|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| 25.
Sonic R (Sonic Team & Traveller's Tales, 1997)
|
"Everybody's Super Sonic Racing, try to keep your feet right on the ground.
When you're Super Sonic Racing there's no time to look around." Självklart ville vi ha med ett Sonic-spel på listan. Något sedvanligt sådant släpptes dock aldrig till Saturn. Sonic X-treme skulle ha varit det men lades bara ner till slut. Och Sonic Jam var inget nytt spel utan en samlingsskiva à la Super Mario All-Stars med Mega Drive-spelen. Och Sonic 3D ska vi inte ens tala om. Då återstår bara Sonic R. Ett racingspel där Sonic springer själv istället för att ratta något fordon. Kul idé. Hyfsat skoj lir. Bonkers OST.
|
===============================================================================================
|
| 24.
Burning Rangers (Sonic Team, 1998)
|
Ett brandmanspel! Sådana är lätträknade. Mest notvärdiga är väl The Firemen som släpptes i Japan 1994 och Europa 1995 men inte alls i Nordamerika samt The Ignition Factor som kom ut i Japan 1994 och Nordamerika 1995 men inte alls i Europa, båda till SNES. Segas eget alternativ i genren är ett (ännu) mer futuristiskt och inom citationstecken häftigare sådant. Praktiskt taget en tredjepersonsskjutare där man räddar folk i nöd och ja, släcker bränder såklart. Spelet har sina problem, bångstyrig kontroll t ex, men är också effektfullt så det räcker. Ett av de sista Saturn-spelen som gavs ut här.
|
===============================================================================================
|
| 23.
The Story of Thor 2 (Ancient, 1996)
|
Uppföljaren till det första The Story of Thor, duh, från Mega Drive-tiden. Eller vet ni vad, det kanske inte är så duh då den här delen faktiskt är en prequel.
Man spelar inte längre som prins Ali utan som en ny tjomme, Leon, men det är fortfarande samma gamla Tusen och en natt-aktiga inramning som gäller.
Spelet är ett action-RPG ur top-down-perspektiv med så stora, fina sprites som man hade kunnat förvänta sig på vad som då för tiden var nästa generations hårdvara och är stundtals både dramatiskt och pampigt.
Mer känt i Amerika som The Legend of Oasis då ettan döptes om till Beyond Oasis där.
|
===============================================================================================
|
| 22.
Golden Axe: The Duel (Sega, 1995)
|
Det här är ett Golden Axe-spel men inte ett som man är van vid från förr. Detta är nämligen ett one on one fighting-lir. Inte så mycket att hänga i granen kanske men den som någon gång spelade just "The Duel" mot en kamrat i de gamla Golden Axe-spelen och önskade att Sega gjorde något mer av just den biten får ju sin önskning uppfylld med detta. Konamis Turtles fungerade förresten som ett Street Fighter II så varför inte Golden Axe? Det har sin charm när ens barbar bankar motståndaren med svärdet och det i bakgrunden står varelser man kunde rida på och folk på gatan tittar på i tecknad 2D.
|
===============================================================================================
|
| 21.
Astal (Sega, 1995 - NA)
|
Gammalt hederligt sidscrollande plattformspel i härlig handritad 2D-grafik. Det är Astal i ett nötskal. Detta är intressant litet spel och ja, det är främst den sagomysiga grafiken som drar in en. Ni kanske märker att stilen på omslaget skiljer sig från mallen jämfört med de andra spelen på listan? Det var så de amerikanska omslagen såg ut.
Astal släpptes nämligen aldrig i Europa surt nog. Fastän det alltså t o m utvecklades av Sega själva. Tänkte de att en 2D-plattformare i 3D-tider inte var lönt att satsa stort på tro? Det är riktigt synd att ett så här mysigt spel inte gavs en chans här ens.
|
===============================================================================================
|
| 20.
Deep Fear (Sega, System Sacom & ISCO, 1998)
|
Vi går från ett spel som släpptes i Amerika men inte här i Europa till ett spel som å andra sidan släpptes här men inte i Amerika. Ett skräckspel i samma anda som Resident Evil som utspelar sig i en undervattensanläggning, utvecklat av bl a Sega själva som svar tillika mittenfinger på att Capcom lade ner Saturn-versionen av Resident Evil 2 då det begav sig. Och likt i Capcoms spel ställs man inför diverse muterade monster och odöda. Deep Fear är mest känt på andra sidan Atlanten som ett missat spel. Det var också det allra sista Saturn-spelet som gavs ut i Europa, den 30:e juni 1998. Kult.
|
===============================================================================================
|
| 19.
Fighting Vipers (Sega, 1996)
|
Ännu ett fighting-spel. "Huh?" kanske någon nu undrar om man började läsa högst upp tillika längst bak på listan och verkligen tar sig tiden till att läsa om ett spel i taget utan att tjuvkika nedåt tillika framåt men ja, det kommer mera. Fighting-spel på listan alltså. Inte minst i 3D och därtill av något av Segas egna utvecklingsteam. Vilket är just vad Fighting Vipers är alltså. En 3D-fighter av Sega AM2. När man pucklar på varandra här kan man slå av rustningarna karaktärerna är klädda i. Och det var liksom "grejen" med det här spelet. Vilket dessutom innebar en hel del bar polygonhud...
|
===============================================================================================
|
| 18.
X-Men: Children of the Atom (Capcom, 1996)
|
En äkta Capcom-klassiker. X-Men: Children of the Atom var det första, det allra första, fighting-spelet som Capcom producerade med Marvel-karaktärer. Det rockade fett i arkadhallarna. Vi som har minnen av detta kan skatta oss lyckliga för det är verkligen ett stycke videospelhistoria värt att nämna. Konverteringarna som följde var av blandad kvalité. PlayStation-versionen dras med flera problem. Betydligt mer lyckad var då just den här utgåvan till Saturn som för övrigt också var först ut, redan året efter arkadliret.
På det stora hela en riktigt läcker 2D-fighter. Och omslaget osar nostalgi!
|
===============================================================================================
|
| 17.
Virtual-On: Cyber Troopers (Sega, 1996)
|
Ytterligare en gammal favorit från arkadhallarna som portades vidare till Saturn. Virtual-On är också ett fighting-lir men inte alls som vare sig det förra eller förrförra på listan. Det är en mecha-fighter där man sitter som pilot nämligen. Perspektivet är därmed som i ett bilspel snarare än som i ett vanlig fighter... Det är en 3D-fighter ur ett annat perspektiv än vad man är van vid alltså. Bra grejer. Härligt ös. Armored Core som släpptes till PlayStation året efter (två år efter i Europa) som fler förmodligen är bekanta med påminner en del om detta men vi föredrar allt Segas spel.
|
===============================================================================================
|
| 16.
Baku Baku (Sega, 1998)
|
Pusselspel. Vad finns det egentligen att säga om ett pusselspel? Fråga Jan som har fått hjärnsläpp efter att ha skrivit om Tetris vid fyra tillfällen för olika konsoltoppar (NES, Game Boy, Game Boy Color, Virtual Boy '-_-). Det går ut på att pussla ihop grejer. Vilket här i Baku Baku görs urgulligt värre då
det handlar om söta små djur. Just det, en hel handling bakom får man faktiskt. Inte som Tetris minsann. Något om en prinsessa som tycker om djur så kungen håller tävling om att anställa den bästa djurskötaren, yada yada yada, pusselspeldags! Släpptes också till Game Gear och Master System!
|
===============================================================================================
|
| 15.
Dragon Force (Sega, 1997)
|
Ett strategi-RPG från Sega själva för alla dåtida lirare som inte kunde vänta på Shining Force III som var runt hörnet typ. Tillskillnad från det spelets tur- och ordningsbaserade strider handlar dock Dragon Force om realtidsstrategi. Bataljerna är dessutom mycket mer massiva här och kan omfatta upp mot 200 karaktärer på samma gång. Episkt. Om än lite rörigt. Ett välgjort spel som mottogs väl då det begavs men idag tycks vara en tämligen bortglömd pärla. För ärligt talat - hur ofta kommer Dragon Force på tal nuförtiden? Och då menar vi inte det brittiska power metal-bandet.
|
===============================================================================================
|
| 14.
Shining Force III (Sonic! Software Planning, 1998)
|
Tredje Shining Force-spelet, uppenbarligen, men också det tredje Shining-spelet till Saturn. Men där Shining the Holy Arc och Shining Wisdom från tidigare till konsolen lämnade mycket att önska gjorde Shining Force III både det mesta rätt och ingen besviken.
Sonic! Software Planning är numera mer kända som Camelot och för Marios många golf- och tennisspel. Men fastän det nästan är allt de gjort de senaste 20 åren var man på 90-talet synonyma med Sega och Shining Force. Detta var faktiskt det sista spelet man gjorde både i serien och till en Sega-konsol innan man hoppade över till Nintendo.
|
===============================================================================================
|
| 13.
Night Warriors: Darkstalkers' Revenge (Capcom, 1996)
|
Capcom-fighting i 2D vilket ju är vad Capcom gör bäst. Detta var det andra Darkstalkers-spelet, efter Darkstalkers: The Night Warriors som portades till PlayStation samtidigt som Night Warriors: Darkstalkers' Revenge gavs ut till Saturn. Fan, i Japan och Amerika kom konsolversionen av ettan till Sonys grå t o m ut månaden efter tvåan till Saturn. Ja, ettan kom knasigt nog alltså ut efter tvåan och de båda spelen släpptes till olika format... Trean kom sedan ut till både Saturn och PlayStation men Saturn-versionen lämnade inte Japan tråkigt nog. Baserat på en arkadförlaga såklart. Fight!
|
===============================================================================================
|
| 12.
Saturn Bomberman (Hudson Soft, 1997)
|
Super Bomberman? Pyttsan! Här är någonting att verkligen sätta tänderna i, vi snackar fucking SATURN Bomberman. Här var det heller inget 3D-trams än utan det var Bomberman som man tidigare kände till det. Fast mer. Med stöd för upp till tio stycken spelare samtidigt! Vilket såklart innebar att man var tvungen att ha två multitappar och tio kontroller till hands men ändå. Även om det var få som faktiskt spelade tio samtidigt var det ändå en kul extra feature.
Det ultimata klassiska Bomberman-spelet? Mycket möjligt.
Ett av de mest kärt omtalade iaf, av gamla goda (numera nedlagda) Hudson Soft.
|
===============================================================================================
|
| 11.
Sega Rally Championship (Sega, 1996)
|
Okej då, vi kanske har låtit oss påverkas av ren nostalgi i alltför stor utsträckning i vår bedömning av flera av de här gamla titlarna. Däribland detta... Grafiken i Saturn-konverteringen av Sega Rally är märkbart sämre än i arkadspelet och spelet är ju väldigt kort också. Bara ett fåtal bilar och banor... Men det ÄR ju ändå Sega Rally! När vi körde igenom den första banan på Saturn så kunde vi den utantill eftersom det är exakt samma bana från arkadspelet som vi kört runt om så många gånger i spelhallar. Och det ÄR kul bilkörning. Den saken är klar. Så ja, det får hamna så här högt upp.
|
===============================================================================================
|
| 10.
Virtua Fighter Kids (Sega, 1996)
|
Det nyaste och snyggaste och även smidigaste, vågar vi faktiskt allt påstå, Virtua Fighter-spelet till Saturn. Den som har sneglat en placering längre fram i listan märker dock att vi ändå inte rankar detta högre än tvåan. Nä, för sedan om man gillar själva idén, hela konceptet med de superdeformerade "barnversionerna" av de virtuella kämparna, eller ej är ju en annan fråga. Vissa finner detta charmigt som tusan och rent spelmässigt funkar liret bra så därav en så hög placering. Men så finns det alltid någon som mest bara rynkar på näsan åt detta och allra helst ser vuxna spöa skiten ur varandra.
|
===============================================================================================
|
| 9.
Virtua Fighter 2 (Sega, 1996)
|
Nu började det verkligen likna något! Det allra första Virtua Fighter var nämligen fruktansvärt grovhugget och stifft. Tempot här i tvåan är förvisso fortfarande rätt så lågt, att jämföra med Tekken 2 t ex, men grafiken ser mycket bättre ut och här känner man också av flytet och det unika KNYCKET som vi uppskattade så mycket i det senare Virtua Fighter 3. Och med tanke på att även detta är gammalt som gatan så är det faktiskt rätt imponerande. Tekken 2 var ju liksom det enda som ens kom i närheten av Virtua Fighter 2 då det begav sig. Här krävs dessutom mer finess och strategi i fighterna!
|
===============================================================================================
|
| 8.
Nights into Dreams / Christmas Nights into Dreams* (Sonic Team, 1996)
|
Ett konstigt jävla spel kan man väl få tycka. Andra skulle kanske kalla det annorlunda, intressant och rätt så tjusigt. Nights har farit upp och ned på vår lista de senaste dagarna. Efter en preliminär sammanställning hamnade liret strax utanför tio-i-toppen, på elfte plats, gled sedan ner ett par snäpp men landade i slutändan alltså på åttonde plats. Antigen gillar man "grejen" med Nights och finner det rogivande att lulla runt i drömvärlden eller så stör man sig bara på flummet. Vi som dock gillar grejen med det här spelet, vi gillar VERKLIGEN det. Inte minst kortversionen med jultema!
|
===============================================================================================
|
| 7.
Last Bronx (Sega, 1997)
|
Något som det definitivt rådde ingen brist på till Saturn var kvalitativa fightingspel i 3D och här är ytterligare ett sådant signerat Sega själva. Last Bronx är en riktigt rolig fighter med det rätta knycket! Skönt flyt, relativt tjusiga animationer och vet ni att t o m manualboken är helskoj läsning med skön självmedveten humor. Vi tog en hel eftermiddag bara till det här spelet och varvade skiten ur det med diverse karaktärer. En ganska så kul twist är förresten att fastän man slåss med vapen här så är det ändå ingen medeltida eller feodal inramning utan typ samtid. Liret har karaktär.
|
===============================================================================================
|
| 6.
Panzer Dragoon (Sega, 1995)
|
Panzer Dragoon är ett väldigt tidigt Saturn-spel. Det märks knappt. Jämfört med hur snabbt de väldigt tidiga PlayStation-spelen föråldrades så håller detta alldeles utmärkt. Det är ett väldigt rogivande spel. Man kanske lätt kan tro först att detta skulle vara betydligt mer hektiskt, som ett jädra shmup nästan men nej, det här är mer glid fram och ta en god stund till att beundra miljöerna mellan skottsalvorna. Fina rollspelsinspirerade melodier och alltså fina, om än något grötiga, bakgrunder vilket leder till just en fin och mysig stämning överlag hör till några av spelets starkaste sidor.
|
===============================================================================================
|
| 5.
Fighters Megamix (Sega, 1997)
|
Visserligen inte det allra sista stora fighting-liret från Sega till Saturn (konsolversionen av Last Bronx kom ut senare) men känns ändå som finalrond. Det här var Super Smash Bros innan Super Smash Bros... Med samtliga kämpar från både Fighting Vipers och Virtua Fighter 2, chibi-versionerna av några Virtua Fighter Kids, några från Sonic the Fighters inklusive den knallgröna ankan baserad på Dynamite Düx, tjejsnuten från Virtua Cop 2, AM2-loggan och kanske bäst av allt bilen från Daytona USA! Ja, man kan alltså fightas som bilen från Daytona USA! Och det är inte ens alla! Sannerligen en Megamix.
|
===============================================================================================
|
| 4.
Daytona USA: Championship Circuit Edition (Sega, 1996)
|
Lätt det racingspel vi har haft roligast med till konsolen. Mycket bättre än det betydligt mer grovhuggna originalet till Saturn från året innan som inte ens hade stöd för två spelare! Även här spelar nostalgin in. Vi som verkligen känner igen oss på banorna från arkadspelet har ju kalaskul. Man känner igen sig i tunneln, man känner igen havsutsikten, stenformationerna och den stora bron... Det känns verkligen som att återbesöka gamla trakter som man inte sett på år och dar. Grafiken är faktiskt förvånansvärt snygg och kontrollen förvånansvärt smidig för ett racingspel till en 32-bitare.
|
===============================================================================================
|
| 3.
Panzer Dragoon Saga (Sega, 1998)
|
Förmodligen DET mest mytomspunna spelet till Saturn. Lätt ett av de dyraste i alla fall. Många Saturn-samlares heliga Graal. Panzer Dragoon Saga är en spin-off i RPG-genren till rälsskjutarna i serien. PlayStation-ägare hade Final Fantasy VII. Saturn-ägare hade Panzer Dragoon Saga. Det är inte på något sätt en lika fulländad rollspelsupplevelse som t ex Phantasy Star IV var men likt det spelet släpptes även detta i slutet av sin konsols livstid här i väst. Likt Phantasy Star IV kunde Panzer Dragoon Saga mao ses som en storartad final för formatet det kom ut på. Som ett sista stort hurra.
|
===============================================================================================
|
| 2.
Guardian Heroes (Treasure, 1996)
|
Ett av de både mest och högst prisade spelen till Saturn. Efter en smärre uppsjö titlar till Mega Drive var det här för övrigt ett av totalt blott två spel som Treasure gjorde till Saturn. Det andra var skumma Silhouette Mirage som kom ut året efter men bara i Japan (PS-versionen kom dock ut i Nordamerika år 2000). Guardian Heroes är hur som helst ett sidscrollande beat 'em up fast med riddare och grejer och tillhörande RPG-inslag. Detta är lika mycket en kultklassiker som multiplayer-favorit. Nära ett årtionde efter Saturn-spelet gjorde Treasure en uppföljare till Game Boy Advance av alla möjliga format... Den delen fick dock ett mycket svalare mottagande.
|
*PS. Christmas Nights är för övrigt inte direkt ett alternativ till vanliga Nights utan snarare som en förlängning av originalspelet då det ju endast är en demoskiva, och inte ett fullfjädrat eget spel, om än med lite trevligt extramaterial som julbonus. Kom ihåg att ställa klockan rätt!