Sammanställd av: POPKORN-redaktionen, 2022-06-14
Text och sånt: J. Robin Andersson, Måns S. Dahlgren, Jan M. Komsa, G.W. Kong, Totaka N. Talisa
|
Pong fyller 50 år i år och då kom en "Pitch à la att nu börjar sommarlovet så då är det ner till stranden och in i arkadhallarna som gäller! Eller? Plus att vi går hela 50 år tillbaka i tiden, till 1972 och Pong och på så sätt blir detta ytterligare ett komplement till bästa spelen år för år-listan då vi började räkna fr o m 1986 på den." och vet ni vad? Vi behåller den! Texten för pitchen alltså. För att varför inte? Sammanfattar ju bra tanken bakom så varför dona med det?
Så såg det ut alltså. En screenshot från tidigare nu i år på vår egen arbetskopia av sidan. Som togs då det redan då beslöts för att behålla den texten exakt som den var. För att det är skoj för oss och för att vi tänkte att det vore kanske även kul för er läsare att få denna kik bakom kulisserna, på hur exakt det ser ut fram till att vi kommit fram till hur det ska se ut. Om det där låter vettigt. Inte för att något av det här egentligen har det minsta med själva den här topplistan att göra. Apropå vilken, topp-10 arkadspel fram t o m 1985 alltså. En arkadtopp bara för att vi ville göra en sådan, en sådan nu för att vi förknippar arkadhallar med sommarlov som börjar typ nu och fram till 1985 dels för att vi faktiskt gillar gamla arkadspel men dels för att det är logiskt att fokusera på den äldre erans arkadspel om vi nu ska utgå från Pong vilket vi vill göra eftersom det i år är hela 50 år sedan Pong kom ut i arkadhallarna och då kan detta dessutom vara en till komplettering till konsoltoppspellistan som nämnt redan i första stycket. Som en sorts "Del 0" liksom. Mm, sug på den och snurra runt. Nu kör vi!
|
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
|
Pong (Atari, 1972)
| |MSD
|
|
|
Alla vet väl att det var i och med Ataris stora klassiker Pong som den elektroniska underhållningen började ta fart på allvar. Man kan t o m hävda att hade det inte varit för Pongs gripande enkelhet och lockande möjlighet att kunna utmana varandra så hade världen kanske aldrig fått skåda något av de senare spelen på den här listan. Det är verkligen så lättillgängligt att vem som helst kan förstå vad det hela går ut på.
Pingisbollen, i form den lilla fyrkanten, studsas över nätet, i form av den prickade linjen, in på den andra spelarens sida som i sin tur studsar tillbaka bollen som studsas tillbaka igen och så vidare, och så vidare. Staplarna motsvarar pingisrack och i mitten av skärmen visas poängräkningen. Tydligen behövdes det inte mer än så för att slå spelvärlden med häpnad och för industrin att börja blomstra... Pong förblir en riktig videospelklassiker, inte alls olikt Resan till månen inom filmen, och var så banbrytande inte bara för genren utan spelmediet överhuvudtaget att det har en given plats här på listan. 50 år senare är det fortfarande kul att spela. Och jo, titeln "Pong" är ju kort för pingpong. Bordtennis alltså.
|
===============================================================================================
|
|
Space Invaders (Taito, 1978)
| |JMK
|
|
|
Sades orsaka myntbrist i Japan så extremt populärt som det var och även om detta kanske inte var riktigt sant så är det ju ändå talande att en sådan modern myt kunde uppstå... Att det kunde bli myntbrist i Japan på grund av Space Invanders i arkadhallarna lät alltså inte alls långsökt utan tvärtom vettigt. Så stort var det. Space Invaders är en shooter som utspelar sig på en singel skärm där rymdangriparna i fråga invaderar från ovansidan av spelskärmen medan man flyttar en kanon höger och vänster och skjuter rakt upp för att rensa rad efter rad med alla dessa fördömda blöt- och kräftdjurliknande rymdkräk.
|
===============================================================================================
|
|
Asteroids (Atari, 1979)
| |JMK
|
|
|
En av Ataris mest framgångsrika och välkända speltitlar efter Pong.
Grafiken behövde egentligen inte vara mer avancerad och upplägget är engagerande nog.
Man tar kontrollen över ett rymdskepp ute i rymden där asteroider finns. Genom att rotera skeppet medurs och moturs ska man sikta sig in på- samt skjuta sönder asteroiderna, stora som små.
Första gången jag spelade Asteroids var på en hemdator av något slag hemma hos en kompis, hmmm, 1991 tror jag... Arkadversionen finns för övrigt portad till bl a Game Boy Advance och just den utgåvan kommer med Yars' Revenge samt ovannämnda Pong på en och samma spelkassett.
|
===============================================================================================
|
|
Pac-Man (Namco, 1980)
| |TNT
|
|
|
Är någon ens förvånad över att se Pac-Man som årets arkadspel 1980?
Jag är inte gammal nog att ha upplevt Pac-Man-febern redan på den tiden men däremot har jag haft turen att spela spelet på en riktig arkadkabinett genom att gå på olika tillställningar. Och man fattar ju direkt hur det kunde bli så populärt och inte bara spelet utan hela grejen runt Pac-Man. Bara sådana saker som ljudeffekterna och den där handrörelsen som imiterar Pac-Man liksom.
Fast det hade ju inte blivit någon grej alls om inte spelet var bra från början
och det är det. Det är en kul spelidé att ta sig runt om hela labyrinten och käka alla pluppar samtidigt som man undviker att spökena får tag i en!
Det är häftigt och man kan hamna i kniviga situationer om man tar fel sväng nånstans så man får tänka lite men i slutändan är det simpelt skoj.
Ett spel för alla åldrar och både grabbar och tjejer.
|
===============================================================================================
|
|
Donkey Kong (Nintendo, 1981)
| |JMK
|
|
|
"Do the Donkey Kong!"
En större spelklassiker från arkadhallarna än Nintendos gamla Donkey Kong får man leta efter. Eller, det vore väl ovannämnda Pac-Man då men, ja... Pac-Man och Donkey Kong, det är de två stora. Mitt första möte med det gamla vanliga Donkey Kong-spelet var i den virtuella arkadkabinetten i Donkey Kong 64, som olikt de flesta andra portningarna faktiskt var komplett med alla fyra banor. Sedan dess har jag dock också haft nöjet att spela arkadspelet på en riktig arkadmaskin. Och nu är jag inte alls något proffs på detta men jag kan varva spelet åtminstone, dvs klara alla de fyra banorna så att spelet börjar om från första banan igen. Detta är en väldigt tidig plattformare uppenbarligen men det är fan ändå kul att spela.
|
===============================================================================================
|
|
Dig Dug (Namco, 1982)
| |JRA
|
|
|
Dig Dug. Vi kan digga det.
Mitt eget bidrag till listan. Något de andra antigen inte var så välbekanta med eller bara inte brydde sig mycket om. Tills jag fick dem på andra tankar då.
Även om jag bara kunde få dem att spela på emulator, för tyvärr äger jag inte en egen arkadkabinett från 1982 att dessutom kunna ta med i bakfickan hem till någon för den personen att prova på, så fick folk minsann upp ögonen för Dig Dug ändå. Det är ett briljant spel, arkadversionen. Färgstark grafik, bra musik och hur fyndigt är det inte att melodin endast spelas under tiden då man rör sig? Spelet går ut på att man gräver tunnlar för att ta sig fram till varelser som man blåser upp som ballonger och när man rensat skärmen är det dags för nästa nivå.
|
===============================================================================================
|
|
Mario Bros. (Nintendo, 1983)
| |JMK
|
|
|
Inte Super utan bara Mario Bros alltså. Mycket riktigt föregångaren till NES-klassikern, ja. Det är bl a det första spelet med Mario som rörmokare och just rören därav, det första spelet med Luigi och det första spelet med Koopas som fiender.
Versionen som jag spelat som mest är den som de bakade in som minispel för två spelare samtidigt i Super Mario Bros 3 till NES.
Arkadspelet är inte helt smidigt. Är man van vid NES-kontrollen så känns styrningen i arkadspelet som ett steg bakåt faktiskt och udda nog inte lika tight som i Donkey Kong. Men det är en kul fotnot i spelhistorien och ett kul spel anno 1983.
|
===============================================================================================
|
|
1942 (Capcom, 1984)
| |GWK
|
|
|
Vertikalt scrollande shooter. Utspelar sig under andra världskriget år 1942 och gjordes alltså 42 år senare. Fick flera uppföljare, som 1943 och 1941...
Enklaste sättet att spela dessa klassiker idag är genom Capcoms Arcade Stadium på Switch, där de dock måste köpas loss enskilt. Fast just 1943 ingår visserligen utan extra kostnad när man laddar hem appen gratis. Varför 1943 istället för 1942 kan man väl undra. Capcom begrep nog själva att 1942 är en större klassiker som folk är mer villiga att betala extra för.
1942 var spelet som satte Capcom på kartan, det har sin egen charm och för ett så här gammalt och ganska simpelt spel i genren är det fortfarande skoj att spela.
|
===============================================================================================
|
|
Hang-On (Sega, 1985)
| |JMK
|
|
|
Häng på!! En viss arkadhall nere vid stranden där vi bodde hade en gammal Hang-On-maskin och gosse vad kul det var att köra och sladda och verkligen "hänga med" i svängarna.
Åratal senare när vi var på något spelkonvent där det fanns en herrans massa gamla arkadmaskiner för folket att spela så var Hang-On en minst sagt kär återförening. Och det var fortfarande lika kul att köra alltså! Drygt 30 år efter spelet först släpptes. Då snackar man hållbarhet minsann.
Hang-On är ett racingspel, ifall det inte redan framgick tydligt nog, fast med motorcyklar istället för bilar. Barnsligt skoj att sitta och köra!
|
===============================================================================================
|
|
Space Harrier (Sega, 1985)
| |JMK
|
|
|
Det första Space Harrier har portats tusen gånger till alla möjliga slags format men det började alltså som ett arkadspel. Ett av spelen som hjälpte Sega att slå igenom då, under andra halvan av 80-talet. Och de slog igenom stort också.
Oavsett hur det än gick för dem på hemkonsolmarknaden var Sega kungar i arkadhallarna från ganska exakt mitten på 80-talet, igenom hela 90-talet och så ända in på 00-talet.
Space Harrier är en rail shooter där man flyger "inåt skärmen" typ. Det var mycket imponerande för sin tid. Liksom Hang-On utformades Space Harrier av Yu Suzuki som senare stod bakom Shenmue till DC och en riktigt rolig bonus är att trogna portar av båda dessa klassiker finns att spela i den lokala virtuella arkadhallen i det spelet.
|
===============================================================================================
|
|
- - - - - - - - - - - - > NÅGOT EXTRA! < - - - - - - - - - - - -
Men vänta, det kommer mera! Två SPECIALPLACERINGAR närmare bestämt. Det handlar om två spel som vi bara måste nämna trots att de kom ut senare än 1985. För att vi vet inte i skrivande stund huruvida det blir några fler arkadlistor efter den här och det finns framför allt två spel från in på 1990-talet som alla kunde vara överens om är synonyma med arkadlir och då ville vi alltså ta detta tillfälle i akt till att uppmärksamma dem också...
|
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
|
Street Fighter II (Capcom, 1991)
| |JMK
|
|
|
Startade fighting-genrevågen.
Nej, det var inte det första fighting-spelet... Uppenbarligen, för om inte annat så måste det ju också ha funnits ett första Street Fighter för Street Fighter II att finnas. Men det var just Street Fighter II som först fick till det rätt och det var följaktligen också Street Fighter II som alla andra därefter kopierade. Så det var mao det här spelet som skapade mallen för alla andra fighting-spel som följde. Det var milstolpe i spelhistorien. Helt banbrytande för sin tid och riktigt, riktigt roligt att spela. Och det håller fortfarande! Street Fighter II är en äkta klassiker!
|
===============================================================================================
|
|
Sega Rally (Sega, 1994)
| |JMK
|
|
|
"Long easy right, maybe!" Även om jag faktiskt var lyckligt lottad nog att spela Street Fighter II i en arkadhall i början på 90-talet så var det trots allt SNES-versionen jag lirade allra mest. Annat var det däremot med Sega Rally... Även om jag senare faktiskt köpte på mig konsolversionen till Saturn så är det just från arkadhallarna som jag har flest och mest ljuva minnen av Segas rallyspel. Känslan av att man verkligen åkte genom grus på sina ställen på vägarna t ex eller om man spelade flera samtidigt och körde rakt in i varandra i kurvorna och t o m kommentatorn... För vadå lätt höger KANSKE?! ^_^
|
===============================================================================================
|