Topplistor

Plockat ur filmhyllan

Här hamnar nu all koll på film. Exakt som framgrävt ur kistan vad gäller videospelen. Fast för film.
Återblickar då. Inga recensioner av nysläppta rullar som ännu rullar runt om på biografer. För att en
film ska kunnas "plockas ur hyllan" måste den såklart ha hunnit släppas för hemmabruk eller hur..? ;p

2018-09-04 Plockat ur filmhyllan: Scooby-Doo! Pirater i sikte! (2006)
Bara sex filmer in hade Jan redan hunnit plöja igenom flera stycken från både 1990- och 2010-talet men ännu inget från årtiondet däremellan och så tyckte han att det också började bli på tiden att ta en till titt på något animerat. Inne på Hanna-Barbera efter förförra veckans topplista liksom sjöfararäventyr efter Hajen förra månaden och galet nog även inför den årliga internationella prata som en pirat-dagen valde han... Den här tecknade Scooby-Doo-filmen!

2018-08-10 Plockat ur filmhyllan: Hajen (1975)
Jan hoppar tillbaka till Steven Spielberg men fortsätter likväl på spåret om amerikanska blockbusters efter Independence Day och Jurassic Park förra- och förförra månaden. Men The Meg som brett öppnar upp käftarna på biografer runt om i världen idag var vad som slutligen avgjorde dagens filmval. Som en stor aptitretare inför nästa fredag då den senaste stora hajfilmen har premiär på stora duken även i Sverige har vi en riktig klassiker: Hajen från 1975.

2018-07-04 Plockat ur filmhyllan: Independence Day (1996)
I den här månadens nummer eller avsnitt eller vad man nu vill kalla det av Plockat ur filmhyllan spinner Janne vidare på tråden om 90-talsblockbusters med Jeff Goldblum i en av de ledande rollerna som senare fått en uppföljare också med Jeff Goldblum i en av rollerna långt in på 2010-talet... Vi snackar såklart om inget mindre än Roland Emmerichs Independence Day från 1996. Eller för att uttrycka det lite annorlunda: America fuck yeah!

2018-06-14 Plockat ur filmhyllan: Jurassic Park (1993)
Ytterligare ett 25årsjubileum värt att uppmärksamma då Jan dessutom inte bara fortsätter på Spielberg-spåret från förra månadens Super 8 men därtill lyckas tajma detta i samband med bioaktuella Jurassic World: Fallen Kingdom. Så det blir visst tre flugor i en smäll här. Värst vad märkvärdiga vi kan vara, va? Läs hursomhelst mer om Jeff Goldblums första framträdande som Dr. Ian Malcolm och allt det där här. Eller tänk bara: Dinosaurier fuck yeah!

2018-05-11 Plockat ur filmhyllan: Super 8
För en vecka sedan firades Star Wars-dagen bland fans världen över. Det var då den 4:e maj, som i "May the forth" i sin tur typ som i "May the force" alltså. En lustig liten ordlek som med åren har blivit som en riktig högtid, och något som Janne från början tänkte uppmärksamma här på POPKORN. I sista stund lät han sig dock övertalas till att skjuta upp fjärde majfirandet till nästa år... Så han spånade vidare och kom sedan fram till Super 8!

2018-04-01 Plockat ur filmhyllan: De fem legenderna
Glad påsk allesammans! Högtiden åsido är det även hög tid för en andra film att plockas ur hyllan. Det har blivit dags för plockat ur filmhyllan nummer 2 alltså och med just påsken i åtanke valde också Jan något med detta som tema: DreamWorks Animations datoranimerade De fem legenderna! Ja, en datoranimerad påskrelaterad film blev det alltså som dessutom råkar vara den bästa rullen vår egen filmbuff någonsin har sett, alla kategorier!

2018-02-12 Plockat ur filmhyllan: Måndag hela veckan
Hej och välkomna till ett nytt segment här på POPKORN: Plockat ur filmhyllan! Det blir alltså som med framgrävt ur spelkistan... Fast för film. Och Janne kan ej tänka sig en mer passande film att börja med än Måndag hela veckan... Kultklassikern med Bill Murray som just idag, måndag den 12 februari, fyller exakt 25 år sedan den amerikanska releasen! Och utöver detta tar vi fr o m nu emot nomineringar för de kommande tre årens (2018, 2019 och 2020:s) tomtar!

| Åter till arkiven |

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.