Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor

Framgrävt ur spelkistan
Crystal Warriors



Text: Jan M. Komsa, 2010-05-08

Format: SEGA Game Gear
Utvecklare: SEGA (1992)

Det skulle knappast förvåna mig om särskilt många inte alls kände till Game Gear, så först en kort introduktion om själva formatet. Kort sagt är Game Gear namnet på SEGA:s egen bärbara konsol från tidigt 90-tal. Tanken var att den skulle konkurrera med Nintendos Game Boy på samma sätt som SEGA:s Mega Drive stal stationära marknadsdelar från SNES:en. Det gick dock inget vidare på denna front. Däremot hindrade det inte SEGA från att släppa ett måttligt antal minst sagt intressanta titlar till det bärbara formatet, däribland det här förtjusande lilla spelet. Crystal Warriors är ett tur- och ordningsbaserat strategistridsrollspel utvecklat av SEGA själva. Det gavs ut i Japan 1991 och hittade sin väg till oss i väst året därpå. Trots att spelet har nära 20 år på nacken har det stått emot tidens tand väl och utmärker sig än som ett gediget rollspel, med framförallt mycket tjusig grafik med tanke på åldern och formatets begränsningar. En uppföljare kom också i form av Royal Stone år 1995 till samma format med ännu snyggare grafik (det ser, faktiskt, riktigt bra ut för att vara till Game Gear) men denna släpptes tyvärr inte utanför Japan.

Crystal Warriors bjuder på en charmig liten saga som förtäljs på lika charmigt sätt med en liten bard i chibi-stil som återberättar bakgrundshistorien i början av spelet. Vi tas med på en resa till kungariket Arliel på kontinenten Tyramus. Där har Kung Lawrence och hans riddare blivit besegrade av det lömska imperiet Jyn ledda av kejsare Grym. Kungariket Arliel har invaderats och bestulits på tre av fyra stycken magiska kristaller som var och en representerar sitt element (Final Fantasy-varning på kristalltemat men ändå). Resten av spelet handlar om prinsessan Iris från Arliel som lyckades undkomma fienden tillsammans med den fjärde kristallen. Nu är det upp till henne att tillsammans med sitt trogna följe; resa riket runt, rensa landet på fiendestyrkor, befria de ockuperade städerna, återerövra de stulna kristallerna och göra upp med förtryckarna en gång för alla. Dessvärre är det inte mycket handlig mellan början och slutet av äventyret, annat än det för genren sedvanliga snacket i byarna då, men den bakomliggande intrigen är tillräckligt medryckande för att man ska vilja fortsätta spela.



Ovan fr v. Crystal Warriors är minst sagt (ha!) välgjort med dess tydliga och fina grafik, glada musik och charmiga saga. Notera för övrigt att den karaktär som man har markerat på världskartan zoomas in i ett av hörnen på skärmen. Snyggt!

Spelupplägget är tämligen enkelt. Uppdragen går i princip ut på att förflyta sin trupp färggranna äventyrare från den ena sidan av kartan till den andra (där det finns en ny stad som väntar på att befrias) samtidigt som där finns fiendeskaror längst vägen som är ute efter dig. Upp till nio stycken karaktärer kan man ha i gruppen samtidigt och hur många rutor man kan förlyta varje figur åt gången har att göra med vad för slags terräng man passerar, en väl genomtänkt detalj. Först är det spelarens tur att kommendera alla sina spelkaraktärer. Varje karaktär ges två kommandon per turomgång; förflyttning och handling. Sedan är det den datorstyrda motståndarens tur att flytta runt och/eller agera med sina pjäser. Inga konstigheter här. Uppdragen slutförs genom att man antigen tar sig i mål med sin trupp eller genom att man besegrar alla fiender. Fysiska attacker kan utföras när spelaren befinner sig jämsides med fienden på kartan medan magiska attacker kan användas på distans också. När man inleder en strid har båda sidor två rundor var på sig att kämpa och skulle båda överleva är det tillbaks till kartan för att vänta på nästa turomgång. Den som har spelat Risk känner säkert igen sig.



Ovan fr v. Animationerna under stridernas gång är tydliga och relativt snygga. I strid har man för val att kämpa fysiskt, kasta trollformler, gå till reträtt eller kalla på infångade monster att slåss i karaktärens ställe. Mer om detta i nästa stycke.

Karaktärerna är uppdelade i olika klasser såsom olika typer av krigare och magiker. Dessa klasser är i sin tur bundna till de fyra elementen vind, vatten, eld och jord och det ska man självklart ha i åtanke vid anfall och försvar (vatten släcker eld, eld kväver vind osv). Dock vet man inte vad för typ av motståndare som väntar en förrän man väl möter dem i strid. Okända fiendesoldater markeras som gubbar med frågetecken på kartan. Ett säkert sätt att lista ut vilka skurkar man ska ge sig på med vilka hjältar (och så i vilken ordning) är att kasta trollformeln "scan" utifrån världkartan. När man slåss erfar man såklart poäng och går upp i nivåer. Förutom fiendetrupper finns det även diverse kringströvande monster som man kan möta i strid på världskartan. Besegrade monster tämjas och man kan sedan använda dem i kommande strider vilket inte alls är olikt hela idén bakom Pokémon som kom ett antal år senare... Detta är hur som helst ett trevligt inslag som bidrar till variationen i spelet. När man kommer till städerna kan man köpa på sig nya vapen och magier men även hyra in nya kombattanter till truppen. Detta utöver att prata väder med invånarna såklart och personligen tycker jag även att det är ett stort plus att man faktiskt får traska runt fritt i städerna ā klassiska konsolrollspel. Strategibaserade rollspel brukar annars ha för ovana att man inte får röra sig fritt då utan förpassas till att använda menyer för att navigera i städer men så är alltså inte fallet här. Det uppskattar jag.



Ovan fr v. När det är spelarens tur att kommendera sina trupper på kartan markerar man först och främst vilken karaktär man vill agera med, sedan ser man exakt hur många steg den karaktären kan förflytas i terrängen. Man behöver inte flytta på karaktären om man inte vill men oavsett om man går runt eller står still får man därefter välja huruvida man ska förbruka en handling eller inte. Det kan t ex innebära att gå till attack mot närliggande fiender eller att kasta magier direkt från kartskärmen. När en karaktärs rundomgång gått mot sitt slut markeras denna med ett E så att man lättare ska kunna hålla reda på vilka man har kvar att beordra. Systemet är både smidigt och lättöverskådligt.

Grafiken är som tidigare nämnt väldigt snygg för att ett spel till ett bärbart format från början på 90-talet. Fina klara färger, söta små figurer och förvånansvärt detaljerade animationer under stridernas gång. Det enda man kan klaga på är Game Gear-konsolen i sig. Att man måste trots allt ha hyfsat bra belysning i rummet och dessutom sitta och luta konsolen i precis rätt vinkel för att kunna se något. Själva konsolen är det enda man kan skylla på i det här avseedet. Musiken som för övrigt är muntert trivsam och väldigt passande hela upplägget dras också med samma problem. Högtalaren till min Game Gear har t ex lagt av (tydligen ett vanligt fel, konsolen är inte lika robust som gamla Game Boy) så att jag måste ha hörlurar.

Hållbarheten är även den bra och spelet skulle verkligen passa att vara i bärbart format om det återigen inte vore för Game Gear-konsolen som stjälper en annars lovande titel. Den extremt korta batteritiden är nämligen heller inte helt lyckad för den här sortens spel. Efter blott ett par timmars speltid lägger konsolen av och det är inte direkt så som med moderniteter som PSP eller Nintendo DS att man kan lämna spelet i stand by-läge tills man pluggar in en laddare i väggen... Nej, för här finns ju inget stand by-läge, quick save eller motsvarande och inte heller kan man öppna de båda(!!) bakluckorna för att byta sina sex stycken(!!!!!!) AA-batterier mitt i en omgång utan att spelet släcks och din spardata försvinner. Mitt under en pågående strid då det kan vara 10-15 minuter innan nästa spartillfälle kan den där röda lampan börja blinka obönhörligt och då är det bara sekunder från att spelet släcks ned... Mycket trist. Detta är ju brister som spelet i sig inte direkt kan rå för men det förstör ändå för helhetsintrycket.



Ovan fr v. Att kasta t ex en helande magi direkt från kartan går till på det här sättet: Först väljer man att använda en formel med den karaktär som besitter den, sedan pekar man ut på kartan vem som ska helas och slutligen får vi se den korta animationen på stridsskärmen. Notera även den lilla gubben med ett frågetecken i pannan. Detta är en oidentifierad fiende som man hade kunnat kasta magin "scan" på utifrån kartan.

Att Crystal Warriors mycket väl kan vara det bästa spelet någonsin till Game Gear säger förvisso ingenting. I synnerhet inte åt de skeptiker som gärna avfärdar allt som har med konsolen att göra (och den förbaskat korta batteritiden till trots var den ändå ett intressant alternativ till GB) utan att själva ens ha haft den i händerna. Men som bärbart spel, bärbart strategirollspel t o m som därtill har nära 20 år på nacken så är Crystal Warriors verkligen förbluffande bra. Mysigt som tusan samt mer detaljerat och samtidigt mer överskådligt än vad spelen till Game Boy någonsin kom att bli. Stridsscener och animationer i t ex Pokémon är rena skämtet jämfört med detta. Ta bara en sådan sak som att figurernas detaljrika illustrationer i chibi-stil på intet sätt går till spillo (vilket var fallet i t ex de stationära Final Fantasy-spelen från samma tid!) utan här får man i ett av hörnen på skärmen en inzoomning på den karaktär som man har markerat ur fågelperspektiv på kartan. En så enkel och samtidigt klipsk lösning... Varje karaktär har dessutom sina individuella sprites i varje tänkbar situation, dvs de stora illustrationerna, de mindre stridsanimationerna i profil samt de pyttesmå figurena på världskartan. Karaktärsdesignen är förresten bara för god. Crystal Warriors är ett välgjort och genomarbetat spel med en särskild prägel helt enkelt, mycket tack vare den varma atmosfären. Vem hade trott det om ett gammalt Game Gear-spel?



Ovan fr v. Olikt de flesta strategirollspel men likt "vanliga" spel i genren får man här vandra runt helt fritt i städerna. Inuti husen finner man stadsbor som delar med sig av kommentarer kring händelseförloppet men även spåmän och diverse försäljare. Inne på värdshuset kan man spara sitt äventyr i en av tre olika böcker och här kan man även hyra in nya krigare till truppen. Ett minst sagt (ha!) mångfacetterat upplägg för ett bärbart spel från det tidiga 90-talet.

Vad som är mest synd är att stora delar av spelvärlden har helt gått miste om denna lilla klenod. Spelet släpptes endast till Game Gear då det begav sig. Inga återutgåvor till några andra format har någonsin gjort. Inga digitala släpp på Virtual Console, ingenting... Det enda lagliga sättet att uppleva Crystal Warriors är att investera i en bättre begagnad Game Gear-konsol och spåra upp originalkassetten, vilket kan vara lättare sagt än gjort. Det här spelet förtjänar ett bättre öde än att ha gått från förbisett till totalt bortglömt. Snälla SEGA, släpp det här på nytt. Genom Virtual Console, som bonusmaterial till en av era otaliga Sonic- och Mega Drive-samlingar eller vad som helst! Och om ni då väl ändå vore i farten så hade ett nysläpp tillika översättning av uppföljaren från 1995 också varit guld värt. Jo, jag är allvarlig fast jag inser såklart att chansen för detta är närmast obefintlig, likaså chansen att någon med rätt förbindelser sitter och läser det här (på en svensk sida dessutom '-_-). Men det borde faktiskt inte vara omöjligt. Jag har nog sett ett och annat Game Gear-spel inkluderat som bonus med samlingsskivor från SEGA så jag tillåter mig själv att fortsätta fantisera.

Betyg: 4/5p... Spelet i sig är ett litet underverk utan några egentliga fel. För att vara ett bärbart strategirollspel från 1992 ('91 i Japan) är det i princip perfekt. Det enda poängavdraget är pga Game Gear-formatet i sig. Hårdvaran är alltså den enda bristen i sammanhanget. Hade detta bara släppts i återutgåva sådär 10 år senare till GBA SP t ex, då vore omdömet fem av fem.



Mitt slutgiltiga omdöme: Fyra stridslystna prinsessor Iris av fem möjliga.

- - - - - - - - - - - - - - - -
< Förra sidan | Förstasidan | Nästa sida >

Till arkivet!
Spelrelaterat
Framgrävt ur spelkistan
|- Bubsy
|- Bucky O'Hare
|- ClayFighter
|- ClayFighter 2
|- Claymates
|- Crystal Warriors
|- Ecco Jr.
|- Ghostbusters
|- Ice Hockey
|- King Neptune's...
|- Monkey Island
|- Monkey Island 2
|- Moonstone
|- Mario & Luigi PIT
|- Pirates! Gold
|- Rygar
|- Snowboard Kids
|- Sonic the Hedgehog 2
|- StarTropics II
|- Turtles V (MD)
|- Wave Race 64
|- Wave Race: BS
|
Frispel

|- Black Mages! Hör! Hör!
|- Pac-Man Fever!! Hörni!
|- Vård av SNES-kontroll
|
För eller emot

|- Final Fantasy VIII
|- Mega Man 9
|- Nintendo Wii
|- R.C. Pro-Am
|- Sonic 2
|- Super Mario Bros.
|- Toki: Going Ape Shit

Säsongsspecialare
|- Årets tomtevalde 2006
|- Årets julkalender 2007
|- Årets julkalender 2008
|- Årets julkalender 2009
|- Årets jultomteval 2010
|- Årets sena tomte 2011
|- Årets sena tomte 2012
|- Årets sena tomte 2013
|- Årets sena tomte 2014
|- Årets jultomteval 2015
|- Årets jultomteval 2016
|- Årets julkalender 2017

Övriga överblickar
Arkiv X
|- 4 Biojokrar x 4 Åsikter
|- Godzilla fyller 55 år
|- Mina manga-memoarer
|- Min egen animé-odyssé
|- Rogue One ...
|- Star Wars Episode IV
|- Star Wars Episode VII
|- TMN... Turtles! (del 1)
|- TMN... Turtles! (del 2)
|- Vi i Tokyo: 1:a intrycken
|- Vi i Tokyo: Andra intryck

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.