Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor

Framgrävt ur spelkistan #72
Slalom



Text och sånt: Totaka N. Talisa & Jan M. Komsa, 2023-02-24

Format: NES
Utvecklare: Rare
Utgivare: Nintendo (1987)
Genre: Sport

För åttonde året på raken gräver vi fram ett gammalt vintersportvideospel i tid till den åttonde veckan på året som också är den vanligaste sportlovsveckan i Sverige. Det är en modern POPKORN-tradition! Tidigare har vi spelat ishockey i Nintendos Ice Hockey till Nintendo 8-bit, vi har åkt snöbräda med kidsen i Snowboard Kids i 64-bitar, vi har hängt med i 1080° svängar i 1080° Snowboarding på samma format, vi har haft laviner efter oss i uppföljaren till GameCube, vi har åkt skidor på liv och död i Ski or Die åter på Nintendo 8-bit, vi har spelat europeisk hockey istället för NHL i EA Hockey på Sega Mega Drive och vi har deltagit i de olympiska vinterspelen år 1994 i Winter Olympics, även det på Segas 16-bitare. För det här åttonde året ansåg vi det passa bra att åter återvända till Nintendos 8-bitare och vi gjorde detta med Slalom från Rare.

Se upp i backen! Eller nåt. Kul att det går så fort fram här. Man ser tydliga konturer av röven på ens skidåkare när han böjer sig fram. Det är roligt. Extremt daterad grafik annars. Spelet känns primitivt. Till en början gillade vi inte det här alls, måhända bortskämda med alla spel från de följande 35 åren. Ger man dock Slalom på NES en ärlig chans så växer det faktiskt på en. Och det dröjer då inte länge innan man inte kan förneka hur välgjort det här trots allt är. Det är sannerligen ett Rare-spel. Välj mellan 1 eller 2 player samt tre berg; Snowy Hill, Mt. Nasty och Steep Peak. Man kan dock inte spela två samtidigt, bara turas om. Hoppa med A eller B, sväng höger och vänster med höger och vänster, öka farten med upp och bromsa in med ner på styrkorset. Här går det undan. Akta för att åka in i granar. Spelupplägget är mycket enkelt och lagom skoj.

Alltså, för vad det är så är det här faktiskt inte alls så tokigt. Slalom till NES är faktiskt relativt tekniskt imponerande för sin höga ålder... Fast man kommer heller inte ifrån att detta är ett så pass gammalt spel. Att det ändå är mer än 35 år gammalt. Och nu har vi ju hunnit spela sådant som Ski or Die från tre år senare och Winter Olympics från ytterligare fyra år senare... Och båda de spelen innehöll liksom mer. Det handlade inte bara om snyggare grafik utan framför allt fler spellägen. Slalom handlar bara om slalom och skidåkningen, fastän tekniskt imponerande för sin ålder, känns också platt. Nog för att det ibland dyker upp små snöhögar att hoppa över men underlaget är alltid platt. Det är inga höjder eller backar här direkt. På sin höjd får man dessa små snöhögar, som praktiskt taget agerar fartgupp typ, där man kan få till jättehöga hopp.

En rätt så dum grej så här i backspegeln är att man kan inte turas om med en och samma kontroll fastän man ändå inte kan spela två samtidigt utan bara turas om. Spelare 2 kan bara styra med kontroll nummer 2 alltså. En rätt jävla märklig sak därtill är att spelare 2 då inte kan pausa med sin egen kontroll utan det är bakvänt nog fortfarande spelare 1 som pausar med sin kontroll, även när spelare 2 kör. Slalom var dock inte ensamt om detta på den här tiden. Exakt likadant var det t ex i Super Mario Bros på NES. Spelare 2 kunde inte pausa, utan spelare 1 pausade för båda och man kunde inte turas om med en kontroll heller. Det var knäppa tider. När det gäller Super Mario Bros rättade man till de tokigheterna först i All-Stars-versionen på SNES. Men nu ska ju det här handla om Slalom, som trots dess märkbart höga ålder faktiskt lyckas dra in oss.


Det är visserligen mer till Slalom än ögat först kan se. Finns en hel del banor att åka slalom igenom. Varje ett av de tre bergen man väljer mellan i början är nämligen uppdelat. Om bergen är som världar så finns det alltså flera banor per värld. Totalt 24 banor jämnt fördelade över tre världar närmare bestämt. Åtta lopp för varje berg alltså. Kommer man bara in i spelet så har man mao lagom mycket att göra innan man är klar. Och spelet är alltså tekniskt sett ganska välgjort för sin tid. Fastän det förvisso känns lite platt idag är det ändå fortfarande fullt spelbart. En del komiska element sticker ut. Tar man sig hela vägen i mål blir ens skidåkare så glad att han sticker skidstavarna i ögonen på sig själv t ex. Grafiken är annars enkel men funktionell. Musiken och ljudet då? Tja... Musiken är lagom upprymd. Bra tempo. Kontrollen är hyfsat smidig. Vi har inga direkta klagomål på denna. Fartkänslan är relativt imponerande. Utmaningen är där.

Man får se upp för att inte åka in i alla söta snötäckta små granar eller andra skidåkare som sinkar en. Kommer man inte förbi mållinjen innan tiden tar slut är det game over så det är inte bara att trycka framåt och hoppas på det bästa. Man behöver faktiskt styra sin spelfigur in i mål, sicksacka mellan hinder, hoppa över gupp och sånt. Snart dyker det upp fler förhinder, som läskiga snögubbar mitt på banan och dumma ungar som åker pulka tvärs över ens fält. Tja, detta är trots allt ett videospel. En begränsning är att man kan inte åka utanför ramarna för banan. Heads-up-displayen är funktionell och charmigt old school. Man ser ens hastighet i kilometer per timme där till vänster, hur mycket tid man har kvar till höger och däremellan vilken spelare som åker samt namnet på banan. En liten radar typ finner man också där nertill, som visar ens egen position på banan i förhållande till startpunkten och mållinjen. Allt man behöver ju.


Slalom utvecklades av de gamla Rare-grundarna tillika bröderna Tim och Chris Stamper. Musiken komponerades av ingen mindre än David Wise, ett känt Rare-namn och senare mest känd för musiken i Donkey Kong Country-spelen. Kuriosa nog var Slalom det allra första NES-spelet som utvecklades utanför Japan. Det finns alltså ett spelhistoriskt värde till den här titeln. Det var också det allra första spelet som gjordes av Rare under det namnet (företaget hette Ultimate Play the Game tidigare) eller tja, arkadversionen kom faktiskt ut året innan på Nintendo Vs. System som alltså var praktiskt taget NES i arkadhallen men ja. Dessutom var Slalom företagets första konsolspel, då de tidigare, under Ultimate-åren, endast gjorde datorspel. Slalom är alltså det första spelet som Rare gjorde som Rare, det första NES-spelet som gjordes utanför Japan och därtill faktiskt det sista spelet i den sk svarta box-serien. I sanning en spelhistorisk titel.

Finns en intressant historia bakom utvecklingen. Detta var under en tid då det inte fanns några västerländska utvecklare för NES. Nintendo tillät helt enkelt inte detta. När Rare tog kontakt med Nintendo i frågan om att få utveckla spel till NES så avböjde Nintendo. Vad Rare gjorde då var att de "reverse engineered" konsolen själva och gjorde en demo, Slalom, och visade Nintendo. Nintendo blev tydligen så imponerade att Rare fick lov att bli deras allra första västerländska utvecklare vilket senare ledde till det väldigt nära samarbetet företagen åtnjöt under SNES- och N64-generationerna. Allting började alltså med Slalom. Inget Slalom, inget Donkey Kong Country, inget GoldenEye, inget Banjo-Kazooie osv. Den som har videospel som ett genuint intresse och inte bara ett tidsfördriv bör både känna till och åtminstone ha provat på Slalom på NES. Andra gör sig icke besvär. Men det är ändå hyfsat skoj och relativt välgjort för sin tid alltså.




Betyg: Två av fem par slalomskidor. Godkänt.

- - - - - - - - - - - - - - - -
| Till toppen av sidan |

Till arkivet!
Spelrelaterat
Framgrävt ur spelkistan
| 1-D
| E-L
| M-St
|- Mario & Luigi PIT
|- Metroid II: Return of...
|- Monkey Island
|- Monkey Island 2
|- Moonstone
|- Mystic Defender
|- Opoona
|- Overboard!
|- Pirates! Gold
|- Q*bert
|- Rygar
|- Sin & Punishment
|- Ski or Die
|- Slalom
|- Snake II
|- Snowboard Kids
|- Snowboard Kids 2
|- Sonic R
|- Sonic the Hedgehog 2
|- Sonic 2 x 5
|- Strider
| Su-Z
|
Frispel

För eller emot

Säsongsspecialare
2000-talets julspecialare
2010-talets julspecialare
2020-talets julspecialare

Vidgade vyer
Arkiv X
Plockat ur filmhyllan
PS-bloggen

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.