Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor

Topp-5:
Plus och minus med
Switch efter 5 år



Text och sånt: Jan M. Komsa, G.W. Kong, Totaka N. Talisa, 2022-03-03


Nintendo Switch fyller fem år på marknaden i dag! Och detta uppmärksammar vi med en topp-5 plus respektive minus med Switch efter fem år... Närmare bestämt topp-5 saker som Nintendo har gjort rätt med Switch kontra topp-5 saker som vi fortfarande saknar på konsolen efter hela fem år... Ris och ros ska de med andra ord ha. Och vi inleder med riset.

Topp-5: Saker vi fortfarande saknar på Switch efter fem år

En vettig onlinetjänst

Just det. En vettig onlinetjänst. En vettig och framför allt prisvärd onlinetjänst. Nintendo Switch Online känns ärligt talat lite klent jämfört med Sonys och Microsofts alternativ, såvida man inte är helt salig över alla spel till de gamla Nintendo-kassettkonsolerna som erbjuds men är man det så har man väl då å andra sidan redan tillgång till de spelen sedan tidigare. Och med tanke på utbudet äldre titlar som varit tillgängligt via Virtual Console på Wii, Wii U och 3DS känns det vi i skrivande stund fått via Switch Online tämligen fattigt och urholkat. Det är helt enkelt inte tillräckligt! Varför drygar Nintendo så mycket med släppen dessutom?! Fan, Super Mario RPG finns FORTFARANDE inte på onlinetjänsten, Earthbound kom bara nu här om månaden, spel som Kirby 64, Pokémon Snap samt F-Zero X till N64 teasas bara och vart är Wave Race 64?!

===============================================================================================

Virtual Console

Detta hör ihop med föregående punkt men är också en punkt i sig. Virtual Console fungerade alldeles utmärkt att ha på Wii utan att vara del av någon dedikerad onlinetjänst runtomkring så WTF? Jo, vi fattar ju att Nintendo hellre vill tjäna kontinuerliga pengar på prenumeranter som får ta del av äldre spel genom onlinetjänsten snarare än på engångssummor för spelköp via Virtual Console. Vi fattar detta. Vad vi menar är dock att det ena behöver ju inte utesluta det andra. Liksom man på säg Spotify, åtminstone förr i tiden, som prenumerant hade fri tillgång till all strömmad musik men därtill kunde köpa loss enskilda låtar i MP3. Online-medlemmar hade t o m kunnat få nedsatt pris för Virtual Console-köp! Eller gör de köpen tillgängliga endast för online-medlemmar! Men HA KVAR Virtual Console!

===============================================================================================

Nya delar av F-Zero och Wave Race

Vad är det med Nintendo? Seriöst alltså, vad sjutton är det med dem? Vad är deras problem? Hur kan de låta några av sina mest älskade spelserier stagnera till denna grad? Som om de inte vore bättre än Konami. När man hör varför han Shigge inte vill se ett nytt F-Zero, att de inte har något nytt att tillföra, alltså lägg av mannen! Lägg av med denna ständiga gimmickbesatthet! Nej, ni "måste" inte hitta på något nytt för att motivera en ny del i en serie som F-Zero. Det senaste stationära spelet kom för fan ut på GameCube för nästan 20 år sedan! Ett nytt F-Zero med snyggare grafik och högre bildhastighet vore ju allt som behövdes. Detsamma med Wave Race. Gör ett nytt Wave Race utan hittepå med bättre grafik bara. Och ni kan faktiskt ha fler racingspel ute på marknaden än bara Mario Kart.

===============================================================================================

Mappar

Vad i helvete? Var är mapparna på Switchen? Vad fan ska detta betyda? På PlayStation-fronten kan man skapa sina egna mappar minsann. På Vita var det till och med en av sakerna som Janman verkligen diggade, detta att det var lättare än någonsin tidigare att sortera allting precis som man ville ha det. Det konstiga är att det är heller inget som Nintendo varit efter med. På 3DS finns t ex möjligheten att skapa egna mappar och sortera sina demos, hela spel och annat precis i den ordning man vill ha det såväl i som utanför mappar. Så exakt varför saknas denna funktion på Switch och det fortfarande efter fem hela år? Varför kan man inte ens sortera spelen helt i den ordning man själv vill, när detta å andra sidan ÄR möjligt bland spelen i onlinetjänsten PÅ SAMMA KONSOL?! Vad FAN allså?!

===============================================================================================

Greppvänliga Joy-Cons utan drift

Joy-Cons är skit. Att Nintendo efter fem år själva inte fått ut mer ergonomiska kontrollhalvor och framför allt med spakar som inte driftar är riktigt dåligt. Och även om det numera, äntligen, finns en egenhändig lösning på problemet så är driftande kontrollspakar ändå ett stort bekymmer. Att Nintendo inte tycks vilja medge problemet är ur rent affärsperspektiv till viss del förståeligt... De har faktiskt dragits inför rätta på grund av Joy-Cons som driftar. För dem att gå ut offentligt och säga typ "Hoppsan, här gjorde vi visst en tabbe i tillverkningen!" skulle kunna få omedelbara ekonomiska konsekvenser för dem i rätten. Och att återkalla alla hundratals miljoner Joy-Cons vore säkerligen en mardröm för dem. Men ärligt talat så är det ju deras problem... Det är inget som vi som betalande konsumenter borde behöva ta smällen för.

===============================================================================================


Då kommer vi till den andra delen av den här två-i-en topplistan. Ja, fastän rubriken för listan lyder plus och minus så vände vi alltså på steken. För det sägs ju att man bör avsluta positivt. Att kritik borde följas upp med beröm. Ris och ros alltså. Därför sparade vi de positiva sakerna till sist. Vi har nu precis gått igenom fem saker som Nintendo har gjort fel med Switch och här följer då fem saker som Nintendo å andra sidan har gjort rätt med Switch. Mycket nöje!


Topp-5: Saker som Nintendo har gjort helt rätt med Switch!

Spelkassetter

Gamla hederliga spelkassetter. Det är grejer. Kassetter ska det vara. Åtminstone när vi snackar Nintendo. Inga jävla skivor som från GC- till Wii U-tiden... Nintendos bärbara konsoler med utbytbara spel har förvisso alltid kört med kassetter. Från Game Boy till 3DS. Men Switch är ju inte bara bärbar. Det är sannerligen härligt att en ny stationär Nintendo-konsol kör med kassetter igen! Ibland finns inte hela spelen med på kassetterna surt nog, så man måste ändå ladda ner hälften eller mer än hälften av innehållet digitalt. Bu säger vi åt detta. Buuu!!! Men sedan så finns också goda exempel som Witcher 3, som de genom någon svartkonst lyckades trycka in i en Switch-spelkassett, där hela spelet alltså verkligen finns på kassetten. En fet eloge för det. Om alla fysiska släpp kom med manualböcker också så hade vi varit helnöjda.

===============================================================================================

Wii U-portar

Låt oss vara ärliga här... Wii U var en kolossal flopp. Nintendo trodde säkert att de hade ett vattentätt nytt varumärke i fickan med Wii bara för att den trendkonsolen sålde så bra. Det verkar som att de verkligen inte insåg att hela grejen med Wii var en fluga. En jävla trend, ja. En sett till försäljningssiffrorna av endast spelkonsolen och gimmicktillbehören och till dem medföljande titlarna lyckad trend men ändock en trend. Är det något som Wii U bevisade så var det just det, då Nintendo tappade drygt 90% av kunderna mellan Wii och Wii U. Trenden var alltså över. Riktigt synd på alla bra spel som trots allt gavs ut på Wii U. Uppsjön portar (gärna med kul extramaterial) över till Switch var därmed något fullkomligt berättigat, även om de lite fult nog såldes till fullpris igen.

===============================================================================================

Lyckade uppföljningar

Lyckligtvis fick vi ju mer än Wii U-portar att spela om. En del helt nya titlar, som Arms, men även högst välkomna nya delar i många tidigare serier. Vissa Wii U-spel som Super Mario Maker och Splatoon fick helt enkelt direkta uppföljare till Switch snarare än portar. Uppföljare som gjorde de tidigare delarna mer eller mindre överflödiga (åtminstone på Wii U, vi gillar fortfarande Super Mario Maker på 3DS). Att något som Super Smash Bros for Wii U fick en uppföljare snarare än portades med det idiotiska namnet är också förståeligt. Men framför allt övertygade de nya delarna av Animal Crossing, Zelda och Super Mario. Breath of the Wild portades förresten inte i efterhand från Wii U till Switch utan släpptes samtidigt på båda formaten, så då räknas det ju som ett Switch-spel också.

===============================================================================================

Att viftkontroller i regel är valbara och inte påtvingade

Och tack och lov för det! Tack och lov för det. För det var då det största blundret Nintendo gjorde på Wii-tiden. Dessa fördömda påtvingade viftkontroller. Som såklart var just dömda att misslyckas i slutändan. Folk vill inte ha den här skiten! Det må vara kul för stunden och kul som en ny grej typ men det håller inte i längden! Shigge är hemmablind. Tunnelseende har karln. Eftersom han jobbar med detta hela tiden så är det inte undra på att han vill göra saker annorlunda. Vad karln inte begriper är att vi som inte jobbar med detta vill kanske bara slänga oss i soffan och slappna av och lira lite efter jobbet eller plugget eller vad som helst. Med vanliga kontroller! Att viftkontrollerna bet dem i rumpan förstod nog även N till slut. Därför är de i regel inte påtvingade längre, inte ens i spel som Arms. Och ja, tack och lov för det alltså!

===============================================================================================

Själva hybridkonceptet

Jodå, det må vara en smula förutsägbart men så är det... Så anser vi och så är det. Själva hybridkonceptet var ett snilledrag. Något Nintendo tydligen nuddade vid redan med Wii U men som de inte riktigt fick till med den konsolen. Här sade man dock åt helvete med viftkontroller och två uppsättningar skärmar och andra konstigheter bara för konstens skull! On da go behöver man egentligen bara en skärm och en uppsättning spakar och knappar som funkar. Och det funkar också. Detta går lite in i vår förra punkt för eftersom de allra, allra flesta spelen måste fungera att spela i bärbart format så är kontrollerna vanliga och inte hokuspokus. På sin höjd vissa gyroinslag men t o m dessa är lätträknade. Att skifta mellan TV och Switchens egen skärm och kunna ta med sig fullfjädrade Super Mario och Zelda-spel vart man än går är verkligen guld värt.

===============================================================================================



Och det var det! Vi hoppas att ni har haft skoj eller nöjsam läsning eller något. Detta började med en idé om bara topp-5 saker som vi fortfarande saknar på Switch efter fem år som något för dagen idag, med konsolens femårsdag i åtanke. Men så växte projektet typ. Först från en topp-5 ris till en topp-5 ros också, då vi tänkte att ska man göra något dagen till ära för konsolens årsdag så borde den väl rosas också och inte bara risas. Och sedan kom idéer på annat än denna lista tills vi landade i fem olika inslag. Det blev ju mer arbete med allt detta än vanligtvis såklart, inte minst för att vi grävde fram Super Mario 64 bara i förrgår med anledning av dess svenska 25-årsdag också. Denna tid upp till nu första veckan av mars har varit mer krävande än vanligt i allmänhet, vi ska inte ljuga, men det var i alla fall roligt att få detta gjort.

| Till toppen av sidan |

Till arkivet!
Allehanda topplistor
Multipopulärkulturella
Mångpopulärkulturella

Filmtopplistor
Filmorienterade listor
Väsentliga filmer...

Videospeltopplistor
"Bäst av" i alla kategorier
|
Random spellistor

|- Topp-5 +/- med Switch
|- Topp-10 BS i VS-spel…
|- Topp-10 Höstiga spel…
|- Topp-10 Mario-spinoffs
|- Topp-10 Mega Man-spel
|- Topp-10 Par i spel
|- Topp-10 Sonic-spel
|- Topp-10 Tennispel
|- Topp-20 Försummade
|-spel(serier) från Konami

|- Topp-20 Super Mario-
|-plattformsspel i serien

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.