Topp-25: Speltitlar från den åttonde konsolgenerationen (2011-2020)
Text: Jan M. Komsa, G.W. Kong, Totaka N. Talisa, 2020-12-10
Vi som ville vara så där fyndiga med att presentera det här som en topp-20 år 2020. En topp-20 var dock inte tillräckligt. Vi försökte trycka in det på en topp-25. Vi försökte verkligen och kom så långt att det är därför adressen är som den är. Men till slut gick det inte heller. Fanns för många bra spel från den här generationen för att vi skulle nöja oss med en topp-25. En topp-30 således..? Eller en topp-25 med vissa delade placeringar? Det gick. Med nöd och näppe. Även om vi likt förbannat fick utelämna både ett och annat spel så fick det vara bra så här. En topp-25 med delade placeringar.
Märk väl att generationerna överlappar varandra. Spel till Xbox 360, PS3, PSP, Wii och DS räknas ju självklart inte med nu även om de så släpptes åren in på de aktuella konsolernas livstid. Här gäller alltså bara spel som släpptes till den åttonde och t o m i år ännu rådande generationens konsoler. Andra runt om på nätet topplistade ju 2010-talets bästa spel i slutet av 2019 minsann, men vi täcker då hellre hela denna spelgeneration i fråga.
Och ja, vi fegar lite som inte rangordnar alla spelen inbördes. Men alltså, vi snackar ändå en tioårsperiod som spänner över sex olika format varav vissa dedikerade handhållna sådana... Och man kan liksom inte riktigt jämföra ett 3DS-spel från 2011 med ett PS4/Xbox One-spel från 2020. Så vi försöker inte ens... Därmed blir det kronologisk ordning. Till största del. Då det är fler än ett spel på en placering räknar vi från när det första spelet släpptes men en del spel kommer ju igen från våra tidigare 3DS, Wii U- och Vita-listor där man kan kika på rangordningen inom de formaten åtminstone. Och ja, att vissa spel från de listorna återkommer innebär också att en del av texterna likaså återanvänds sedan tidigare listor. Men det får ni kära läsare faktiskt tåla.
Varför vi gör som så nu att vi buntar ihop hela generationen i en och samma lista istället för att dela upp alla format? Jo, vi drar oss inte för att prova nya tillvägagångssätt helt enkelt. För förra generationens räkning fick PS3 och Xbox 360 varsin egen lista utöver en lista över de bästa multiplattformspelen dessa formaten emellan varefter vi betade av Wii utan att alls gå in på de handhållna formaten som i vilket fall som helst behandlades enskilt. Den här generationen ansåg vi att detta passade bäst. Och vi räknar alltså med 3DS, Vita och Wii U, ja, trots att de formaten redan avhandlats i sina egna respektive listor tidigare i år. Detta för att vi ville täcka den åttonde generationen i dess helhet, dvs inklusive samtliga nya format från de senaste hela tio åren... Vi snackar alltså 3DS, PS Vita, Wii U, Xbox One, PS4 och Switch åren 2011-2020.
Men först, innan vi går in på den egentliga topp-25:an, presenterar vi:
Topp-5: REMAKES från den åttonde konsolgenerationen!
1. Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire (Game Freak, 3DS, 2014)
2. Resident Evil 2 (Capcom, PS4/XBO, 2019)
3. The Legend of Zelda: Link's Awakening (Grezzo, Switch, 2019)
4. Resident Evil 3 (Capcom, PS4/XBO, 2020)
5. Panzer Dragoon (MegaPixel Studio, Switch/PS4, 2020)
Ja, bara något litet extra då vi i vanliga fall inte räknar med diverse återutgåvor, må det vara samlingar, remasters eller remakes. Det var ju därför vi inte hade med Super Mario All-Stars på någon av SNES-topplistorna hur mycket vi alla än gillar de versionerna av spelen och den utgåvan i helhet. Just denna generation, och då speciellt sedan i fjol, har det dock kommit ett flertal remakes som visat sig vara så bra att vi bara inte kunde helt blunda för dem. Därav denna lilla lista i listan. Och här fick Taala äntligen in Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire som alltså är 3DS-remakes av de vanliga Ruby och Sapphire-spelen som 2003 gavs ut till Game Boy Advance...
Sedan har vi årets och fjolårets förskräckligt lyckade återupplivningar av delarna 2-3 i Capcoms Resident Evil-serie samt det nya-nya Zelda IV däremellan. Nya-nya då det nämligen inte är första gången som Link's Awakening får en remake. Där fanns ju DX-versionen från 1999 till GBC också, och det är särskilt roligt att se att de sparat den nya grottan från den remaken till denna med.
Sist men inte minst har vi dessutom med remaken av Panzer Dragoon från svunna Sega Saturn-tider som nu i våras gavs ut digitalt på Switch och som sedan 28 september även finns digitalt på PS4. Den digitala Xbox One-versionen ska för övrigt finnas på den konsolens amerikanska onlinebutik under morgondagen, dvs 11 deccember, och det har också varit tal om en fysisk Switch-utgåva men ännu finns det ej något releasedatum för någon sådan. Den som lever får se.
Och det var allt vi hade att tillägga om denna additionella topp-5:a. Nu över till topp-25:an!
|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
|
Super Mario 3D Land (Nintendo, 3DS, 2011)
| |GWK
|
Tänk er ett nytt bärbart Mario-plattformspel. Coolt, va? Tänk er ett nytt Mario-plattformspel i 3D. Coolt, va? Kombinera de båda. Tänk er ett nytt bärbart Mario-plattformspel i 3D... Whooaa!! Och fastän det här egentligen är mer så som ett New Super Mario Bros i 3D än ett Super Mario Land i 3D får Nintendo ändå tummen upp för själva titeln som så fyndigt anspelar på det gamla Game Boy-liret och 3DS-namnet. Men, ja... Fasta kameravinklar åsido var den stora grejen med detta år 2011 att det var ett Mario-plattformspel i 3D i bärbart format.
|
I mångt och mycket är detta upplagt som ett Mario-spel vore i 2D fast det är 3D. Om det där låter vettigt. Man hoppar på koopa-skal och möter typ Bowser på broar ovanför lavan i borg efter borg och så ska man hoppa på en flaggstång i slutet på varje vanlig nivå, ni hajar. Och likt i NSMB-spelen samlar man tre stjärnmynt som är gömda per bana. Plus i kanten för att det finns så många extra världar här att ta sig igenom. En del jäkelskaper som vi lika gärna kunnat vara utan finns också. Som banorna med en gäckande skugg-Mario som jagar en. Men det är ändå mestadels en kul tid man har med det här spelet. Och det är också alltid kul att spela igenom alla banor med både Mario och Luigi. Vilket man f.ö måste göra för att låsa upp allt i spelet. Men det här är alltså inte som Super Mario 64 med fokus på utforskande. Super Mario 3D Land är mer från punkt A till B mao. Att bara klara banorna från början till slut, att samla de saker som trots allt finns att hitta på banorna och göra alla banor i tur och ordning. Lika gammalt hederligt skoj som NSMB fast nu i 3D. Och lite duktig känner man sig allt när man hittat och samlat alla stjärnmynt.
Janne låter hälsa att det var det här spelet som han ville ha en 3DS för. Och man fattar ju varför. Själv har jag faktiskt inget eget exemplar men jag har spelat och maxat hans fil. Ingen orsak mannen. ;p
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
LittleBigPlanet PS Vita (Tarsier Studios, Double Eleven, PS Vita, 2012)
| |JMK
|
LittleBigPlanet var kul nog på PS3:an men just detta pussel-och-pyssel-plattformsspelkoncept känns verkligen som hemma på en Vita där de nya utvecklarna för övrigt dragit nytta av t ex kameran och pekskärmen. Det enda jag stör mig lite på är vad spelet heter. Konsolens namn i slutet på speltiteln? Seriöst? Kunde de verkligen inte komma på något bättre? Typ "VeryLittleBigPlanet" eller "LittlestBigPlanet" eller dylikt? Nåja.
|
===============================================================================================
|
|
Tearaway (Media Molecule, PS Vita, 2013)
| |JMK
|
LittleBigPlanet-spelen gjordes ursprungligen av Media Molecule. När de gick vidare från den serien gjorde de Tearaway. Liksom Little Deviants tar Tearaway vara på Vitans många unika egenskaper men här bakas detta in i ett redigt härligt plattformsäventyr. Så roligt och mysigt som jag har haft med Tearaway har jag inte haft med en helt ny 3D-plattformare sedan Banjo-Kazooie från 15 år tidigare. Inte illa MM. Inte illa alls.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
Super Mario 3D World (Nintendo, Wii U, 2013)
| |TNT & JMK
|
Hade det gjort någon skillnad om Super Mario 3D World hade varit ett av releasespelen till Wii U istället för det urvattnade "New" SMBU? Mycket möjligt. Nåja. Nytt här är kattdräkten och Peach är bara för söt i den. Just det, man kan spela flera samtidigt som Mario, Luigi, Peach och Toad och hjälpas åt eller jävlas med varandra. Kanon. Blir det kaka på kaka efter 3D Land och de senaste NSMB-spelen? Jo, men ibland har man inget emot det heller. Dubbelt upp! Likt double cherry. Mums. För gosse vilken härligt underbar 3D-värld som breder ut sig framför en här. 3D World må "bara" vara det tredje bästa spelet till formatet men är å andra sidan i skrivande stund fortfarande den främsta anledningen att äga en Wii U.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo, 3DS, 2013)
| |JMK
|
Det är Zelda III-2! Och ja, det är vad jag tänker kalla det minsann. Den smått fyndiga undertiteln kan annars antas återspegla inte bara en länk tillika Link själv mellan två världar i spelet utan även en länk mellan världarna som i en länk mellan oss som då växte upp med trean till SNES och den yngre generationen vars första Zelda-spel må ha varit just detta. Och det är så här man följer upp något hyllat med mer än 20 år på nacken... Med kärlek och respekt för originalet. Vilket inte på något sätt hindrar detta från att vara innovativt!
|
Det här spelet är faktiskt uppfriskande nyskapande för att vara ytterligare en del i en och samma sedan 1980-talet pågående serie och en som dessutom är en regelrätt uppföljare till en tidigare titel som utspelar sig i exakt samma värld. Eller ja, världar rättare sagt. Det är Ljusvärlden och Mörkervärlden från Zelda III det handlar om alltså. Och då är det inte bara en ljus version och en mörk version av ytterligare en helt ny tagning på Hyrule utan det är samma Hyrule, dvs samma övergripande världskarta som man sist såg i Zelda III till SNES...
Att kunna återbesöka exakt samma platser från det gamla äventyret är ju som bäddat för ett superhärligt nostalgirus. Att därtill kunna ta steget in i den tredje dimensionen på 3DS:en och för första gången få se hur det ser ut på baksidan av det där eller det där huset i byn Kakariko t ex är ju, det är, alltså... Jag saknar ord. Ja, bara. Ja, tack.
Utöver detta är spelet väldigt fritt upplagt. Inte längre begränsas man av att först behöva hitta specifika föremål i grottorna för att kunna klara de grottorna och lite i taget ta sig vidare fram på världskartan. Här får man tillgång till hela uppsjön med de mer eller mindre nödvändiga prylarna redan från start och kan själv välja i precis vilken ordning man tar sig igenom grottorna samt åt vilken riktning man vill fortsätta utforska de länkade världarna. En ovanlighet för ett Zelda-spel före Breath of the Wild och ja, jag vågar t o m gå så långt som att säga att det spelet verkar ha byggt vidare på Zelda III-2 just i den bemärkelsen.
Det enda som egentligen hindrar det här från att vara det bästa Zelda-spelet genom tiderna är att det till så stor del bygger på just länken till det förflutna dvs A Link to the Past. Det är inte bara pricken över i:et men en stor anledning till att det här nya äventyret är så bra. Nostalgifaktorn. Att man känner igen sig. Men det är ju ett mycket bra spel i sin egen rätt också. Vilket de som varken vuxit upp med eller hade spelat igenom hela Zelda III innan de gav sig i kast med detta faktiskt kan vittna om. På min personliga Zelda-topp-3 är det hur som helst med, tillsammans med just trean och Breath of the Wild. Av de spelen som hamnade på 3DS:ens topp-3 här på POPKORN är Zelda III-2 dessutom det enda som vi alla tre som satte ihop den listan kunde vara överens om förtjänade att vara så högt upp i toppen.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
Forza Motorsport 5-7 (Turn 10 Studios, XBO, 2013, 2015, 2017)
& Forza Horizon 2-4 (Playground Games, XBO, 2014, 2016, 2018)
| |GWK
|
En årlig grej sedan, ja, åratal, och 2019 var då det första året på länge utan något nytt Forza-spel. Om man inte räknar man det jävla mobilspelet. Att varva den ordinarie motorsportserien med nya horisonter vartannat år var ett snilledrag. Egentligen är det ju två olika serier, där den senare är mer öppen medan den första är mer rakt på sak, och egentligen bör man heller inte sätta likhetstecken dem emellan men liksom tidigare väljer vi att göra det bara för att kunna trycka in båda här på listan. Alla de som gillar billir och motorsport bör ha kört i åtminstone något Forza-spel.
|
===============================================================================================
|
|
Mario Kart 8 / Deluxe (Nintendo, Wii U/Switch, 2014-2017)
| |JMK
|
Mario Kart 8 var faktiskt den första delen i serien sedan SNES-originalet som hamnat med på någon av våra konsoltopplistor. Och fast jag trots allt föredrog urvalet banor i Wii-delen så känns åttan ändå mer balanserat vad gäller prylarna och därmed roligare att köra. Här tillförs även anti-grav som ihop med Mute City-banan bäddar för en vrålhäftig F-Zero-upplevelse. Bland nya förare ser vi de sju Koopa-ungarna och bland nya föremål får vi bumerangen som agerade power-up i Super Mario 3D Land. Men ja, vi kan nog sluta hoppas på att någon ny del i serien någonsin kommer slå det första Super Mario Kart och bara gilla läget. Mario Kart blir inte bättre än del åtta i modern tid. Ja, om man inte räknar med deluxe-porten till Switch.
|
===============================================================================================
|
|
The Witcher III: Wild Hunt (CD Project Red, PS4/XBO, 2015)
| |GWK
|
Årets spel 2015? Ja, det är det nog. Witcher III är det tredje spelet i Witcher-serien uppenbarligen, efter ettan från 2007 till PC samt tvåan från 2011 till PC och året därpå också till Xbox 360. Konsolversionen av tvåan tog femteplatsen på vår topp-25 konsolexklusiva Xbox 360-spellista och flera av oss bakom kulisserna hade höga förhoppningar på denna tredje del i serien. Vi blev inte besvikna.
Den vida öppna världen i Witcher III känns levande, bebodd, jordnära. Detta är realistisk fantasy. Eller typ fantasy för vuxna. Eller som ett mognare, dystrare och skitigare Zelda.
|
===============================================================================================
|
|
Super Mario Maker (Nintendo, Wii U/3DS, 2015-2016)
& Super Mario Maker 2 (Nintendo, Switch, 2019-2020)
| |TNT & JMK
|
Mario, Mario och åter Mario. Spelutbudet till Wii U var väl inte det mest spännande direkt men där fanns också några riktiga guldkorn från Nintendo själva. Däribland något som somliga av oss hade drömt om sedan årtionden tillbaka, nämligen ett Mario Paint-liknande designspel där man får bygga sina egna helt spelbara sidoscrollade Mario-plattformsbanor! Guld värt. Om någon var tveksam inför ett Wii U-köp så var det Super Mario Maker som avgjorde saken. Ett fullkomligt klockrent spelkoncept som också lyckades ta tillvara på pekplattan till konsolen på ett naturligt sätt. Året efter släppte Nintendo en väldigt snarlik version till 3DS, som vi helt ärligt t o m föredrar men som dock saknar stöd för ambiibo och delning online. En i många avseenden bättre uppföljare kom ut till Switch 2019 och denna fullbordades iochmed den fjärde och sista stora uppdateringen våren 2020.
|
===============================================================================================
|
|
Doom & Doom Eternal (id Software, PS4/XBO, 2016, 2020)
| |GWK
|
Tänka sig att Doom skulle göra en sådan comeback som med 2016 års upplaga av det klassiska FPS-liret, va? Och tänka sig att vi under den här senare halvan av 10-talet, efter alla Halo, Killzone, Resistance, BioShock och allt vad de heter, hellre spelade ett nytt Doom än något annat i genren.
Året efter detta första nya Doom kom en version ut till Switch också som petades från vår blygsamma lista då denna inte riktigt kan mäta sig med det helt stationära spelet. Och tidigare i år kom den direkta uppföljaren ut till de båda dedikerade hemkonsolerna, fullspäckad med blytung action.
Ännu en mindre lyckad Switch-version kom f.ö upp på eshoppen i förrgår.
|
===============================================================================================
|
|
The Last Guardian (Sony, PS4, 2016)
| |GWK
|
The Last Guardian släpptes till slut. Spelet som har varit på gång under hela PS3:ans livstid släpptes alltså till slut... En hel konsolgeneration senare på PS4:an. Bättre sent än aldrig eller vadå? Detta är den andliga uppföljaren till Shadow of the Colossus, som i sin tur som bekant var den andliga uppföljaren till ICO. Och båda de spelen kom ut till PS2:an under den förrförra konsolgenerationen. Snacka om att det här spelet har låtit vänta på sig alltså. Har väntan varit värt det? Kanske inte riktigt. Men ett grymt bra spel, där pojke möter enorm monstruös varelse, är det ändå.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
Yo-kai Watch 1-3 (Level-5, 3DS, 2016, 2017, 2018)
| |TNT
|
Jag älskar Yo-kai Watch-spelen och har såklart hela trilogin till 3DS:en! Min personliga favoritdel är tvåan och därför ville jag highlighta just den, här jämte. Liksom många Pokémon-spel släpptes detta först i två olika versioner för att sedan följas upp med en tredje "definitiv" version, Psychic Spectres, som är vad jag äger. PAL-utgåvan av denna titel med engelsk text på omslaget är nog det mest sällsynta spelet i serien förresten. Och jag har två exemplar av det. Ett som jag spelar och ett som ligger inplastat.
|
Yo-kai Watch är hur som helst rollspel i stil med Pokémon. Nej, det är inte precis så som Pokémon men ja, okej då, det är faktiskt i stil med Pokémon får jag väl trots allt medge. Men vad gör väl det när de här spelen t o m lyckas överträffa sina förebilder? Yo-kai Watch känns som en ny och fräschare tagning på idén med Pokémon. Eller som ett Pokémon för nästa generation spelare som inte växte upp med de urgamla Game Boy-spelen. Med rysliga gastar i riktiga världen istället för djur i en påhittad Pokémon-värld att fånga och kämpa med.
Man väljer mellan två karaktärer, Nate-pojken och Katie-flickan, och man har en klocka på armen för att se yokais runt om i staden där man bor. Dessa kan vara knepiga att fånga. Knepigare än Pokémon. Yokaien måste nämligen välja att vilja vara med dig...
Det blir liksom mer hjärngympa när man får smöra upp dem. Ge dem deras favoritmat och sånt.
Story-element kryddade med både tids- och tågresor är då varför jag gillar tvåan allra mest men jag uppskattar också vissa repriser i tvåan från ettan. Ungefär som de gjorde i Pokémon generation två, att man fick återse och åter spöa gymledare från ettan. Yo-kai Watch 3 är jag faktiskt lite, lite sur på för att man inte kan spela som Katie där, som alltså är mitt eget förstahandsval, men det finns såklart mycket att gilla med det spelet också. Och om man redan har investerat så mycket speltid i ettan och tvåan som jag hade så vill man ju spela färdigt hela trilogin liksom. Därmed fick det bli en delad placering för alla tre spelen.
|
===============================================================================================
|
|
|
|
|
|
|
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo, Wii U/Switch, 2017)
| |JMK
|
Det bästa spelet till Wii U och Switch samt årets i särklass bästa spel, alla format, alla kategorier. Helt enkelt helt otroligt. "Breathtaking" och verkligen "a breath of fresh air" i Zelda-serien. Så bra. Världen i Breath of the Wild känns helt overkligt stor. Hela detta Hyrule är så omfattande. När jag först började köra detta och hade kommit iväg från platån och då insett hur ofantligt mycket större världskartan som bredde ut sig framför mig egentligen var så blev jag ärligt talat lite rädd för att jag inte skulle klara av att ta mig an hela spelet. Vägen till byn Kakariko för första gången var lång och farlig... Och man kände sig så liten och vilse i den stora sargade men ack så vackra vilda världen.
|
===============================================================================================
|
|
Super Mario Odyssey (Nintendo, Switch, 2017)
| |JMK & GWK
|
Det nästbästa spelet till Switch och årets nästbästa spel, alla format, alla kategorier. Och dessutom det nästbästa tredimensionella Super Mario-plattformsspelet någonsin, näst efter klassikern som definierade genren till Nintendo 64 mer än hela 20 år tidigare... Så i mångt och mycket är Super Mario Odyssey DET spelet som somliga av oss hade väntat på i över 20 års tid. Spelet värdigt att kallas en uppföljare till Super Mario 64. Inte för att Super Mario Galaxy-spelen inte hade sina ljusa stunder men på det stora hela kom inget annat 3D-lir i närheten av jungfruresan till Nintendo 64. Sedan dök dock detta upp. Och vi var som frälsta på nytt.
|
===============================================================================================
|
|
Ni No Kuni II: Revenant Kingdom (Level 5, PS4, 2018)
| |JMK
& TNT
|
Vi gillade verkligen det första Ni No Kuni till PS3:an, inte minst då det kändes som att själv spela med i en Studio Ghibli-film. Tvåan till PS4:an var ett spel vi såg fram emot alltså. Ghibli som företag var dock nu, pga diverse anledningar, inte direkt inblandade i denna produktion men flera Ghibli-anställda var ändå det. Yoshiyuki Momose som tidigare jobbade med animation i Porco Rosso och Spirited Away gjorde t ex karaktärsdesignen i Ni No Kuni II och enligt Kotaku var han heller inte den enda från Ghibli att återvända. Den där speciella Ghibli-magin återfinns alltså här också.
|
===============================================================================================
|
|
God of War (Sony, PS4, 2018)
| |JMK & GWK
|
Varför heter detta inte bara God of War 4? Så man slipper referera till det som God of War till PS4 eller God of War från 2018 så det inte ska förväxlas med det första God of War till PS2? God of War-spelet till PS3 hette minsann God of War III så what DA fuck Sony? Fan sysslar ni med? Men det är också vår största "kritik" mot det här spelet. Speltiteln... God of War årgång 2018 bjuder på helt annan dynamik i spelupplägget från de tidigare delarna i serien. Det är lugnare, tyngre och mer metodiskt. Även stämningen är en annan. De första tre delarna var typ som hetlevrade ungdomar. Den här gången fick vi i kontrast ett kyligare, mer vuxet spel.
|
===============================================================================================
|
|
Spider-Man (Insomniac, PS4, 2018)
| |JMK
|
Så som Insomniac har försökt jaga ifatt Naughty Dog, ända sedan 90-talet. Naughty Dog med Crash Bandicoot-trilogin, Insomniac med Spyro the Dragon-trilogin på PS1. Naughty Dog med Jax and Daxter-trilogin, Insomniac med Ratchet & Clank-trilogin på PS2. Och Naughty Dog med Uncharted-trilogin, Insomniac med Resistance-trilogin på PS3. Wow. Först nu under PS4-tiden lyckades Insomniac med Spider-Man inte bara jaga ifatt utan t o m springa om Naugthy Dog. Även om jag inte är helt såld på spelet. Som Spidde-fan har jag t ex min egen uppfattning om hur nätsvingandet borde kännas... Men ändå. Snyggt jobbat Insomniac. Ni gjorde det bättre spelet till PS4.
|
===============================================================================================
|
|
Red Dead Redemption II (Rockstar, PS4/XBO, 2018)
| |GWK
|
Det tredje spelet i Red Dead-serien och en direkt prequel till Red Dead Redemption från 2010 till PS3 och Xbox 360. Och detta var också det enda helt nya spelet från Rockstar under hela den åttonde konsolgenerationen. Ja, faktiskt. Vilken tur då att man levererade, va?
Ha rätt förväntingar dock. För även om den här serien började som en andlig efterföljare till Capcoms gamla Gun.Smoke så är detta mer drama än action. De som förväntar sig ett pang pang i vilda västern likt Sunset Riders eller just Gun.Smoke kan rida vidare. Detta kräver tålamod att sätta sig in i men värt är det.
|
===============================================================================================
|
|
Super Smash Bros. Ultimate (Bandai Namco, Switch, 2018)
| |JMK
|
Den ultimata upplagan av Super Smash Bros. Och vem kunde ha anat det här, att ett Super Smash Bros skulle visa sig vara det ultimata fightingspelet från hela denna generation dessutom? Vad hände egentligen? Vad hände med Street Fighter, Virtua Fighter, Tekken, SoulCalibur, Dead or Alive etc..? Mortal Kombat kom ju igen under förra generationen men tappade sedan bort sig igen under denna. Då återstår alltså Super Smash Bros. Spelserien som började som ett skämt, togs inte på allvar förrän Melee och som de flesta av oss som skrivit för sidan sedan hann tröttna på från Brawl och framåt. Tills nu. För nu är detta DET bästa aktuella fightingspelvalet... Wow.
|
===============================================================================================
|
|
Death Stranding (Kojima Productions, PS4, 2019)
| |GWK
|
Glöm det halvfärdiga Metal Gear Solid V då det är Death Stranding som är Hideo Kojimas storspel för den här generationen. Och också Kojimas bästa spel sedan det första Metal Gear Solid från 20 år innan till PS1.
Vad är då Death Stranding? Alltså egentligen? Ööh, tja, Kojimas korsning mellan Kevin Costners The Postman och Final Fantasy: The Spirits Within kanske? Spelmotiv- och storymässigt i alla fall.
En utstuderad gå-simulator? Ett skräckspel? Ibland känns det så. Ibland känns det som en interaktiv film. Death Stranding är helt enkelt märkligt men också märkligt fängslande.
|
===============================================================================================
|
|
Shenmue III (Ys Net, PS4, 2019)
| |GWK
|
Det kom till slut...
Även om spelet inte infriade alla våra förväntningar och även om det är störande att Yu Suzuki inte verkar ha lärt sig något de senaste nära 20 åren då han nu, snarare än att ta tillfället i akt att avrunda berättelsen, likt förbannat ger oss ytterligare ett fortsättning följer som slut.
Vi är dock ändå glada här på redaktionen att Shenmue III blev av efter alla dessa år och att det trots allt lyckas fånga mycket av magin från DC-spelen.
Att bara gå runt och se sig omkring, prata med folk och försöka hitta rätt känns lika idylliskt nu som då. Man riktigt myser.
|
===============================================================================================
|
|
Dragon Ball Z: Kakarot (CyberConnect2, PS4/XBO, 2020)
| |GWK
|
Ja, ett Dragon Ball Z-spel. Vi behövde ett spel som detta i år. Med allt som hänt i världen, inte minst med pandemin som fortfarande spökar, så var ett spel som detta precis vad vi behövde år 2020.
Dessutom är detta inte bara som vilket annat tidigare Dragon Ball Z-spel som helst. Å, nej. Här är det öppen värld som gäller. Att bokstavligt talat kunna spela ut händelseförloppet som man känner igen från mangan och animén och fritt flyga runt i den världen, det är toppen. Man drar på smilbanden. Det här spelet gör en glad. Det är roligt. Vilket väl ändå är det viktigaste?
|
===============================================================================================
|
|
Animal Crossing: New Horizons (Nintendo, Switch, 2020)
| |JMK
|
Också som gjort för år 2020.
Detta var mitt första egna Animal Crossing-äventyr. Jag hade tidigare bara provpspelat ett och annat spel i serien, New Horizons spenderade jag verkligen hundratals timmar åt. Här får man en hel öde ö till att bygga ut sin egen lilla by på. Utöver att bygga ut och inreda sitt eget hus då. Man börjar från ett tält, sedan har man en liten stuga bestående av ett enda rum osv. Nu har jag ett flervåningshus med öppet kök och vardagsrum, badrum, sovrum, arbetsrum, spelrum och en källare. Hur kul som helst att pyssla med, om man så ägnar hela timmar eller bara några minuter åt dagen med spelet. Och djurinvånarna rockar!
|
===============================================================================================
|
|
Ghost of Tsushima (Sucker Punch, PS4, 2020)
| |JMK
|
Vackert och stämningsfullt som få men också bara kul som svärdsvingarlir. Ghost of Tsushima är spelet för alla oss som uppskattar såväl Kazuo Koike och Goseki Kojimas många mangor som gamla Akira Kurosawa-samurajfilmer. Här finns t o m ett sk Kurosawa-filter som gör att spelet ser ut som en gammal film!
Att rida eller vandra genom skogarna och ängarna och längst med kustlinjerna och utforska Tsushima, dvs ön där spelet äger rum, är väldigt rogivande. Det vilar ett slags harmoniskt lugn över hela spelet. Även när de nakna bladen möts och blodet sprutar.
|
===============================================================================================
|
|
Cyberpunk 2077 (CD Projekt Red, PS4/XBO, 2020)
| |GWK
|
Witcher-videospelmakarnas senaste AAA-titel vars senaste försening fram tills dagens datum ledde till att vi själva fick försena den här listan. Ett actionrollspel ur förstapersonsperspektiv baserat på Mike Pondsmiths penna- och papper-rollspel från 1988 i sci-fi-genren det är döpt efter. Nu har vi ju inte hunnit spendera så mycket tid med videospelet men den tiden som vi har haft med det är dock tillräckligt för att övertyga oss om att detta är ett toppspel. Exakt hur bra återstår ju ännu att se men vilken tur då att vi inte rangordnar spelen på den här listan eller hur?
|
Notera att vi räknar detta som ett spel från den åttonde generationen för det är vad det är. Även om man t ex spelar på en PS5:a så är det fortfarande PS4-versionen. Ska man dock spela Cyberpunk 2077 på någon av den åttonde generationens konsoler kan det ju vara bra att veta att PS4 Pro är vad som förordas. Xbox One X är ett gränsfall men basmodeller av PS4 och Xbox One, och även Xbox One S, rekommenderas inte i skrivande stund. Surt, japp, men det är vad det är.
På en PS4 Pro anser vi dock att spelet fungerar bra nog och oss vinner det i vilket fall över inom flera avseenden. Närvarokänslan är på topp. Spelet är häftigt. Världen är engagerande.
|
===============================================================================================
|
|
Slutord. Slutord, verkligen..? Ja, slutord!
PS4 vinner denna konsolgeneration med dess totalt tolv placeringar och tretton spel placerade på listan. Att det blev ett mer spel än placeringar beror ju på att Doom och Doom Eternal delade placering. På andraplats finner vi Xbox One med dess sex placeringar och tolv spel på listan. Visserligen bara hälften lika många placeringar gentemot PS4:an men däremot nästan lika många spel placerade alltså. Jo, mest tack vare alla Forza-titlar förvisso men ändå... Switch kommer in trea med lika många placeringar som XBO men inga fler spel än så utplacerade, sex placeringar och sex spel för Switch då men till Nintendos försvar är Switch, tillskillnad från Sonys och Microsofts konsoler, ännu inte i slutet av sin livstid och vi kan förmodligen räkna med fler topptitlar till den under åtminstone både året som kommer och året därefter. Fjärdeplatsen delar vi ut till 3DS med dess fyra placeringar och sex spel på listan. Inte så mycket bättre siffor än för Wii U med dess lika många placeringar men även lika spel som placeringar på listan. Wii U rankar vi däremot lägre också av den anledningen att formatet helt enkelt inte klarade sig alls lika länge på marknaden som den äldre 3DS:en. Räknar vi dessutom med Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire väger även det över till fördel för 3DS:en. Och så sist men, eh, och sist och minst av alla har vi PS Vita med dess två placeringar och två spel på listan... Sorry Sony, ni fick bara inte till det med Vita. Men snyggt jobbat på PS4-fronten däremot!
Tekniskt sett kan man förresten kanske argumentera för att denna generation inte är över förrän Nintendo låtit Switch dra dess sista suck. Men vet ni vad, det stora N får faktiskt skylla sig själva som kommit helt fuckin ur synk med de andra under den åttonde generationen. Om det släpps tillräckligt många fler bra Switch-exklusiva spel efter 2020 så kan vi tänka oss att komplettera med en seperat Switch-topp. Men just nu gäller alltså det här.
Och det var alltså vår egen topp-25 vad gäller den åttonde
konsolgenerationen. Topp-25, ja, men räknar man med alla spelen var för sig blir det 34, räknar man Deluxe-porten av Mario Kart 8 och 3DS-versionen av första Super Mario Maker separat blir det 36, räknat med våra topp-5 remakes så blir det 41 och räknar man därtill Omega Ruby och Alpha Sapphire individuellt blir vår topp-25 i själva verket en topp-42. Hade vi dessuom räknat varje konsolversion för sig hade vi haft totalt över 50 spel på toppen. Hela 52 för att vara exakt. Tillräckligt för att göra en kortlek av det. Och om vi nu hade räknat med Switch-versionerna av de båda nya Doom-spelen hade det t o m räckt till för jokrarna. Det ni. Detta är omfattande nog för vår del. ^_^
|
|