Plockat ur filmhyllan

Här hamnar nu all koll på film. Exakt som framgrävt ur kistan vad gäller videospelen. Fast för film.
Återblickar då. Inga recensioner av nysläppta rullar som ännu rullar runt om på biografer. För att en
film ska kunnas "plockas ur hyllan" måste den såklart ha hunnit släppas för hemmabruk eller hur..? ;p

41 42

2022-01-18 Plockat ur filmhyllan #41-42: Memories (1995) & Modest Heroes (2018)
Janne fortsätter den goda fortsättningen på år tjugotvå av tvåtusentalet med en till double feature!! Den här gången för filmdelen av sidan och med något nytt för den delen, då det som plockats fram inte bara är några animéer utan också kortfilmsamlingar.

2021-12-14 Plockat ur filmhyllan #40: Lupin III - Slottet i Cagliostro (1979)
Innan Spirited Away. Innan Prinsessan Mononoke. Innan Totoro. Innan självaste Studio Ghibli bildades. Och t o m innan Nausicaä från Vindarnas dal. Det här var Hayao Miyazakis allra första långfilm som regissör... Snacka om en debut!

2021-11-16 Plockat ur filmhyllan #39: Godzilla (1954)
Det bär åter av bortom de förenta staterna för fler rullar från runt om hela vida världen. Och för ganska exakt ett år sedan så plockades gamla King Kong fram ur filmhyllan. Vad vore då mer passande än gamla Godzilla? Japans "eget" jättemonster som gjordes bl a just som svar på King Kong!

2021-10-24 Plockat ur filmhyllan #38: Coraline och spegelns hemlighet (2009)
Med en vecka kvar till årets Halloween tar vi tiden till att ta en titt på en stop motion-animerad skräckhistoria. Den ruskigt mysiga krypande kalla kårar-framkallande Coraline. Och för omväxlings skull gör en medtittare gästinhopp här i plockat ur filmhyllans del av POPKORN.

2021-09-24 Plockat ur filmhyllan #37: Det sjunde inseglet (1957)
Nedräkningen till Halloween börjar nu! Vi räknar alltså från höstdagjämningen fram till just Halloween och under den här tiden ökar vi takten lite och kör något, helst, av det lite ruggigare slaget varje vecka. Först ut är en redigt dödskänd rulle, förmodligen den största svenska filmklassikern genom tiderna.

2021-07-14 Plockat ur filmhyllan #36: JCVD - I huvudet på Van Damme (2008)
Jan går vidare från amerikanska 1940-talsrullar med Humphrey Bogart till en udda belgisk/fransk/luxemburgsk film från det här årtusendet med Jean-Claude Van Damme som sig själv som sparkar högt...

Hit Dit

2021-05-14 Plockat ur filmhyllan #34-35: Sierra Madres… (1947) & Stormvarning… (1948)
Det är dags för de sista två Humphrey Bogart-filmerna i Jannes samlingsbox, Sierra Madres skatt samt Stormvarning utfärdad, att plockas fram ur den där boxen ur hyllan. Så dubbelt nöje än en gång!

Hit Dit

2021-03-14 Plockat ur filmhyllan #32-33: Att ha och inte ha (1944) & Utpressning (1946)
Humphrey Bogart-följetongen fortsätter med en double feature då Janne täcker ytterligare två stycken 40-talsfilmer med karln i huvudrollen, båda gentemot Lauren Bacall och båda i regi av Howard Hawks.

2021-01-16 Plockat ur filmhyllan #31: Riddarfalken från Malta (1941)
Detta är den första filmen som Jan plockar ur sin filmhylla att skriva om för POPKORN som han själv inte redan hade sett sedan tidigare. Jepp, det nya året fortsätter med nya friska tag (och då menar vi inte låten av Ulla Billquist)! Klicka vidare och läs mer om den här Bogart-klassikern, som ursprungligen var totalförbjuden av svenska filmcensuren.

2020-12-18 Plockat ur filmhyllan #30: Casablanca (1942)
En del menar faktiskt att detta är något av en julfilm så det passar ju bra såhär dags om året, bara en vecka innan juldagarna. Med Casablanca hoppar vi för övrigt ett årtionde framåt i tiden från King Kong och ännu hade här inte tagits upp något från 1940-talet, så då täpper vi till det "gapet" också.

2020-11-14 Plockat ur filmhyllan #29: King Kong (1933)
Från Hong Kong över till King Kong och åter till Hollywood efter nära ett år med filmer från annorstädes runt om i världen. Dessutom blir det ett lååångt hopp bakåt i tiden, ända tillbaka till 1930-talet, med originalversionen av denna obestridliga filmklassiker.

2020-10-24 Plockat ur filmhyllan #28: A Chinese Ghost Story: The Tsui Hark Animation
Med en vecka kvar till Halloween gräver Jan fram vad man vid första anblicken lätt kan tro är en animé men vad som faktiskt är en Hongkongsk animerad film baserad på spelfilmerna från 1987-1991 som i sin tur var löst baserade på en av berättelserna ur Liaozhai Zhiyi från ca 1740 - En kinesisk spökberättelse!

2020-09-24 Plockat ur filmhyllan #27: Pans labyrint (2006)
Så har det blivit dags för plockat ur filmhyllan att rulla igång igen här på sidan. Och nu när hösten är här slösar vi ingen tid utan börjar nedräkningen till Halloween. Redan, ja. Fr o m nu och t o m sista oktober så fokuserar vi därmed på sådant som faller åt det lite läskigare hållet. Först ut med detta i åtanke har vi Guillermo del Toros mörka fantasy i Pans labyrint.

2020-06-06 Plockat ur filmhyllan #26: Mio min Mio (1987)
Sveriges nationaldag har då aldrig tidigare uppmärksammats här på sidan men i år gör Jan alltså just det i och med Mio min Mio, en delvis svensk produktion baserad på den helsvenska romanen av såklart ingen mindre än Astrid Lindgren. Häng med på ett magiskt äventyr där självaste Batman från framtiden spelar en Robin för att göra upp med den dåtida Dracula.

2020-05-14 Plockat ur filmhyllan #25: Crocodile Dundee (1986)
Vi fortsätter på temat med engelskspråkiga filmer som ändå ej är amerikanska produktioner med Crocodile Dundee från Australien, som för övrigt också känns som ett givet val nu i dagarna med tanke på en anspråkslös liten film med den lustigt anspråksfulla titeln The Very Excellent Mr. Dundee som skulle ha haft biopremiär för bara två veckor sedan (vilket dock dessvärre verkar ha blivit inställt pga det nuvarande läget i världen men ändå).

2020-04-12 Plockat ur filmhyllan #24: Monty Pythons galna värld (1975)
Sporrad av James Bond-filmer tänkte Janne vidare på andra välkända brittiska filmproduktioner och landade i Monty Python, vars jakt på den heliga Graalen känns alldeles lagom påskig för att plockas ur filmhyllan nu idag menar han.

2020-03-14 Plockat ur filmhyllan #23: Det femte elementet (1997)
Den tredje filmen som plockas ur hyllan för i år blir Det femte elementet när Janne hoppar från en fransk science fiction till en annan. Och den här gången är det upp till Bruce Willis att rädda dagen i framtiden genom att med de fem elementen; eld, vatten, vind, jord och kärlek... Skjuta ondskan rakt i fejan. Eller något i den stilen.

2020-02-14 Plockat ur filmhyllan #22: Barbarella (1968)
Året är 40 000 när jordens president ger den tydligen inte alls kvalificerade rymdfararen Barbarella i uppdrag att bege sig till någon avlägsen planet och hitta Duran Duran för att bevara freden och kärleken i hela universum. Spritt språngande naken nog accepterar hon uppdraget utan en aning om vad som väntar eller egentligen förväntas av henne... Barbarella, ba-Barbarella, Barbarella, ba-Barbarella... Never can a fella name or clone you. Alltså, what da fuck?!

2020-01-14 Plockat ur filmhyllan #21: Cinema Paradiso (1988)
Detta blir ett internationellt år för plockat ur filmhyllans del här på sidan och vi börjar alltså året med den italienska dramaklassikern Cinema Paradiso.

2019-12-31 Plockat ur filmhyllan #20: Ghostbusters II (1989)
Vi avrundar inte bara året utan hela årtiondet som varit med... En nyårsfilm! Jadå, Ghostbusters II, eller "Ghostbusters 2" som den superonödigt nog döptes om till i Sverige, är faktiskt, tekniskt sett, en nyårsfilm. Och sådana finns det inte direkt gott om. Inte jämfört med julfilmer i alla fall. Ett riktigt gott nytt år och ett lika gott nytt helt årtionde samt en god fortsättning på det måhända ännu pågående julfirandet önskar vi hur som helst Er kära läsare!

2019-10-31 Plockat ur filmhyllan #19: Ghostbusters (1984)
Glad Halloween allesammans! Och inför årets Allhelgonaafton blev det en extra titt på Ghostbusters. Inte den där skitfilmen från 2016 som ingen bad om utan det tidlösa originalet från 1984 såklart... Det är en modern familjetradition hemma hos Janne där man ser Ghostbusters varje år under Halloween. Inte bara, men det är faktiskt en av filmerna som har säkrat sig en stadig placering på dagordningen för denna rysligt roliga högtid.

2019-09-24 Plockat ur filmhyllan #18: Batman (1989)
Så är nu också hösten kommen och då skulle ju Jan åter börja plocka filmer ur hyllan att skriva om här på sidan. Den här gången blir det Batman från 1989! Och detta ganska lagom till filmens svenska 30-årsjubileum. För det var visst inte så viktigt med exakta datum i det här fallet... För Jan har detta alltid varit en höstfilm helt enkelt och då kunde han bara inte hålla sig längre så fort den här årstiden stod för dörren.

2019-07-04 Plockat ur filmhyllan #17: The Good, the Bad, the Weird (2008)
Jan håller sig till western-genren för en vända till men den här gången blir det både en ännu mer annorlunda variation på denna och lite av en uppföljning till förra veckans filmval. 42 år senare gjorde man nämligen en ny tagning på Den gode, den onde, den fule i Sydkorea; Den gode, den onde, den knäppe. Typ.

2019-06-24 Plockat ur filmhyllan #16: Den gode, den onde, den fule (1966)
Efter tre spelrelaterade grejer på raken här på sidan har det blivit dags för en till film att plockas ur hyllan. Och den här gången ger sig Jan i kast med ett nytt ursprungsland; Italien, en ny genre; spaghetti-western och ett nytt årtionde; 1960-talet, gentemot alla de filmer han tidigare har tagit upp. Tre flugor i en smäll än en gång alltså. Så klicka vidare och läs mer om den mest ikoniska western-filmen som någonsin gjorts. Den gode, den onde, den fule.

2019-05-12 Plockat ur filmhyllan #15: Pulp Fiction (1994)
Med förförra veckans De sju samurajerna plockad ur hyllan samt förra veckans retrospektiv på alla tre delarna i Star Wars-prequel-trilogin och ytterligare en plockat ur filmhyllan redan den här veckan blir det ganska mycket film i följd just nu, ja... Men hur kan man låta bli att gå in på Pulp Fiction idag av alla dagar när det just idag är exakt 25 år sedan den här banbrytande och trendsättande filmen hade världspremiär på filmfestivalen i Cannes.

2019-04-26 Plockat ur filmhyllan #14: De sju samurajerna (1954)
Ja, i vanliga fall skulle det ha kommit upp något den 24:e i månaden och nej, vi missade inte att uppdatera sidan i förgår. Det finns en anledning till att Jan väntade till just dagens datum med den här texten. Idag, 26:e april 2019, är det nämligen exakt 65 år sedan som Akira Kurosawas De sju samurajerna hade premiär i Japan... De sju samurajerna är en riktig filmklassiker och rullens 65årsjubileum var alltså något som han ville uppmärksamma.

2019-03-14 Plockat ur filmhyllan #13: Alien³ (1992)
Åter åter till 1990-talet. Med Kill Bill förra månaden tänkte Jan börja täcka några av sina favoritregissörer genom tiderna. Quentin Tarantino är alltså en av dem. David Fincher är en annan. Främst för titlar som Seven, The Game och framförallt Fight Club. Där fanns dock en till film som han gjorde redan då, på 90-talet... Hans allra första långfilm. Alien 3. Eller "Alien³" om man ska vara riktigt petig. Alien upphöjt till tre alltså. Vad nu det ska betyda.

2019-02-14 Plockat ur filmhyllan #12: Kill Bill Vol. 2 (2004)
Jan tar nu raskt itu med den andra delen av Quentin Tarantinos "fjärde film" i ordningen. Visst hade han kunnat spara detta till nästa månad men... Varför vänta liksom? Och avrundningen till denna inte bara hämnd- men även skruvade kärlekshistoria passar väl dessutom bara bra nu på alla hjärtans dag av alla dagar. Och liksom med ettan såg han även den här delen i japansk utgåva efter att först ha sett om den svenska versionen för att då direkt kunna jämföra.

2019-02-04 Plockat ur filmhyllan #11: Kill Bill Vol. 1 (2003)
Någon gång i slutet av förra året gick de båda delarna av Quentin Tarantinos sk "fjärde film" Kill Bill på någon kanal på TV, vilken sporrade Jan till att också se den japanska utgåvan på DVD... Bara mer än tio hela år efter att han köpte på sig de japanska versionerna till att börja med. Det tog alltså karln mer än tio år att få tummen ur och den japanska filmen ur hyllan... Och sedan ytterligare över en månad att skriva om det. Bättre sent än aldrig eller?

2019-01-14 Plockat ur filmhyllan #10: Mighty Ducks - Mästarna (1992)
Åter till spelfilm, åter till Hollywood och åter till det gamla goda 90-talet men en ny genre går vår filmguru i alla fall in på i och med The Mighty Ducks eller Mästarna som den också kallas, där självaste Billy the Kid gör upp med den då blivande Perry White från Stålmannen över några matcher knattehockey. Något som bara året efteråt ledde till att Disney bildade ett eget tvättäkta NHL-lag döpt efter just den här filmen.

2018-12-14 Plockat ur filmhyllan: Tokyo Godfathers (2003)
Med blott tio dagar kvar till julafton hoppar Jan tio år framåt i tiden från Nightmare Before Christmas till ännu en animerad film i den rådande säsongens rätta anda med den sjukt för tidigt bortgångne Satoshi Kons Tokyo Godfathers. En japansk tecknad julfilm om tre hemlösa personer; en förrymd tonårsflicka, en alkis och en transa, som hittar ett nyfött barn när de är ute och rotar i soporna en jul i Tokyo.

2018-10-31 Plockat ur filmhyllan: Nightmare Before Christmas (1993)
Glad Halloween allesammans! Vi går tillbaka till 1990-talet och mer specifikt 1993 med Tim Burton's Nightmare Before Christmas. Inte bara för att det är ett självklart val på Halloween och inte bara för att filmen firar hela 25 år i år men även för att vår egen Jan Skellington gärna fortsätter på spåret med olika typer av animerad film. Nu har turen kommit till stop motion-animation, ibland kallat "dockfilm", den tredje vanliga typen av animation.

2018-09-04 Plockat ur filmhyllan: Scooby-Doo! Pirater i sikte! (2006)
Bara sex filmer in hade Jan redan hunnit plöja igenom flera stycken från både 1990- och 2010-talet men ännu inget från årtiondet däremellan och så tyckte han att det också började bli på tiden att ta en till titt på något animerat. Inne på Hanna-Barbera efter förförra veckans topplista liksom sjöfararäventyr efter Hajen förra månaden och galet nog även inför den årliga internationella prata som en pirat-dagen valde han... Den här tecknade Scooby-Doo-filmen!

2018-08-10 Plockat ur filmhyllan: Hajen (1975)
Jan hoppar tillbaka till Steven Spielberg men fortsätter likväl på spåret om amerikanska blockbusters efter Independence Day och Jurassic Park förra- och förförra månaden. Men The Meg som brett öppnar upp käftarna på biografer runt om i världen idag var vad som slutligen avgjorde dagens filmval. Som en stor aptitretare inför nästa fredag då den senaste stora hajfilmen har premiär på stora duken även i Sverige har vi en riktig klassiker: Hajen från 1975.

2018-07-04 Plockat ur filmhyllan: Independence Day (1996)
I den här månadens nummer eller avsnitt eller vad man nu vill kalla det av Plockat ur filmhyllan spinner Janne vidare på tråden om 90-talsblockbusters med Jeff Goldblum i en av de ledande rollerna som senare fått en uppföljare också med Jeff Goldblum i en av rollerna långt in på 2010-talet... Vi snackar såklart om inget mindre än Roland Emmerichs Independence Day från 1996. Eller för att uttrycka det lite annorlunda: America fuck yeah!

2018-06-14 Plockat ur filmhyllan: Jurassic Park (1993)
Ytterligare ett 25årsjubileum värt att uppmärksamma då Jan dessutom inte bara fortsätter på Spielberg-spåret från förra månadens Super 8 men därtill lyckas tajma detta i samband med bioaktuella Jurassic World: Fallen Kingdom. Så det blir visst tre flugor i en smäll här. Värst vad märkvärdiga vi kan vara, va? Läs hursomhelst mer om Jeff Goldblums första framträdande som Dr. Ian Malcolm och allt det där här. Eller tänk bara: Dinosaurier fuck yeah!

2018-05-11 Plockat ur filmhyllan: Super 8
För en vecka sedan firades Star Wars-dagen bland fans världen över. Det var då den 4:e maj, som i "May the fourth" i sin tur typ som i "May the force" alltså. En lustig liten ordlek som med åren har blivit som en riktig högtid, och något som Janne från början tänkte uppmärksamma här på POPKORN. I sista stund lät han sig dock övertalas till att skjuta upp fjärde majfirandet till nästa år... Så han spånade vidare och kom sedan fram till Super 8!

2018-04-01 Plockat ur filmhyllan: De fem legenderna
Glad påsk allesammans! Högtiden åsido är det även hög tid för en andra film att plockas ur hyllan. Det har blivit dags för plockat ur filmhyllan nummer 2 alltså och med just påsken i åtanke valde också Jan något med detta som tema: DreamWorks Animations datoranimerade De fem legenderna! Ja, en datoranimerad påskrelaterad film blev det alltså som dessutom råkar vara den bästa rullen vår egen filmbuff någonsin har sett, alla kategorier!

2018-02-12 Plockat ur filmhyllan: Måndag hela veckan
Hej och välkomna till ett nytt segment här på POPKORN: Plockat ur filmhyllan! Det blir alltså som med framgrävt ur spelkistan... Fast för film. Och Janne kan ej tänka sig en mer passande film att börja med än Måndag hela veckan... Kultklassikern med Bill Murray som just idag, måndag den 12 februari, fyller exakt 25 år sedan den amerikanska releasen! Och utöver detta tar vi fr o m nu emot nomineringar för de kommande tre årens (2018, 2019 och 2020:s) tomtar!

| Åter till arkiven |

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.