|
|
|
|
|
===============================================================================================
|
| Bubblare:
Grandia (Game Arts, 2000)
|
Vad som SKULLE ha varit alla Saturn-ägares svar på Final Fantasy VII. Det nästan lika grandiosa Grandia av Game Arts, tidigare mest kända för de båda Lunar-spelen till Sega Mega-CD samt Alisia Dragoon till Mega Drive. Och nog lyckades man också leverera ett väldigt välgjort rollspel med Grandia. Haken var dock den att liret, urbota dumt nog, inte släpptes utanför Japan till Saturn. Versionen som vi har spelat är just den här PlayStation-porten som kom ut på engelska och även i Europa år 2000. Men då Grandia dock trots allt är ett Saturn-spel från början blir det inte mer än en bubblare även på denna lista...
|
===============================================================================================
|
| 25.
Super Puzzle Fighter II Turbo (Capcom, 1997)
|
Super Puzzle Fighter II Turbo är ett pusselspel med glimten i ögat baserat på, kan ni gissa det, Super Street Fighter II Turbo. Spelet finns till Saturn också men då PlayStation-versionen släpptes först så räknar vi detta som ett PS-spel i första hand. Det är även till Sonys grå som vi själva är mest bekanta med spelet sedan tidigare. Kort sagt är detta ett sånt där spel där block trillar ner från skyn medan en motståndare pusslar på sin egen sida av skärmen. Och så är det Street Fighter-tema fast med karaktärer från Darkstalkers också.
|
===============================================================================================
|
| 24.
Kula World (Game Design Sweden AB, 1998)
|
Alt. Kurushi (G-Artists, 1997)
|
Ett svenskutvecklat rulla kulan-spel! Dock med mer fokus på pussel än balans. Eller snarare fokus enbart på pussel... Att trilla av planen går inte ens här såvida man själv inte hoppar av. Vad detta går ut på är att rulla sin kula längst alla sidorna av blocken som utgör den tredimensionella spelplanen och leta nycklar till nästa nivå. Kurushi har vi som alternativ. Hjärngympa med gigantiska block som mosar en. Devil Dice, ett annat udda pusselspel, vore ett annat alternativ med.
|
===============================================================================================
|
| 23.
The Adventures of Alundra (Matrix Software, 1998)
|
Alt. Wild Arms (Media Vision, 1998)
|
Charmig Zelda-klon med tillräckligt mycket egen karaktär för att vara värd ens speltid. De kanske viktigaste inslagen fån Zelda är med här; förmågan att hacka buskar och slå hönor med svärdet. Rätt så välgjort top-down-äventyr i 2D utgivet av Sony själva. Fick en uppföljare i 3D som dock suger balle varför vi inte vill ha med det på listan ens som alternativ. Då har vi hellre med Wild Arms, ett annat tidigt PSX-RPG som Sony likaså dröjde till 1998 med innan de gav ut liret i Europa.
|
===============================================================================================
|
| 22.
Parasite Eve (Square, 1998 - NA)
|
Lara Croft? Pyttsan! Den tuffaste solospelhjältinnan från PS-eran är New York-snuten Aya Brea. Hon behövde inte posera i våtdräkt för att sälja spel minsann. För som spel betraktat står Parasite Eve på helt egna ben. Det står alltså inte och faller ihop med Ayas bröststorlek. Parasite Eve är ett skräckactionrollspel. Typ. Tänk om Resident Evil mötte Secret of Mana. Trist nog släpptes spelet aldrig i Europa. Det fick en uppföljare som gavs ut här men liksom Alundra 2 var denna en sån besvikelse kontra ettan att vi inte har det som alternativ ens.
|
===============================================================================================
|
| 21.
R-Type Delta (Irem, 1999)
|
Alt. R-Types (Irem, 1998)
|
Ett shmup! På en av våra konsoltoppar! Vad är det som händer? Det här är mer än skoj nog för en placering på toppen, det är vad som händer. Delta är det fjärde R-Type-spelet. Efter Third Lighting till SNES... Fiffiga titlar. Vi har med R-Types som alternativ. En samlingsskiva med arkadkonverteringar av de första två R-Type-spelen och egentligen ska samlingar inte få platsa på konsoltopplistor men ja, det är trots allt vår egen lista och vi gör helt enkelt ett undantag för R-Types.
|
===============================================================================================
|
| 20.
Strider 2 (Capcom, 2000)
|
Capcoms egna och riktiga uppföljare till Strider! Strider 2 från 2000 är mao inte att förväxlas med det licenserade Strider II från 1990... Komiskt nog kom det ut ett nytt Strider 2014. Som alltså hette exakt likadant som det allra första spelet. NES-versionen av ettan skiljer sig f.ö åt från arkadspelet och Mega Drive-porten så Strider-serien består därmed av Strider, Strider, Strider II, Strider 2 och Strider. Rambo kan slänga sig i väggen. Detta är hur som helst gammal hederlig arkadaction i nyare förpackning. Och arkadettan ingår som bonusskiva!
|
===============================================================================================
|
| 19.
Vagrant Story (Square, 2000)
|
Herr Yasumi Matsunos skötebarn. Det var han som tidigare ansvarade för Final Fantasy Tactics och även var involverad i Final Fantasy XII som följde många år senare till PS2. Vagrant Story var inte bara ett i raden av Squares PS1-RPG:n men nästan sist i den raden. Remakes och rereleaser av äldre spel ej räknade var det bara Final Fantasy IX som släpptes snäppet senare. Men där FFIX kändes som ett steg bakåt var Vagrant Story något helt nytt, unikt och spännande. Och det pressade verkligen PS1-hårdvaran till det yttersta. Ett tungt actionrollspel.
|
===============================================================================================
|
| 18.
Legend of Mana (Square, 2000 - NA)
|
Alt. SaGa Frontier 2 (Square, 2000)
|
Det fjärde spelet i Mana-serien.
Legend of Mana är dock en väldigt annorlunda uppelvese från favoriten Secret of Mana till SNES. Det här är helt uppdelat i sidequests, har endast tillfälliga andra spelbara karaktärer utöver huvudpersonen och man kan bara spela två samtidigt. Dock är det förtrollande vackert och stämningsfullt... Ett alternativ från samma år är det nästan lika mysSaGolika SaGa Frontier 2. Ett av många Square-RPG:n år 2000. Då räknar vi inte ens med Chrono Cross!
|
===============================================================================================
|
| 17.
Street Fighter Alpha 2 (Capcom, 1996)
|
Alt. Street Fighter Alpha 3 (Capcom, 1999)
|
För enkelhetens skull valde vi att placera Alpha 2 på den här listan. Sin vana trogen släppte dock Capcom femtioelvatusen "olika" upplagor av de här spelen. Alpha 1 finns också till PlayStation. Alpha 2 Gold ingår dessutom i det senare Street Fighter Collection till konsolen. Och så Alpha 3 som vi har som alternativ i alla fall. Street Fighter-fighting är väl inte det allra mest optimala med PS-handkontrollernas hårda styrkors men är ändå skoj nog. Det är ju ändå Street Fighter.
|
===============================================================================================
|
| 16.
Broken Sword: The Shadow of the Templars (Revolution Software, 1996)
|
Alt. Broken Sword II: The Smoking Mirror (Revolution Software, 1997)
|
Peka-klicka-äventyr på PlayStation med handkontroll till, kan något sådant funka tro? Jo, jajamänsan, det funkar något alldeles utmärkt. Brittiskutvecklade Broken Sword är otroligt välgjort och medryckande.
Otroligt. Släpptes 1996 till både PC och PS och för en gångs skull var det jänkarna som fick vänta då PS-versionen släpptes i staterna först två år senare. Den direkta uppföljaren har vi som alternativ men då dessa spel är väldigt story-drivna bör man börja med del ett.
|
===============================================================================================
|
| 15.
Heart of Darkness (Amazing Studio, 1998)
|
Fransk cinematisk plattformare i samma anda som t ex Another World och Flashback. Svårt som satan även på den lättaste svårighetsgraden. Himla mycket trial and error dessutom. Ibland nästan för varje nytt steg framåt man tar känns det som. Sällan har dock trial and error-upplägg varit roligare än i det här spelet. Heart of Darkness är kul att spela helt enkelt. Kontrollen är tajt, grafiken är snygg, storyn är fängslande och hela spelet riktigt dryper av atmosfär. Ett mycket imponerande hantverk. Om bara svårighetsgraden vore lite mer nådig...
|
===============================================================================================
|
| 14.
Oddworld: Abe's Oddysee (Oddworld Inhabitants, 1997)
|
Alt. Oddworld: Abe's Exoddus (Oddworld Inhabitants, 1998)
|
En till cinematisk plattformare. Kontrollen är omfattande. Abe kan gå, smyga, springa, hoppa, springhoppa, rulla ihop sig till en boll och kullerbytta fram mm men mest unikt nog kommunicera via flera av axelknapparna i kombination med samtliga fyra ansiktsknappar. Allt från att säga hallå till att fisa. Grafiken är som en käftsmäll med en blodig köttklubba. Ett mycket udda och groteskt spel. Den direkta uppföljaren Exoddus är ett alternativ, men börja med originalspelet.
|
===============================================================================================
|
| 13.
Castlevania: Symphony of the Night (Konami, 1997)
|
Mörka, läskiga sidoscrollade plattformare fanns det alltså en del av till PSettan. Ovanstående Oddworld-liren och Heart of Darkness och så detta såklart, Symphony of the Night. En klassiker. Cementerade vania i Metroidvania. Här är det alltså inte att gå från vänster till höger och piska vandrande döda längst vägen och levande ljus längst väggen som gäller. Här ska man minsann utforska och leta sig fram i Draculas enorma slott. Symphony of the Night är mer som ett plattformsäventyr. Röstskådisarna suger men är en del av charmen och Alucard är cool.
|
===============================================================================================
|
| 12.
Wipeout 2097 (Psygnosis, 1996)
|
Alt. Porsche Challenge (Sony, 1997)
|
Wipeout var det senare 90-talets nya F-Zero och 2097 var höjdpunkten. Styrkänslan är kanon och spelet har säregen attityd som känns så där äkta PlayStation. Ska man bara spela ett Wipeout till konsolen är det 2097 som gäller. Utanför Europa heter det klädstorleken XL istället för året 2097 av någon dum anledning. Det finns f.ö också en tredje del i serien till PS med bara en tråkig trea i titeln men då föreslår vi hellre Sonys egna Porsche Challenge som häftigt racingalternativ.
|
===============================================================================================
|
| 11.
Soul Blade (Namco, 1997)
|
Alt. Bushido Blade (Light Weight, 1998)
|
Första Soul-spelet. Som i föregångaren till SoulCalibur. Det stämmer, SoulCalibur nummer ett var egentligen spel nummer två i serien. Detta är hur som helst visserligen inte vasst nog att hamna med på topp-10 men är ändå en bra 3D-fighter som vi har haft oväntat kul med nu när vi återbesökt de här gamla liren. Som alternativ; det Squaresponsrade och mindre konventionella Bushido Blade där man, mer realistiskt nog, faktiskt kan avgöra svärdstriderna med blott ett välplacerat hugg...
|
===============================================================================================
|
| 10.
Harvest Moon: Back to Nature (Victor Interactive Software, 2001)
|
Harvest Moon-serien började på SNES:en men det var också i slutet av konsolens livstid och när vi väl fick det första spelet i Europa, då hade Nintendo 64 varit ute här i nästan ett år! Många gick mao miste om ettan och GBC-versionen levde ju inte direkt upp till det heller.
Harvest Moon 64 släpptes sedan inte alls i Europa men då kom istället PlayStation-delen Back to Nature som på beställning. Att odla grödor, sköta om djuren och ragga brudar är vad spelet går ut på. Livet som bonde typ. Supercharmigt. Och ja, detta kom ut här så sent som 2001.
|
===============================================================================================
|
| 9.
PaRappa the Rapper (NanaOn-Sha, 1997)
|
Alt. Um Jammer Lammy (NanaOn-Sha, 1999)
|
Ett spel som även gamla Nintendo-kids kunde uppskatta! Man stjäl bara från de bästa förresten och vore det inte för PaRappa som självaste herr Miyamoto blev så förtjust i så hade vi ju inte fått Paper Mario! Helskoj soundtrack. Kick, punch, it's all in your mind! Detta uppfann rytm-genren. Väldigt kul musikvideor till också. Interaktiva såklart, då det är ju då man spelar. Ett spel man t o m som tjej inte skämdes över att spela och vara öppen med att gilla för alla dessa år sedan.
|
===============================================================================================
|
| 8.
Resident Evil 2 (Capcom, 1998)
|
Alt. Silent Hill (Konami, 1999)
|
En uppföljare som heta duga... De datoranimerade filmsekvenserna var hur sjukt snygga som helst tyckte man då. Stämningen är på topp mest hela tiden. Det känns verkligen som att man är där, på plats i Racoon City. Oavsett om man spelar med Claire eller Leon är detta ett sjukt bra spel och fortfarande det bästa i serien.
Som alternativ funderade vi först på att ha med trean, Nemesis, men valde i slutändan Konamis alternativ i genren, Silent Hill - för dess rysligt kusliga atmosfär.
|
===============================================================================================
|
| 7.
Grand Theft Auto (DMA, 1997)
|
Alt. Driver (Reflections Interactive, 1999)
|
Innan Rockstar var rockstjärnor i spelvärlden hette de DMA och gjorde Lemmings-spel. Sedan gjorde de detta. Det första GTA, kom till PC och sedan PS. Föräldragrupper ledda av medelålders mammor med för mycket fritid protesterade så att spelet faktiskt drogs in från butikshyllor t o m i Sverige! Detta hindrade dock inte lirets framfart. För snacka om ett buskul sandlådespel. Ett tips: Bara skriv in koden THESHIT och lek rövare. Det första Driver är ett alternativ. Ett biljaktlir i 3D.
|
===============================================================================================
|
| 6.
Gran Turismo (Sony, 1998)
|
Alt. Ridge Racer Type 4 (Namco, 1999)
|
Världens bästa bilspel år 1998. Med nästan 150 riktiga bilar och hur många andra valmöjligheter som helst. Del två till PS1 innehåller ju egentligen mycket mer, ja, men ska man återvända till något annat GT än sexan nuförtiden är det ju ettan som är det mest nostalgiladdade. Med soundtracket och allt. Ash, Feeder. Vi hade tvåan som alternativ först med orka, då är det senaste Ridge Racer-spelet till konsolen ett roligare val för den som hellre kör arkadracing än bilsimulator.
|
===============================================================================================
|
| 5.
Xenogears (Square, 1998 - NA)
|
Ett av världens bästa japanska konsol-RPG genom tiderna. Glöm allt vad Xenosaga och Xenoblade heter. Här snackar vi da OG - Xenogears. Grafiken med dess 2D-figurer i en 3D-värld där man f.ö kunde rotera kameran fritt i 360 grader och ursnygga animé-sekvenser, ett härligt soundtrack av Yasunori Mitsuda som tidigare komponerade det mesta till Chrono Trigger, fascinerande story, mångfacetterat stridssystem både till fots och i mechas, allt. Men främst är det soundtracket, storyn och striderna som kommer ihop till en nästan helig treenighet.
|
===============================================================================================
|
| 4.
Tekken 3 (Namco, 1998)
|
Alt. Ehrgeiz (DreamFactory, 2000)
|
Tekken 3 var bäst när det kom. Med fyran försökte de utveckla serien men failade. Femman var därför Tekken 3 igen men med snyggare grafik. Och så fortsatte det medan serien vattnades ur för varje ny del som kommit ut. Trean var kulmen. Det snyggaste, snabbaste och smidigaste 3D-fightingspelet i sin generation. Ett under att det kunde existera på en PS1:a. Alternativ: Namcos och Squares samarbete i Ehrgeiz, en full 3D-fighter där man kunde spela som flera av FFVII-karaktärerna.
|
===============================================================================================
|
| 3.
Suikoden II (Konami, 2000)
|
Alt. Suikoden (Konami, 1997)
|
Suikoden II är ett mästerverk. Så är det bara. Ett vackert RPG rent visuellt med ännu vackrare musik till, ett smidigt stridssystem och hela 108 karaktärer att rekrytera! Och storyn är såklart i en klass för sig.
Det första spelet är ju också bra och hamnar som alternativ. En kul sak med tvåan, som verkligen är pricken över i:et, är att man kan föra över sin spardata från ettan för att låsa upp extra godis samt att man kan återbesöka en liten del av världskartan från ettan.
|
===============================================================================================
|
| 2.
Metal Gear Solid (Konami, 1999)
|
PS1-eran var då Konami verkligen frodades... Mellan tidigare nämnda Castlevania: Symphony of the Night, Silent Hill, Suikoden-spelen och såklart detta, Hideo Kojimas moderna spelklassiker Metal Gear Solid. En riktig spionthriller i spelform!
Fortfarande det bästa spelet i serien. Var något helt nytt när det kom. Aldrig tidigare kändes det verkligen som att man spelade med i en film. Som att man själv var John McClane i Die Hard typ. Och vilken känsla det här var år 1999! MGS har även några av DE mest minnesvärda bossfighterna någonsin...
|
===============================================================================================
|
| 1.
Final Fantasy VII (Square, 1997)
|
Alt. Final Fantasy VIII (Square, 1999)
|
Det bästa PlayStation-spelet, världens bästa konsolrollspel och ett av världens topp-10 bästa spel genom tiderna. Otroligt vackert dystra handritade miljöer, fantasifull och oöverträffad karaktärsdesign och oerhört stämningsfullt soundtrack av Nobuo Uematsu. Stridssystemet sedan. Materia låter en customiza karaktärerna för strid friare och smartare än någonsin förr eller senare i serien. FFVII är fulländat. Inget annat FF kommer i närheten. Men åttan kom i alla fall närmast och är det mest värdiga alternativet till världens bästa rollspel.
|
===============================================================================================
|
Det var det! De topp-25 bästa PlayStation-spelen inklusive alternativ samt en bubblare. Så... Egentligen var det ju 42 stycken spel allt som allt. Om man räknar spel för spel. En topp-42 låter dock inte lika bra som en topp-25, speciellt såhär alldeles lagom inför 25-årsjubileumet. Men det fattar såklart Ni som läser detta. Någon gång kanske vi fyller ut listan till en hel topp-50 dock och då utan alternativ. Bara det inte blir som med NES att listan fortsätter växa och växa till en topp-100 och därtill en sådan med delade placeringar... För ja, näst efter NES så var nog spelutbudet till PSettan DET största och mest varierade spelvärlden hittills skådat. Kanske därför det var riktigt roligt och inte det minsta knöligt att sammanställa denna lista!