|
|
|
|
|
|
==========================================================================================
|
|
|
20. Mercury Meltdown Revolution (Ignition Banbury, 2007)
| |JMK
|
|
En spelserie som började på PSP med Archer Maclean's Mercury och sedan följdes upp med Mercury Meltdown till samma format. Detta är det fjärde spelet i serien, efter Mercury Meltdown Remix till PS2, och var ett av mina tidiga impulsköp till Wii. Mercury Meltdown Revolution är en cool titel. Själva namnet på spelet alltså. Kvicksilverhärdsmälterevolution rakt översatt till svenska. Hur som helst så spelar man i rollen som en klump kvicksilver och ska likt i ett rulla kulanspel ta sig vidare bana för bana men tillskillnad från mer renodlade sådana lir så är det mer fokus på hjärngympa här med diverse pussel som ska lösas längst vägen.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
19. Epic Mickey (Junction Point Studios, 2010)
| |GWK & JMK
|
|
Det nya Mickey Mania? Det bästa Musse-spelet sedan 16-bitstiden, för vad nu det är värt. En mörkare, råare, tuffare Musse. I grund och botten ett hyfsat 3D-plattformspel med en gimmick; den magiska penseln. Med denna kan man spruta färg för att fylla in byggnadsdelar och annat som "borde" vara där i grafiken. Man har också tillgång till lösningsmedel för att tunna ut färgerna så de fasta objekten försvinner igen. Det blir en hel del plattformspusslande alltså. Allt förpackat i riktigt stämningsfull atmosfär rent audiovisuellt. Ett välkommet äventyr, inte minst för oss som minns den gamla goda tiden med alla de schysta Disney-licensspelen.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
18. Kirby's Epic Yarn (HAL & Good-Feel, 2011)
| |JMK & TNT
|
|
Kul co-op för två spelare samtidigt. Detta var ett annorlunda Kirby-spel. Istället för att suga upp fiender och absorbera deras förmågor kan Kirby göra lite olika grejer av sin egen streckgubbeliknande kropp som här har förvandlats till garn. Kirby är alltså som en streckgubbeversion av sig själv gjord av garn i det här spelet. Episkt nog tydligen. Till en början kanske man bara fnyser åt hela konceptet men när man väl far fram som en garnstreckgubbe-Kirby-MECHA-stridsvagn är det svårt att dölja entusiasmen alltså. Så även om vi inledningsvis var lite besvikna över att det här inte känns som ett "riktigt" Kirby-spel föll vi ändå för det till slut.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
17. Excite Truck (Nintendo & Monster Games, 2007)
| |JMK
|
|
Ett av Nintendos mer udda serier som härstammar från gamla 8-bitstider. Efter originalet till NES och Excitebike 64 till N64:an såklart så kom detta, som förunderligt nog bytte ut motorcyklarna mot bilar. Inte vilka bilar som helst heller utan sk "trucks". Det är dock inga monstertruckar man rattar men snarare "pickup trucks" eller "pickupbilar" som det heter på lam svenska. Även kallade "lätta lastbilar" i landet lagom... Man kör iallafall med Wiimoten som ratt och det fungerar faktiskt förvånansvärt väl. Excite Truck bjuder på skön fartkänsla och spektakulära luftfärder skulle man råka åka ut över vägkanten och rakt in i ett träd eller nåt.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
16. Punch-Out!! (Next Level Games, 2009)
| |JMK
|
|
Ytterligare en spelserie från NES-eran som efter att ha följts upp bara en gång på en senare konsolgeneration legat i dvala fram till Wii-tiden. Super Punch-Out!! till SNES är dock bättre än Wii-liret, och fortfarande det bästa spelet i serien vågar jag påstå. Men det här var också rätt så roligt. Fast inte med viftkontroll! Åh, nej. Nej. NEJ. Och balansbrädan? GLÖM DET. Jävla trendprodukt. Och det här kommer från någon som faktiskt slösat en satans massa tid på Wii Fit. Att spela med Wiimoten på sniskan är då hur man bäst kommer någon vart i Punch-Out!! till Wii. Men varför, åh varför, kan man inte bara använda en Classic Controller till detta?
|
|
==========================================================================================
|
|
|
15. Opoona (ArtePiazza, 2008)
| |JRA
|
|
För de rollspelsugna fanns det inte direkt mycket nytt att välja mellan till Wii. Ja,
både Tales of Symphonia och Fire Emblem: Path of Radiance från GC-tiden följdes upp till Wii men Nintendo får faktiskt skylla sig själva att man inte hade lika stor lust att spela samma sorts spel på just den här konsolen. Då tackar man för Opoona, den urgulliga knubbiga lilla knasbollen. Det här är ett skoj rollspel för den som är sugen på något nytt. Det är ingen uppföljare eller fortsättning på något annat utan en helt ny speltitel alltså. Och den som vill lira något nytt fast med traditionell kontroll kan köra detta med en sk "Classic Controller".
|
|
==========================================================================================
|
|
|
14. MadWorld (PlatinumGames, 2009)
| |GWK & JMK
|
|
Som Sin City i spelform typ. Det är då det första som slår en baserat på den visuella stilen i alla fall. Vi snackar i svartvit med vissa enstaka färger som emellanåt fångar ögonen. Oftast färgen röd... MadWorld är ett beat 'em up hack 'n slash där den största behållningen ligger i hur många olika sätt man kan slakta sina motståndare på. Man kan slå ihjäl folk med bara nävarna och man kan spetsa folk och man kan köra stolpar rakt genom skallen på folk osv, osv. Det roligaste är att plocka fram motorsågen och svinga loss medan blodet sprutar. Det här är för oss som både tål och kan digga ultravåld men spelet blir en smula repetitivt efter ett tag. Nåväl.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
13. Muramasa: The Demon Blade (Vanillaware, 2009)
| |JMK
|
|
Rogivande svärdsvingarlir som utspelar sig i Edoperiodens Japan. Handlar om demoner och spöken och grejer. Det är inte alltid helt lätt att veta vart sjutton man ska ta vägen egentligen för fastän liret är sidoscrollat så att man tar sig från vänster till höger och vice versa finns det ändå passager man kan följa som går inåt eller utåt från skärmen. Men jag bara röjer och plöjer vidare och på något vänster så hittar jag rätt oavsett. Verkar det som. Jag kommer fram till bossar i vilket fall så något måste jag ju göra rätt. Vapnen kan typ gå sönder här så då måste man byta blad medan det knäckta typ helas ihop igen eller nåt sånt. Lite skumt men kul.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
12. Dewy's Adventure (Konami, 2007)
| |JRA
|
|
Sött och bra. Detta lyckades Konami över förväntan med. Dewey's Adventure var tillsammans med Eledees en berömvärd satsning av Konami att utveckla helt nya speltitlar exklusiva för Wii. Vi som gärna spelar något nytt för omväxlings skull framför bara en massa uppföljare från format till format tackade och tog emot.
Fin grafik, munter musik och gulliga ljud som Dewey ger ifrån sig gör en glad. Man håller Wiimoten så som en NES-handkontroll men istället för att styra Dewey med korset så lutar man hela spelplanen. Dewey själv är en vattendroppe och som sådan har han begåvats med olika förmågor, som att frysa till is eller förångas till ett moln. Kalasskoj!
|
|
==========================================================================================
|
|
|
11. Eledees (Konami, 2007)
| |JMK
|
|
Ett av de roligaste spelen till Wii som förmedlar ursköna Ghostbusters möter Gremlins-vibbar och verkligen lyckas ta tillvara på viftkontrollen på ett vettigt sätt men... 109 block i minne? HUNDRANIO? What DA fuck?! De flesta spel tar 1-3, vissa som Mario Kart Wii runt 20 men 109?! Vilket vansinne! Vi fick fan inte plats med alla 20 spelen som tog sig in här på listan på Wii-hårddisken pga Eledees. Så då får man kopiera över till ett minneskort och radera från hårddisken och hålla på så fram och tillbaka pga den här skiten. 109 jävla block är inte okej alltså. Och bara därför hamnar spelet utanför topp-10. Men det är faktiskt riktigt kul att spela.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
10. No More Heroes 2: Desperate Struggle (Grasshopper, 2010)
| |GWK & JMK
|
| Alt. No More Heroes (Grasshopper, 2008)
|
|
Förbered er på en mängd infantil humor med de här spelen. Av typen snopp och sprutskämt. För den som är med på noterna väntar en massa härlig ös. Att kunna använda Wiimoten praktiskt taget som en ljussabel är ett givet koncept. Hack 'n slash har sällan varit häftigare. Tvåan är på alla sätt och vis bättre än ettan med framför allt mer flyt mellan spelmomenten. Det är också fräckare och känns överlag mer genomarbetat. Men ettan var trots allt tillräckligt coolt för att hamna med här som ett alternativ.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
9. WarioWare: Smooth Moves (Intelligent Systems, 2007)
| |GWK & JMK
|
|
Vi gillar WarioWare-spelen men får också erkänna att de faktiskt gör sig bättre på bärbara format. Smooth Moves är alltså inte seriens höjdpunkt men det finns ju ändå en hel del skoj att ha med den här delen. Härligt knäppa och sekunder korta minispel är vad det handlar om och bäst är som vanligt de som kretsar kring andra spel och prylar från Nintendo. Det är något nyare spel med i blandingen den här gången, så som Animal Crossing, Pikmin och Nintendogs, men även en och annan gammal goding som Punch-Out och grönmonotona Wario Land till gamla Game Boy! Smooth Moves är dessutom hyfsat kul som party-spel för upp mot 12 deltagare åt gången! Kanoners.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
8. Little King's Story (Cing & Town Factory, 2009)
| |TNT
|
|
Väldigt roligt spel där man bygger upp sitt eget kungarike från grunden. I rollen som den lille kungen springer man runt och ger olika jobb till folket som bor i ens kungarike, som bönder och krigare. Man bygger ut och man bygger om och bankar bossar och hittar skatter och så håller man på. Grafiken är fin och hela spelet är liksom trevligt. Det här är mitt eget favoritspel till Wii. Så skoj som jag har haft med Little King's Story har jag inte haft med något annat spel till konsolen. Ja, om man inte räknar med Twilight Princess såklart men det gör vi visst inte av någon anledning [det är för att vi räknar det som ett GC-spel! - reds.anm.].
|
|
==========================================================================================
|
|
|
7. Sin and Punishment: Successor of the Skies (Treasure, 2010)
| |GWK & JMK
|
|
Vem hade kunnat tänka sig det, va..? Att Sin & Punishment, ett obskyrt N64-spel som inte ens gavs ut utanför Japan, på något vänster skulle bli mainstream och få en regelrätt uppföljare tillgänglig över hela världen två konsolgenerationer senare. Det var hur häftigt som helst när det här spelet var på gång. Bara själva grejen ATT det var på gång alltså. Och vi blev heller inte besvikna med slutresultatet. Det här är en mycket tjusig och smidig rälsskjutare med väldigt skön styrning. Det är så här man gör spel med rörelsekänslig kontroll! Hade alla Wii-lir nyttjat Wiimoten lika naturligt som detta hade vi minsann inte snackat om någon "viftkontroll".
|
|
==========================================================================================
|
|
|
6. New Super Mario Bros. Wii (Nintendo, 2009)
| |GWK & JMK
|
|
En spelare går bra. Två spelare går bra. Tre spelare... Är på gränsen alltså. Det är på gränsen. Och fyra spelare går fan inte alls. Det går bara inte!! Snacka om frustration!! Vissa har en ovana att jävlas och slänga sköldpaddsskal i skallen på folk. Med flit. Och försvara det med att hade det inte varit meningen att man ska göra det så hade det inte varit möjligt att göra det. Men det här är väl för fan inte Mario Kart heller?! För en till två spelare åt gången är det ändå ett väldigt kul spel. Och ett nytt sidoscrollat stationärt Super Mario-spel är liksom svårt att motstå. Bara inte för fyra samtidigt. Det blir för rörigt då.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
5. Kirby's Adventure Wii (HAL, 2011)
| |JMK & TNT
|
|
Rena drömmen att spela inte bara för en eller två men för såväl tre som fyra lirare samtidigt! Heja HAL! Det är så här man gör ett sidoscrollat plattformspel anpassat för upp till fyra spelare åt gången! Här är det bara äkta team-work som gäller! Riktigt roligt och dessutom det första traditionella stationära Kirby-spelet sedan Kirby 64: The Crystal Shards från hela tio år tidigare till N64. Nä, det kom inget nytt plattformspel med Kirby till GC och Kirby's Epic Yarn till Wii som släpptes tidigare samma år som just det här må ha varit i samma genre men det var då inget sedvanligt spel i Kirby-serien utan räknas faktiskt som en spin-off.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
4. de Blob (Blue Tongue Entertainment, 2008)
| |JMK
|
|
Ett avväpnande avslappnande färgsplatterspel. Det är väldigt lätt att komma in i da flow så att säga. Som någon slags hjärnmassage. Man bara glider runt och färglägger världen. Det här spelet är nästan märkligt beroendeframkallande. Man dras helt in i liret när man väl satt igång. Likt en mal till ljuset dras man dessutom till de vita byggnaderna och storstadsstrukturerna för att färglägga dem alla! Det är ju som då man var liten och skulle färglägga bilder i skolan och fröken var väldigt pedantisk med att man inte fick lämna några vita områden på pappret. Precis ALLT skulle vara färglagt. Ungefär så är det här. Men roligare.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
3. Kororinpa (Hudson, 2007)
| |JMK
|
|
Det Super Monkey Ball gjorde för GameCube, det gör Kororinpa för Wii. Spelmässigt inte riktigt lika klockrent förvisso men estetiskt desto mysigare. Det här är ett härligt harmoniskt rulla kulanspel. Ett kul kulspel skulle man också kunna kalla det. Ha! Jag fick liret på min födelsedag när det var nytt plus en flaska whiskey av en viss gammal bekant. Vilket visade sig vara en vinnande kombination för mig och den där Thomas på den tiden. Vi satt alltså uppe och söp whiskey medan vi spelade Kororinpa hela natten lång. Det är också ett spel som jag har återkommit till flera gånger ihop med olika personer under årens gång.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
2. The Legend of Zelda: Skyward Sword (Nintendo, 2011)
| |GWK & JMK
|
|
Alla håller inte med oss om detta här på redaktionen men vi gillar denna gladare, ljusare och mer färgstarka värld och stil som presenteras i den här delen av Zelda-serien. Vilken för övrigt är den första i kronologin också. Något man förvisso fått höra ända sedan A Link to the Past från tjugo år tidigare men den här gången menade de nog fullt allvar alltså. Skyward Sword går nämligen tillbaka till tiden innan Mästersvärdet och innan kungariket Hyrule. Intressanta grejer. Och viftkontrollen funkar faktiskt bra! Wiimoten kräver förvisso en Wii Motion Plus. Denna såldes separat från början men i de lite nyare kontrollerna är prylen inbyggd.
|
|
==========================================================================================
|
|
|
1. Super Mario Galaxy 2 (Nintendo, 2010)
| |GWK & JMK
|
| Alt. Super Mario Galaxy (Nintendo, 2007)
|
|
Mario är tillbaka!! Det första Super Mario Galaxy var gott nog dock med vissa extra irriterande irritationsmoment. Som varför det tar hundra år att trycka sig förbi all jävla rollspelsdialog i början av spelet innan man får börja spela på riktigt. Men det var ändå ett gott lir och hamnar åtminstone med som alternativ till tvåan som vi på det stora hela alltså tycker bättre om. Super Mario Galaxy 2 är mer fartfyllt, man kan rida på Yoshi och att fara världsrymden runt i ens egen Mario-formade mysplanet är så mycket häftigare än det där observatoriumet från ettan.
|
|
==========================================================================================
|
| Fortsätt till nästa sida och WiiWare-toppen > >
|