Topp-10: Pingvinspel och spelpingviner
Text: Jan M. Komsa, 2024-08-04
|
Här är en lista kring pingviner specifikt i videospel. De må handla om antigen hela pingvinspel eller bara spelpingviner... Pingviner i spel helt enkelt, oavsett om hela spelet kretsar kring dem eller ej! Och återigen nu i augusti precis som för den allmänna pingvintopplistan från förra året, ja... För att pingviner är fortfarande coola året runt, även endast de virtuella!
|
|
|
|
|
|
|
|
Bubblare - Kaio: King of Pirates
Kaio: King of Pirates är ett nedlagt spel som var under utveckling i flera års tid och som skulle ha kommit till Nintendo 3DS. Bakom utvecklingen stod den numera kanske ökände Keiji Inafune, tidigare stjärna på Capcom och medskapare av Mega Man, och hans båda egna nystartade företag Comcept och Intercept, medan Marvelous skulle agera utgivare. Man verkade då ha väldigt stora ambitioner för det här spelet. Det skulle t ex tydligen innehålla mer än 300 olika antropomorfiska karaktärer utöver pingivinen Sangokushi i huvud-rollen och återberätta den klassiska Sagan om de tre kungarikena, Romance of the Three Kingdoms alltså. Det skulle också vara bara den första delen i en trilogi samt en hel multimedia-franchise... Men det bidde alltså inte och utvecklingen lades bara ner.
|
|
|
|
|
10. Penguin Wars
Ett videospel som däremot såg dagens ljus, tillskillnad från ovannämnda Kaio, var Penguin Wars! Från början ett arkadspel utvecklat och utgivet av UPL, eller Universal Playland. Nej, jag har heller egentligen ingen aning om vilka de är. Jag smygtittar på deras resumé i detta nu men av alla deras andra spel, vilket inte ens är särskilt många förresten, så känner jag endast igen Atomic Robo-Kid som även kom ut till Mega Drive/Genesis, men inte i Europa. Penguin Wars gjorde de också i alla fall. Det var ett av deras tidigaste titlar, kom ut redan 1985 i arkadhallarna. Portades till en uppsjö japanska hemdatorer och Famicom men den enda versionen som kom ut även utanför Japan när det begav sig var Game Boy-spelet från 1990. Nu för tiden finns dock själva arkadversionen bara några knapptryck bort på Switch. Spelet i sig är som en blanding mellan bordtennis och dodgeball/spökboll. Man spelar som en pingvin i matcher en mot en mot andra djur och vinner ett set genom att hinna kasta alla sina bollar över till motståndarens sida. Den som själv blir träffad av en boll trillar omkull och tar några sekunder på sig att komma på fötter. Väldigt simpelt skoj, lätt att komma in i och svårt att lägga ner.
|
|
|
|
|
|
9. Piratpingvinerna i Legend of Mana
Legend of Mana var det fjärde spelet i den sagolika Mana-serien, eller Seiken Densetsu i Japan. Det var också ett av flera nämnvärda rollspel från gamla pålitliga Square runt millenniumskiftet, på den tiden då de fortfarande gjorde bra rollspel alltså. Vi snackar spel som Vagrant Story, SaGa Frontier 2 och Chrono Cross som alla kom ut utanför Japan år 2000.
Legend of Mana var en annorlunda upplevelse från Secret of Mana till SNES. Helt uppdelat i sidequests, med endast tillfälliga andra spelbara karaktärer och stöd för bara två spelare samtidigt. Men det var också förtrollande vackert och stämningsfullt och så otroligt mysigt med alla härliga karaktärer man stötte på, däribland en hel besättning av knäppa men eleganta piratpingviner!
|
|
|
|
|
|
8. Donkey Kong Country-pingiviner...
Donkey Kong Country: Tropical Freeze har en tjock valross som storskurk men pingviner kallade Tucks bland dussinfienderna.
Tucks är praktiskt taget detta lirs motsvarighet till Kritters eller Klomps från tidigare spel i serien, eller till Goombas i Mario. Standardfienden alltså. De kommer dock i flera sorter som Tuff Tucks, Trench Tucks, Pointy Tucks, och Painguin Tucks bara för att nämna några för att ja, det finns ännu fler än så...
Redan i DKC3: Dixie Kong's Double Trouble på SNES-tiden fanns det dock pingviner bland fienderna. Lemguins hette dessa jobbiga men ack så söta små vilddjur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Pokémon-pingviner: Piplup -> Prinplup -> Empoleon
Piplup, Prinplup, Empoleon, fr o m den fjärde generationen av spelen; Pokémon Diamond, Pearl och Platinum som kom ut mellan 2006-2009 till Nintendo DS.
Den slutgiltiga evolutionsformen Empoleon är ju säkert baserad på kejsarpingvinen, den största och tyngsta fortfarande levande pingvinarten i verkligheten. Pokémon har ju blivit en hel media-franchise med animé och en massa merch i spetsen, som leksaker och nallar, men dessa är ändå spelpingviner i grunden.
Det är egentligen allt jag har om de här. Jag spelade mycket Pokémon under första och andra generationen på Game Boy och Game Boy Color men sedan tog jag i princip en lång break från huvudserien fram till den senaste generationen på Switch. Så att några starka band med arter som tillkom under GBA, DS- och 3DS-åren har jag ej. Men jag känner ändå till dessa pingviner. Jag känner t ex igen Piplup från både animé-serien och nya Pokémon Snap och jag är bekant med alla evolutionsformerna från Scarlet och Violet.
Och jag tycker att denna art passar bra som Pokémon. Och självklart ska det väl finnas Pokémon-pingviner. Och dessa tre är ju allt coola.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. King Dedede
King Dedede, ibland stavat DeDeDe, är den lilla rosa degbollen Kirbys första stora ärkefiende. Han var Kirbys egen King Koopa helt enkelt. Dedede debuterade i rollen som storskurk tillika sista bossen i det första spelet i serien, Kirby's Dream Land till Game Boy, som minsann grävdes fram ur spelkistan här på POPKORN i samband med det spelets europeiska 30-årsjubileum förrförra året.
Dedede har dock gått från regelrätt skurk till något av en antihjälte och har i senare spel i serien ibland varit en spelbar medhjälpare till Kirby plus vänner. Kul karaktär. Enda anledningen till att han hamnar utanför topp-5:an är att det tydligen inte är helt fastställt att han är en pingvin...
|
|
|
|
5. Chill Penguin
Någon som å andra sidan helt säkert och bekräftat är en pingvin är Chill Penguin här. En av åtta nya bossar för en helt ny Mega Man att besegra och avväpna i den mycket lyckade nytädningen för serien som var Mega Man X på SNES. Yada Yada Yada Man-bossar från den ordinarie serien fick vika hädan för antropomorfiska mekaniska djur av de mest varierande slag och med tillhörande tuffa namn som Sting Chameleon, Storm Eagle samt just Chill Penguin här. X:et i titeln stod alltså för häftigt! Chill Penguin är dessutom den man minns allra mest från spelet eftersom han är den som man bör börja med. Han är den som typ är den första bossen alltså. Vilket dock inte gör honom mindre cool!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Prinny 2: Dawn of Operation Panties, Dood! (Nippon Ichi Software, PSP, 2010)
|
|
Alt. Prinny: Can I Really Be the Hero? (Nippon Ichi Software, PSP, 2009)
|
|
Prinny-spelen är spin-offs i 2.5D hack 'n slash-actionplattformsgenren till Disgaea-rollspelen och numera även tillgängliga på Nintendo Switch.
Som plattformarslir betraktade är dessa ganska stiffa men det är härligt ös i svärdsvingarattackerna och alltid lika buskul att dubbelhoppa rakt upp i luften och i bästa DMC-anda peppra projektiler mot fienden medan man hänger kvar där. Vilket rus. Tvåan är mer av samma men mer polerat. Också trosor. Någon har knyckt den onda tjejens trosor. Det är storyn!
|
|
|
|
|
|
3.
|
Penguin Land (Sega Master System, 1988)
|
|
|
|
Typ som Toki Tori från in på 2000-talet fast med en pingvin istället för kyckling som hjälte i dramat. Även som en sorts bakvänd, eller snarare upp-och-ner-vänd, tagning på Ice Climber. Där klättrade man ju uppåt på banorna, här tar man sig nedåt istället. Jag spelar gärna lite hjärngympa när det är så kul och charmigt som detta. För också tankarna till Kickle Cubicle, dvs ett "kyligt" pusselspel. Pussel såsom i att man får stanna upp och tänka sig för hur man bäst går tillväga, inte som typ Tetris där man bokstavligt talat lägger pusselbitar. Det här liret är liksom en sådan där mix mellan pussel- och plattformspel. I rollen som rymdpingvin (just det, pingvinerna i det här spelet är från yttre rymden också) ska man lotsa ägg nedför de kluriga banorna utan att vare sig låta äggen gå sönder eller själv duka under. Vilket är knepigare än man först tror. Det finns både fällor och fiender som ställer till det på vägen och såklart spräcks äggen om de faller från för höga höjder också.
Som pingvin kan man både hoppa och använda näbben till att hacka sönder isblock invid en men inte de man själv står på, så man får verkligen tänka ett par steg i förväg snarare än bara hacka på måfå. Kommer man hela vägen ner välbehållen med ett lika välbehållet ägg väntar ens rymdpingvinpolare för att ta emot ägget och så bär det av till nästa nivå... Många nivåer är det dessutom. Den käcka och lätt beroendeframkallande musiken gör att man fastnar för spelet lika självfallet som man kan fastna i det.
Som pricket över i:et finns det också en "editor" där man kan designa sina egna banor och t o m spara upp till 15 stycken. Något som jag inte blev riktigt klok på från början. Fick läsa i instruktionsboken hur sjutton man sedan kommer åt att faktiskt spela de egengjorda banorna. Och svaret..? Save och load-räknaren ska stå på samma siffra, sedan trycker man på knapp nr 2. Att bygga egna banor funkar hur som helst bra och är såklart extra skoj när man är flera. Ett riktigt trevligt spel det här.
Rymdpingviner? Japp. Spelet heter t o m "Thump Thump Penguin Land: Great Outer Space Adventure" i Japan.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Pengo (Sega Game Gear, 1991)
|
|
Ännu ett kul Sega-pusselspel med en pingvin i huvudrollen. Och det förra jag syftar på är såklart Penguin Land till Master System. Fast egentligen var Pengo först. Arkadspelet gavs ut redan 1982 och portades sedan till både Commodore 64 och olika Atari-mackapärer. Och så in på 90-talet släpptes Pengo alltså även till Game Gear. Vilket såklart för oss till den här versionen av spelet och jag säger då det... Detta passar verkligen på det bärbara formatet. Och Columns må vara det bästa "typiska" pusselspelet till konsolen, med vilket jag menar ett sådant spel där man lägger pusselbitar som ska passa ihop med varandra, men Pengo är banne mig det roligare klurigare spelet. Liksom Penguin Land är det alltså inget renodlat pussellir utan något av ett... Actionpusselspel. Eller nåt. Det här är i vilket fall riktigt skoj. Man kommer supersnabbt in i spelupplägget och blir lika snabbt märkbart bättre. Vilket flyt man får till! Bara bam, bam, boom liksom.
Vad man ska göra är att traska runt i de labyrintliknande gångarna mellan isblocken och mosa de sk "snöbina" genom att knuffa nämnda isblock rakt i riktning mot dem. Ha ihjäl alla fiender på skärmen för att komma vidare till nästa skärm. Och så håller man på och pusslar. Undviker att komma i direkt kontakt med fienden, tänker framåt, avvaktar och agerar. Missar man med för många isblock, då rensar man ju spelplanen och ju färre block det är kvar desto svårare blir det både att undvika fiendena och ha ihjäl dem.
Kul spel. Äkta sånt där bara plocka upp och spela. Lätt att begripa men svårt att slita sig ifrån det sedan. Helt klart topp-3 till konsolen. Radar man upp alla tre diamantblocken jämte varandra får man bonuspoäng. Över 60 nivåer finns det. 64 närmare bestämt. Sparfunktion eller lösenordsystem finns inte. Däremot en fuskkod för att välja bana. Håll in 1 och 2 och upp samtidigt och tryck sedan start för att kunna fortsätta därifrån man sist var.
Så fort spelet startar ges man all nödvändig information. Mosa snöbina. Med bilder på vad som är vad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Shigeru Miyamotos pingviner
Ja, gamle Shigeru Miyamotos pingviner. Mannen bakom Super Mario alltså, för de som läser på den här sidan som inte visste det.
Vi finner flera pingviner, både stora och små, mest märkbart i Super Mario 64 och Mario Kart 64 samt efterföljande Mario Kart-spel. Men även Super Mario Galaxy-spelen är hemorter åt många pingviner och där får man bl a simma och dyka med pingvinerna i smått härliga tropiska miljöer ute i rymden.
|
|
|
Men redan i SMW2: Yoshi's Island fanns pingviner. Bumpties kallades de där. Och de återvände i senare lir med Yoshi; Tetris Attack, Yoshi's Story, Yoshi's Island DS, Yoshi's New Island, Yoshi's Woolly World och Yoshi's Crafted World. De medverkar också i Paper Mario-spelen där de dock endast kallas penguins.
Men allra mest framträdande och minnesvärda var trots allt pingvinerna i de tidiga N64-spelen.
Shigge gillade tydligen dem så mycket att han ville ha med sådana pingviner i alla Nintendo-spel som gjordes därefter men möttes visst av motstånd bland de andra i teamet. Så gränsen för Miyamotos inflytande går visst vid pingvinmedverkan.
Det här var dock inte allt vad pingviner gäller i Mario-spelen. Pingviner återkom såklart även i Super Mario Odyssey på Switch, en speciell sorts pingviner glidandes på mage kallade Cooligans medverkar i flera New Super Mario Bros-delar samt flera spin-offs och inte att förglömma är pingvindräkten som gjorde debut i New Super Mario Bros Wii och som kombinerar kraften från isblomman och groddräkten under vatten, detta utöver att ge Mario ytterligare pingivinrelaterade förmågor som bättre grepp på is och att kunna glida fram på mage som de tidigare nämnda Cooligans. Pingivner i Mario-spel alltså... Det är sannerligen en grej.
|
|
|
|
| Till toppen av sidan |
|
|