.
|
===============================================================================================
|
| 2
Death Stranding (Kojima Productions, PS4)
| |GWK
|
Glöm det halvfärdiga Metal Gear Solid V då det är Death Stranding som är Hideo Kojimas storspel för den här generationen. Och också Kojimas bästa spel sedan det första Metal Gear Solid från 20 år innan till PS1. Vad är då Death Stranding? Alltså egentligen? Ööh, tja, Kojimas korsning mellan Kevin Costners The Postman och Final Fantasy: The Spirits Within kanske? Spelmotiv- och storymässigt i alla fall. En utstuderad gå-simulator? Ett skräckspel? Ibland känns det så. Ibland känns det som en interaktiv film. Death Stranding är helt enkelt märkligt men också märkligt fängslande.
|
===============================================================================================
|
2020
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 1
Ghost of Tsushima (Sucker Punch, PS4)
| |JMK
|
Vackert och stämningsfullt som få men också bara kul som svärdsvingarlir. Ghost of Tsushima är spelet för alla oss som uppskattar såväl Kazuo Koike och Goseki Kojimas många mangor som gamla Akira Kurosawa-samurajfilmer. Här finns t o m ett sk Kurosawa-filter som gör att spelet ser ut som en gammal film! Att rida eller vandra genom skogarna och ängarna och längst med kustlinjerna och utforska Tsushima, dvs ön där spelet äger rum, är väldigt rogivande. Det vilar ett slags harmoniskt lugn över hela spelet. Även när de nakna bladen möts och blodet sprutar.
|
===============================================================================================
|
| 2
Cyberpunk 2077 (CD Projekt Red, PS4/Xbox One)
| |GWK
|
Witcher-videospelmakarnas senaste AAA-titel som de egentligen fortfarande jobbar vidare på... Ett actionrollspel ur förstapersonsperspektiv baserat på Mike Pondsmiths penna- och papper-rollspel från 1988 i sci-fi-genren det är döpt efter. Nu när vi har hunnit spendera mer tid med videospelet måste vi medge att utvecklarna på CDPR, eller rättare sagt utgivarna på moderbolaget CDP (utan något R), faktiskt fumlade till det rätt så rejält då spelet släpptes i mindre än önskvärt skick (för att uttrycka det milt) men under ytan av alla dess brister finner man trots allt ett toppspel.
|
En oslipad diamant. Det är nog den bästa beskrivningen av Cyberpunk 2077 från år 2020. Att man kommer att "fixa" spelet så att det helt enkelt går att spela bättre tror vi alldeles säkert. Redan nu är det en märkbart bättre spelupplevelse, på samtliga format, än det var vid releasen för två månader sedan. Men alltså... Här går meningarna isär.
För om spelet först i år, 2021, börjar nå den ribban det borde ha nått vid släpp, kan man då verkligen kalla det ett av årets spel 2020? Dessvärre är det ju den verkligheten vi lever i nu. Och Cyberpunk 2077 är knappast det första spelet någonsin som utvecklare fortsatt putsa och jobba på långt efter releasen. Super Mario Maker 2, årets spel 2019 här på listan, var ju egentligen heller inte det spelet det borde ha varit från början förrän året efter, när Nintendo lagt till alla uppdateringar. Ja, det där spelet var i och för sig i ett bättre skick när det släpptes än det här men ändå.
Nåväl. Även om Cyberpunk 2077 i skrivande stund fortfarande inte är allt det som hade utlovats och allt det som man hade hoppats på så är det i grund och botten ändå ett bra spel och det är alla vi här på redaktionen överens om. Det är i frågan hur bra det är där meningarna går isär. Och också om man när man utser årets spel 2020 verkligen ska ta hänsyn till hur mycket bättre spelet blivit året efter.
Cyberpunk 2077 var i slutändan faktiskt väldigt nära att åka ut mot Animal Crossing: New Horizons som årets nästbästa spel 2020. Vad som dock avgjorde saken var att förutom Ghost of Tsushima så var Cyberpunk 2077 det enda av spelen från 2020 som alla här på redaktionen som röstat fram listan hade med på sina topp-5:or, även om det återfanns både högt och lågt på dessa. En enda röst till på New Horizons hade räckt för att ändra resultatet.
Men ja, sammanfattningsvis tycker vi alltså att Cyberpunk 2077 är värt silvermedaljen 2020...
Och notera att vi räknar detta som ett spel till PS4:an och Xbox One för det är ju vad det är. Även om man t ex spelar på en PS5:a så är det ju fortfarande PS4-versionen. Ska man dock spela Cyberpunk 2077 på någon av den åttonde generationens konsoler så kan det vara bra att veta att PS4 Pro är vad som förordas. Xbox One X är ett gränsfall men basmodeller av PS4 och Xbox One kan inte direkt rekommenderas och där verkar spelet vara bortom räddning. Surt, japp, men det är vad det är. På en PS4 Pro anser vi dock att spelet fungerar gott nog och oss som vill leva i en cyberpunk-värld vinner det över inom flera avseenden. Närvarokänslan är på topp. Spelet är häftigt. Världen är engagerande. Och fastän vi egentligen listar konsolspel måste vi också nämna att Stadia-versionen av Cyberpunk 2077 tycks vara det bästa mest prisvärda alternativet.
|
===============================================================================================
|
< < Återvänd till föregående sida och åren 1986-2005
|
|
|
|
| Till toppen av sidan |
|
|