|
|
|
|
|
==========================================================================================
|
| 10.
|
Phoenix Wright: Ace Attorney (Capcom, 2006)
|
|
|
Peka-klicka-äventyr som även drar nytta av micken! Ja, just det. DS:en är ju faktiskt utrustad med en sällan använd mikrofon också så det är ju kul att den får komma till användning helt enkelt. "Objection!" skulle då de japanska utvecklarna säkert vilja utbrista. Idéen att utnyttja DS- micken kom nämligen från amerikanska Capcom-anställda. I vanliga fall är det japanerna som har rätt i dylika frågor men det gäller ändå att hålla sig objektiv och därmed dömer jag till jänkarnas fördel den här gången. Och ja, just det. Phoenix Wright är en spelserie interaktiva sk "visuella romaner" som handlar om rättegångsdraman.
Det första spelet i serien kom ut redan 2001. Till Game Boy Advance. Bara i Japan. Det här DS-spelet är faktiskt en remake på det första spelet i fråga från fem år tidigare och det är dessutom det första spelet i serien att översättas till engelska. Följaktligen är det rätt spel att börja med för dem som är intresserade och vem vore inte det? Rättegångsspel alltså. Man får chansen att leka "Law & Order" liksom! Inga protester mot detta!
|
|
==========================================================================================
|
| 9.
|
Mario & Luigi: Partners in Time (AlphaDream, 2006)
|
|
|
Helfestligt rollspelsäventyr med dubbla Mario-brorsor som drar nytta av de dubbla skrämarna på ett alldeles förträffligt sätt så allt som allt blir det ju dubbelt skoj!! Bröderna Mario och Luigi tidsreser tillbaka till då bara de var småknattar för att än en gång kunna rädda prinsessan Flugsvamp som återigen behöver räddas av någon anledning (som jag ärligt talat inte kommer ihåg just nu). I det förflutna slår de stora hjältarna följe med sig själva som små och så inleds ett av de roligaste spelen i genren någonsin. Turer runt slottet som vi minns det från Super Mario 64, Yoshi's Island som vi minns det från Super Mario World 2 osv, osv hör till sådana spelupplevelser man sent glömmer från det här spelet, snarare än den numera obligatoriska bakgrundshistorien för prinsessans kidnappning. Se min framgrävt ur spelkistan-text för mer betydligt mer ingående info.
|
|
==========================================================================================
|
| 8.
|
Drawn to Life (5th Cell, 2007)
|
|
|
Rita, forma, äventyra och plattforma. Superskoj! En bild säger mer än tusen ord... sägs det. Så jag tänkte ta och rita min figur här istället för att fortsätta försöka sätta ord på det hela. Men, öh... Vid närmare eftertanke så... Nej. Det är i alla fall precis vad man får göra i det här spelet. Rita sin egen spelfigur alltså. Och inte nog med det... Man får även tillfälle att rita sin karaktärs vapen, man får tillfälle att rita sina egna plattformar att hoppa mellan (själv gjorde jag glada moln ā la Super Mario) mm, mm. Det är en helt klockren spelidé till en konsol med pekskärm och penna till. Att plattformsmomenten inte riktigt når upp till samma höga nivåer som självaste Super Mario-spelen har man faktiskt överseende med så länge man lirar med sin alldeles egen spelhjälte eller hjältinna. Heja Power Girl! ^_^
|
|
==========================================================================================
|
| 7.
|
Project Rub (Sonic Team, 2005)
|
|
|
Minispel-madness! Inte lika vassa minispel som i WarioWare: Touched! dock, som jag återkommer till senare f.ö, men desto mer estetiskt tilltalande. Pojke möter flicka, kopplar på charmen och undsätter henne undan busens oönskade närmanden... Originaltiteln i Japan lyder "I Would Die for You" förresten vilket är nog så passande. Den europeiska titeln "Project Rub" var däremot egentligen bara projektnamnet men nåväl... Det låter i vilket fall mycket bättre än det amerikanska fullkomligt idiotiska alternativet "Feel the Magic: XY/XX" till titel. X... XX... WTF liksom?! Sega släppte en ny del i serien i form av en "prequeel" året som följde med den minst lika slående titeln "Where Do Babies Come From?" vilket i sin tur fritt översattes till "The Rub Rabbits!" från japanska. Man kan ju undra exakt hur de tänkte då. "För om man gör det som kaniner så..." Eller? '-_-
|
|
==========================================================================================
|
| 6.
|
Pac-Pix (Namco, 2005)
|
|
|
Pac-Pix låter en rita sin egen Pac-Man! Och det fungerar verkligen med! Inte alls helt olikt det tidigare nämnda men senare släppta Drawn to Life faktiskt. Namco ska ha cred för att ha varit först att kläcka den här genialt självklara spelidén. I det här spelet går det till som så att du ritar dina Pac-Män ā la "C" som kropp samt "<" som mun varpå man släpper lös dem på alla jädra spöken som öh... spökar. Man kan rita större och slöare Pac-Män och man kan rita nättare och rappare Pac-Män. Dock gäller det att rita rätt och då även i rätt följd så att spelet hajar vad det är man ritar liksom...
Därför är det rekommenderat att verkligen ta sig tiden att plöja igenom tutorialsen först, hur mycket man än vill sätta igång direkt "på allvar" för när man väl fått rätt grepp på hur allt bör göras kan man ha riktigt roligt med det här spelet. Det är en kul spelidé, passar perfekt på DS och t o m själva speltiteln är nog så fyndig... Och helt ärligt är detta nog också det enda Pac-Man-spelet näst efter arkadklassikern som nu inte känns helt överflödigt. Det har verkligen ett eget existensberättigande!
|
|
==========================================================================================
|
| 5.
|
New Super Mario Bros. (Nintendo, 2006)
|
|
|
Klassiskt sidoscrollat plattformspel, bara att plocka upp & börja spela! Ett nytt plattformspel från Nintendo med Mario och brorsan i 2D var för sin tid verkligen något nytt på nytt och därmed verkligen välkommet med. Ett par frågetecken[block] att dänga skallen mot förekom förvisso också. Som varför vi behöver ta till ett hemligt trick bara för att få tillgång till Luigi när titeln i fråga trots allt lyder "New Super Mario Bros."?! "Bros." läses ju "bråus" och står alltså för just brorsor!! Precis som i Mario Bros. och det första Super Mario Bros. och så öst- samt västerländska Super Mario Bros. 2 samt Super Mario Bros. 3 därpå; ja, precis som i alla de föregående "Mario Bros"-spelen helt enkelt, så borde båda
brorsorna även här ha precis lika stora spelroller, inte att Luigi ska stukas undan som en gömd bonuskaraktär. Och jag är inte alls mycket för den sk Bowser Jr! Om något borde man väl
ha använt Koopa-ungarna från Super Mario Bros. 3...
Men allt sådant spelar mindre roll i slutändan när spelet ändå är såpass roligt som detta. Det nya Super Mario Bros-spelet kommer aldrig att vara en kär klassiker som trean till NES eller ens 64:an till ja, N64 men mer såsom
ett flyktigt fast fortfarande trevligt återseende tillika trivsamt tidsfördriv för stunden. Det var kul när det först kom och kan vara värt att spela om någon gång men redan nu kan jag säga att "Super Mario Bros" anno 2006 är mer av en sommarens nya blockbuster snarare än en ny tidlös klassiker. Jag kanske verkar underligt sträng med tanke på att jag själv har med titeln bland de fem främsta på listan men då ska man också tänka på att jag jämför ju detta med bl a självaste Super Mario Bros. 3 - ett av världens bästa spel någonsin i alla kategorier... Med den skyhöga ribban är det väl heller inte så konstigt att en ny Super Mario Bros-titel från sådär ett och ett halvt årtionde därefter inte når upp till samma nivå?! Jämför man iställer NSMB. med det mesta som kommit ut i genren de senaste typ tio åren så är det ju faktiskt ett helt briljant plattformspel. ^_^
|
|
==========================================================================================
|
| 4.
|
Sonic Rush (Sonic Team & Dimps, 2005)
|
|
|
Detta är den andra skolans klassiska sidoscrollade plattformspel nr ett! Det är lika lätt att plocka upp och direkt kunna spela på som föregående placering på listan och därtill är det ett av de bästa Sonic-spelen evah tro't den som vill! Sonic rusar verkligen fram fort, fortare och fortare och fortare än så vilket man faktiskt inte riktigt kunde säga om honom i de gamla spelen. Här däremot... Ja, vilket rus alltså! på riktigt! Boost kallas det. Japp, Sonic Team lät addera en boost-funktion helt enkelt... Ja, det är helt genialt busenkelt faktiskt... Man har en kraftmätare att fylla och sedan kan man helt sonika öka och öka och öka och öka farten!!
Snabbare. Snabbare. SNABBARE. Och ÄNNU SNABBARE. Spelet drar nytta av de dubbla skärmarna på ett
vältänkt sätt då både den övre och undre skärmen används som aktiva spelskärmar med helt svindlande fartkänsla som följd.
En andra spelkaraktär som man lika gärna kunde ha varit utan skohornades såklart ändå in men det gör inte så mycket den här gången. Det går an...
Hellre Blaze the Cat än Big the Cat liksom. Och det här Sonic-spelet har ändå så mycket av den rätta känslan och attityden för ett Sonic-spel att det räcker och blir över. Det är både fartfyllt och häftigt. Bossarna är grymma och bonusbanor likt vi minns dem från Sonic the Hedgehog 2 är också ett plus i kanten. Och när man väl klarat av allt som finns att klara så tycker jag dessutom att Sonic Rush är snäppet roligare att återvända till än självaste New Super Mario Bros. Faktiskt. Den här ronden vinner Sonic.
|
|
==========================================================================================
|
| 3.
|
Scribblenauts (5th Cell, 2009)
|
|
|
En uppslagsbok come to life, bara fantasin sätter gränserna! Utvecklarna på 5th Cell snuddade redan vid storslagenhet med deras Drawn to Life från två år tidigare men ja, jösses... Här räcker ju orden inte till att göra Scribblenauts rättvisa. I grund och botten handlar det om att lösa livets diverse små bekymmer för att ta sig vidare från nivå till nivå. Sedan hur man gör det är helt och hållet upp till en själv samt ens ordförråd. Ett lätt exempel är då man ställs inför scenariot att tillhandahålla två av individerna på skärmen något de behöver. Det kan t ex röra sig om en läkare, en polis, en brandman osv... Ok då, en läkare behöver säkert ett stetoskop eller hur, polisen kanske ska ha handklovar eller varför inte en hel polisbil eller skippa snuten och ge brandmannen en hel brandbil!!
Man skriver helt enkelt in vad som helst och vips så uppenbarar det sig i spelet och blir verkligen en del av spelet också! Så om man skriver in "PISTOL" t ex, då kan ens egen spelkaraktär faktiskt plocka upp pistolen och skjuta med den. Och ja; som tur är så finns det här spelet på ren svenska också! Så det är sannerligen bara fantasin som sätter gränserna. "Skydda picknickkorgen från myrorna" eller "Ta dig från punkt A till B" bara. Uppdragen kan gå ut på vad som helst. "Döda alla odöda zombier" är också med där någonstans! Några av de mest användbara orden i min egen arsenal har varit "eldkastare", "kulspruta", "jetpack" och "pegasus" och ett av mina roligaste "Det var som fan, det trodde jag inte"-tillfällen måste ha varit då jag helt på måfå skrev in "tidsmaskin" varpå en sådan dök upp och jag klev in i den med min spelkaraktär och faktiskt fick åka tillbaka till dinosauriernas tid!
|
|
==========================================================================================
|
| 2.
|
Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? (Nintendo, 2006)
|
|
|
Hjärngympa FTW FFS! Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? avskräcker alldeles säkert både en och annan lirare bara med dess träiga titel och jodå, nog hör det till samma typ av övergripande kategori spel som Wii Fit till Wii men kom igen nu, matte kan faktiskt också vara skoj! Och jodå, jag är fullt medveten om hur fucking fail det där låter men... Så är det. På riktigt. Jag köpte ett ex av Dr. Kawashima's Brain Training en sommar då jag och Thomas var på shoppingrunda utomlands. Vi hade min DS med oss men behövde något nytt spel till att fördriva tiden med varpå jag råkade över detta i en galleria någonstans. Bokstavligt talat också.
De hade DS-spel på ett sånt där snurrställ som man annars brukar ha till solglasögon och vykort typ och på väg ut från någon liten butik gick jag rakt på det här snurrstället och där fanns Dr. Kawashima's Brain Training (och nej, jag tänker inte använda den fullständiga titeln varje gång jag nämner spelet vid namn...) och vi hade typ redan lite brådis då så det blev ett impulsköp direkt på plats bara i förbifarten! Och jag har inte ångrat det sedan dess heller. Faktum är att denna hjärngympa har hållit inte bara mig och Thomas i trim men även min fru, min mamma mf så att vi fick t o m skapa en sk gästfil för folket... Så finns det digital sudoku med i smeten också! Kanon! Det enda som jag så här i efterhand saknar är något från More Brain Training from Dr. Kawashima: How Old Is Your Brain? som följde 2007, nämligen "Germ Buster" minispelet. Det är typ som Dr. Mario, dvs sjukt kul. Anledningen till att jag då ändå har med ettan snarare än tvåan här på listan är att själva hjärnexerciserna är att föredra i det första spelet. I tvåan har de mer sådant som bygger på ordförståelse och sånt, vilket ju inte riktigt blir rätt om man inte har engelska som sitt dagliga språk!
|
|
==========================================================================================
|
| 1.
|
Wario Ware: Touched! (Nintendo & Intelligent Systems, 2005)
|
|
|
Minispel-madness! Sjukt intensivt!! Sjukt skoj!!! WarioWare Touched! var ett av mina två första spel till DS och snacka om fullträff! Vår Wario började sin spelkarriär inte som spelbar karaktär utan som slutboss i Super Mario Land 2 till Game Boy. Därefter stal han huvudrollen från Mario i trean, även kallat Wario Land. Han hade även några måttliga framgångar som följde. Hela Virtual Boy-fiaskot ledde som bekant ingen vart, så han återvände till Game Boy-formatet med nästa Wario Land igen. Sedan kom nästa Wario Land till Game Boy Color och nästa igen till Game Boy Advance och visst togs de emot väl, men några megahits var det dock inte tal om.
Sedan kom det trots allt. Megahiten. WarioWare, Inc. Mega Microgame$! eller WarioWare, Inc. Minigame Mania som det kom att bli i PAL-utgåva. Wario hade nu äntligen hittat sin egen nisch. Galna, fullständigt vrickade minispel alltså! Man har oftast bara sekunder på sig att fatta vad som än behöves och göra det och göra det kvickt som bara den! Här i Touched! kan det väl handla om allt från att hack-och-slica frukt som flyger emot en till att sträcka ut en tax. Detta är det fjärde spelet i WarioWare-serien, efter originalet till Game Boy Advance, Game Cube-versionen samt uppföljaren som gjordes med Game Boy Advance SP i åtanke, och jag vågar allt påstå att det också är det bästa spelet i serien... Jag vågar t o m gå så pass långt som att utropa WarioWare: Touched! till ett av världens bästa spel i alla kategorier! Ja, jag är helt seriös. Det är faktiskt med där på min egen personliga lista, bland sådana tungvikare som Super Mario Bros. 3 och Super Monkey Ball bara för att nämna några.
|
|
==========================================================================================
|