Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor


Text och bild: Jan M. Komsa, 2007-02-23

Här följer vårt arkiv med bilder på den första vågens Mighty Max-leksaker, ihop med kort info och synpunkter på de större banorna (dvs Doom Zones och Skull Mountain). Jag har ännu bestämt mig för om jag ska kommentera de mindre banorna (Horror Heads), då det helt enkelt inte finns värst mycket att säga om dem, så jag låter dem vara tills vidare. Namnen på dem syns i vilket fall om man håller markören över bilderna ifall någon undrar. En kul parantes är annars att jag lyckades skaka fram den reklam/serietidning som gjordes för Doom Zones, samt en bild på dekalen som man fick i tröstpris om man var med i tävlingen om Mighty Max-klockor på den tiden.

Tillägg, 2007-02-26: Det visade sig att jag visst fann mycket att skriva om Horror Heads så nu har jag lagt upp info och synpunkter på dem också. Alla förutom Nuke Ranger och Kronosaur i vilket fall, men de kommer förmodligen också upp inom kort. Min gode vän Dylan har dessutom bidragit med info och synpunkter på Arachnoid, även känd som Spindelbanan. Det var den enda av första vågens Doom Zones som jag själv inte hade nämligen. >_<

Tillägg, 2007-03-31: Lade upp bilder och info om de återstående två Horror Heads.

Tillägg, 2009-02-07: Lade äntligen upp bilder på Arachnoid, samt det vinstbrev som den där Dylan fick ihop med sin dekal år 1994 (^_^). Passade dessutom på att fixa till thumbs:en så att de förminskade bilderna inte längre ser deformerade ut.

Tillägg, 2009-05-10: Har uppdaterat namnen på banorna, så att de fyndiga prefixerna numera får vara med i titeln. Har dessutom lagt upp boxart, dvs de målande teckningarna på baksidan av kartongerna, från den här vågens Horror Heads.

Tillägg, 2009-08-30: Förstorade på allmän begäran upp thumbsen till bilderna.

1) Doom Zones
2) Doom Zones-serietidning, vinstbrev och dekal
3) Horror Heads
4) Större set

Doom Zones

Klicka på bilden för en förstoring


Mighty Max Conquers the Temple of Venom

Temple of Venom - Klicka för att förstora

Temple of Venom öppen - Klicka för att förstora


Temple of Venom var en obestridd favorit bland kompisarna och också en av de få sk "banor" som vi alla hade. Egentligen är det inte alls svårt att förstå varför. Bara en sådan sak som att den var annorlunda från mallen, dvs att den inte var i form av ett huvud utan något så snillrikt som en ihoprullad skalleorm, gjorde att vi föll för den. Att den dessutom öppnades "från två håll" skiljde den ytterligare från mängden och gjorde den än lite mer intressant. Sedan kunde skalleormen öppna käften också vilket helt enkelt var häftigt. Rent objektivt plockar denna rena rama äventyrsbana poäng för den stora öppna lekytan som Max får, där jätteskorpionen kan jaga honom bland ormar och skelett. Det finns även trappor som leder uppför väggarna där det även gömmer sig en mumie i den utfällbara gravkammaren och skorpionens svans liknar änden på skalleormen när banan är ihopfälld. Sannerligen häftigt.


Mighty Max Liquidates the Ice Alien

Ice Alien - Klicka för att förstora

Ice Alien öppen - Klicka för att förstora


Vi tyckte inget vidare om Ice Alien då det begav sig och jag ser faktiskt lite poäng med den idag också. Problemet med den här banan är att det inte finns något speciellt med den, ingenting som direkt utmärker den gentemot de andra Doom Zones och faktiskt ingenting som motsäger att den inte lika gärna kunde ha varit en Horror Head om den var mindre. Att man kan se igenom hjässan på utomjordingen när banan är ihopfälld var säkert menat som en häftig effekt men är i praktiken tämligen tamt. Dessutom är det ganska klumpigt att leka med Max väl inuti då det inte alls finns mycket utrymme mellan de tre ismonstren och då hjälper det inte att de kan röra på huvudena. Att man sedan kan fälla ner en plattform ovanför dem känns endast som en eftertanke som inte fyller någon egentlig funktion. Ice Alien är i princip bara för samlarna om än som ett rätt trist tillskott i samlingen. I övrigt är den seriens stolpskott.


Mighty Max Terminates Wolfship 7

Wolfship 7 - Klicka för att förstora

Wolfship 7 öppen - Klicka för att förstora


Wolfship 7 var lite speciell eftersom det var så tydligt att den inte "bara" var ett huvud som förmodades sitta på en större kropp utan snarare ett rymdskepp i form av ett gigantiskt varghuvud. Och för en gångs skull kunde man även leka med utsidan av banan då bl a vingar och en extra efterbrännare var utfällbara i det läget. Insidan av banan är ganska stel och tråkig faktiskt, trots att man får två skurkfigurer med. Då är det roligare att låta Max hoppa ombord på den mindre farkosten som går att plocka bort och leka att han blir jagad av skeppet på utsidan. Några andra funktioner på insidan finns för övrigt inte och jag hade dessutom alltid problem med att få de små figurerna att sitta på plats när banan skulle stängas igen. För att sammanfatta är Wolfship 7 förvisso kuriosa men långt ifrån den perfekta äventyrsbanan.


Mighty Max Slays the Doom Dragon

Doom Dragon - Klicka för att förstora

Doom Dragon öppen - Klicka för att förstora


Det här var den mest ordinära banan bland Doom Zones vid sidan av Ice Alien och ändå var Doom Dragon betydligt mer tilltalande än den tidigare nämnda isbanan. Utsidan var inte direkt speciell på något sätt annat än att drakar per automatik är tuffa (och kanske lättare att ta till sig än förfrusna rymdvarelser) och på insidan kunde man i praktiken bara göra en sak; att typ "öppna grinden" (utformad som drakens framtänder) in till banan. Detta kan tyckas ganska så meningslöst men det förstärkte faktiskt intrycket att Max kunde lämna banan och jag minns att vi i gänget gillade det. Vidare är det mycket större möjligheter till lek inuti Doom Dragon då Max kan klättra i berg, hoppa över vulkaner, lura ner skurken i frätande syra och sedan fortsätta uppåt på banan. Max får även motstånd i form av en mindre drake som ligger och gömmer sig i en djup grotta och klippblocken liknas drakenhuvudets tänder då banan ska stängas. Fyndigt.


Mighty Max Trapped by Arachnoid
[Text av Magnus D. Johansson]

Arachnoid - Klicka för att förstora

Arachnoid - Klicka för att förstora

Arachnoid, eller den sk "Spindelbanan", var i stängd form rent designmässigt en av de främsta skapelserna bland den första seriens Doom Zones. En hårig tarantulaspindel. Fränt och mycket tilltalande för leklystna pojkar. Den arma stackare som öppnade banan möttes däremot av ett lika grått och trist som sterilt landskap bestående av typ stenplattor eller nåt. Medföljer gör en enorm giftspindel vars ben även utgjorde benen på själva banan i stängd form, samt en fyrarmad människospindel. Tyckte som barn att spindelfiguren påminde om den färdigmuterade "Flugan" från skräckfilmen med samma namn kan väl nämnas... I centrum av äventyrsmiljön finner man i vilket fall en liten snurrkarusell men vad det är för avsikt med den fattade jag aldrig som barn och det står mig lika oklart som vuxen. Det skulle kunna vara en slags portal där vår hjälte så snabbt som möjligt kan ta sig vidare till nästa bana. Arachnoid hade kunnat göras bättre.


Mighty Max Escapes from Skull Dungeon

Skull Dungeon - Klicka för att förstora

Skull Dungeon öppen - Klicka för att förstora


Näst efter Temple of Venom var det här vår definitiva favorit bland första vågens Doom Zones. Mest intressant var att att Skull Dungeon möjliggjorde lek på både insidan och utsidan av banan på samma gång. I och med att man kunde fälla ner trappan/ingången kunde man ju leka på bägge sidorna samtidigt! Hade man banan stängd kunde man stoppa fingret undertill käken och få det att framstå som att den "öppnade sig själv". Likt med Wolfship 7 var det dessutom tydligt att detta inte bara var en standardbana ā la huvud till en förmodad kropp. Skull Dungeon var ju så uppenbart en dödskallegrotta (och hur tufft är inte det för en liten grabb?). Insidan av grottan innehöll dessutom många detaljer och rörliga delar samtidigt som det fanns gott om plats för lek och även en trappa upp till övervåningen och fängelsehålan. Dessutom fick man två olika skurkar med som båda gick att böja på mitten. Suveränt.




Dekal - Klicka för att förstora


Doom Zones-serie, vinstbrev och dekal



Omslag - Klicka för att förstora Sidan 2 - Klicka för att förstora Sidan 3 - Klicka för att förstora Sidan 4 - Klicka för att förstora Sidan 5 - Klicka för att förstora Sidan 6 - Klicka för att förstora Vinstbrevet - Klicka för att förstora




Horror Heads

Klicka på bilden för en förstoring


Mighty Max Battles Skull Warrior

Skull Warrior - Klicka för att förstora

Skull Warrior öppen - Klicka för att förstora


Medan alla de andra Horror Heads hade direkt igenkännbara former (för en liten grabb iallafall), såsom robotar eller lava- och sjömonster, har jag alltid undrat exakt vad Skull Warrior skulle föreställa. En märklig blanding mellan en bränd skrull och en borg från Star Trek eller..? Invändigt är denna bana ingen höjdare heller. Bara en ödelagd yta och en ensam orörlig skurkfigur, som ser ganska så tråkig ut dessutom. Man får visserligen något som ska föreställa en svävare till (vars undersida liknar ögat och gevärspipan som sticker ut ur kinden på den stora Skull Warrior) och det finns plats för både Max och skurken att stå på denna... fast då ser det ut som att Max står mellan benen på fulingen... Egentligen är väl Skull Warrior inte helt värdelös men det finns mycket roligare Horror Heads att glädja sig med.


Mighty Max Challenges Lava Beast

Lava Beast - Klicka för att förstora

Lava Beast öppen - Klicka för att förstora


Sett till själva lekvärdet är Lava Beast den bästa banan av den första vågens Horror Heads. Två stycken monster får man med - någon slags slemklump och ett stort flygande kryp som dessutom går att böja på mitten. Fakta: Pojkar gillar lava. Pojkar gillar slem. Pojkar gillar stora äckliga kryp. Bara där plockar Lava Beast poäng men det är inte allt. Plockar man bort en av fienderna får man tillräckligt med fri lekyta för Max att bli jagad av det andra monstret. Den fria ytan fungerar väldigt bra i proportion till lekmöjligheterna där Max måste ta sig runt vulkaner och undvika att trilla i lavan. Sedan kan man ju variera vilket av monsterna som Max ska tampas med och hur han ska besegra dem. Lurar han ner dem i lavan eller tar han hjälp av ett plötsligt vulkanutbrott? Alla dessa möjligheter...


Mighty Max Against Droid Invader

Droid Invader - Klicka för att förstora

Droid Invader öppen - Klicka för att förstora


Det första man kan säga om Droid Invader är att den är riktigt snygg med dess svarta och metalliska design. Mycket smakfullt och passande för en robotbana. Min numera urgamla mobiltelefon påminde om den rent visuellt (detta var på tiden då svart och inte vitt var det nya svart). Det andra som slår mig är om den måhända inte är baserad på Darth Vader, både lite till utseendet men även till namnet. Darth Vader ~ Droid Invader liksom. Personlig smak samt möjliga referenser åt sidan är den här banan något av ett tveeggat svärd. Å ena sidan får man med både ett stort monster och skurkfigur som går att böja på mitten. Monstret är dessutom rätt så häftigt då det är en slags robothjärna med bläckfisktentakler. Men å andra sidan har man knappt plats att leka på banan om man vill använda monstret och själva lekytan är ganska trist. Ett riktigt dilemma.


Mighty Max Defeats Nightwing

Nightwing - Klicka för att förstora

Nightwing öppen - Klicka för att förstora


Det finns inte mycket positivt att säga om Nightwing. Den ser väl ganska fräck ut i stängd form. Blodsugande fladdermöss är ganska fräcka helt enkelt. Den gör sig bra på bild också men det är nog också allt. Insidan av banan är ganska slentrianmässig. Ett stor blodpöl som man inte tycker borde utgöra något som helst hinder för vår orädde äventyrare och ett gäng små fladermöss fastklistrade på golvet. Inget som överraskar direkt. Endast en onding får man med i form av den jättestora fladdermusen, vars vingar för övrigt utgör öronen på Nightwing i stängd form. Fulingen är förvisso fint skulpterad men så är den även helt orörlig och väldigt klumpig att leka med runt den lilla banan. Såhär i efterhand får jag, väl nu som vuxen, medge att jag ser vissa lekmöjligheter med den men det var inget som inspirerade mig som barn.


Mighty Max Pulverizes Sea Squirm

Sea Squirm - Klicka för att förstora

Sea Squirm öppen - Klicka för att förstora


Sea Squirm, eller vattenbanan som vi kallade den, var ihop med Zomboid mitt allra första Mighty Max-köp. Året var 1993 och jag minns det som det vore igår. Sentimentalt värde åt sidan är Sea Squrim faktiskt en av de allra bästa Horror Heads i hela leksakslinjen. Dels är den läcker på utsidan och dels är insidan av banan rik på detaljer såsom skattkista, ankare, ben, snäckor mm. Man får två monster med - en sjöorm och ett slags stort blötdjur med blodstänkta klor som Max dessutom kunde rida på. Det fanns i och för sig inte jättemycket plats att leka på inne på banan men den fantasifulla miljön vägde upp för det. Dessutom gjorde monsterna på insidan mer för utsidan än på någon annan Horror Head. Blötdjuret blev Sea Squrims ögon, näsa och horn medan havsormen utgjorde den hala tungan. En personlig favoritbana det här.


Mighty Max Fights Nuke Ranger

Nuke Ranger - Klicka för att förstora

Nuke Ranger öppen - Klicka för att förstora


Jag alltid tyckt att Nuke Ranger är en intressant bana och såhär i efterhand finner jag flera anledningar till detta. Det är den allra minsta och mest kompakta av första vågens Horror Heads, medan den medföljande skurkfiguren är en av de största humanoida figurerna i hela serien. Utöver skurkfiguren får man med en sorts svävare som man kan låta skurken sitta på och där finns även plats för Max att stå på denna. Såväl skurken som svävaren passar perfekt in i banan när denna ska stängas, och svävaren t o m fästes fast. Däremot finns det ingen plats för Max att stå fast inuti själva banan, utan han får skramla löst i "pannan" på Nuke Ranger-skallen. Detta är lite märkligt i och med att allting annat känns så väl uträknat. Men på det stora hela är ändå Nuke Ranger ett lika intressant som fint tillskott i samlingen.


Mighty Max Versus Kronosaur

Kronosaur ovanifrån - Klicka för att förstora
Kronosaur framifrån - Klicka för att förstora

Kronosaur öppen - Klicka för att förstora


Kronosaur var den enda av samtliga banorna från första vågen som ingen av oss i kompisgänget hade då det begav sig. Jag var då nära att införskaffa den för ihopsparade veckopengar vid ett tillfälle men av någon konstig anledning lät jag min mormor (som av någon precis lika konstig anledning hade följt med till leksaksaffären just den gången...) övertala mig att spendera alla mina besparingar på badmintonrack istället!! Något som jag såklart har ångrat i alla dessa år som följde sedan jag var typ tio år gammal... Men nu har jag äntligen lyckats komma över en Kronosaur (tacka ebay!) och faktum är att det är en av de mest intressanta banorna i serien vid sidan av Nuke Ranger. Till att börja med är den hyfsat stor för att vara en Horror Head. Bara Lava Beast kommer i närheten.

Vidare är det den ENDA banan ur första vågen och till min kännedom en av de ytterst få banorna i hela serien där även den lilla taggen till för att öppna banan är dekorerad, här i form av Kronosaurens framtänder. Det är även en av få banor som med fördel kan betraktas "framifrån" också och inte bara ovanifrån. Man får med två fiender, en grottmänniska och en dinosaurie. Dessvärre finns det inte mycket svängrum inne på banan och jag förstår för övrigt inte riktigt varför Kronosauren saknar ett öga i stängd form. Småskavanker till trots är det ändå helt klart en av de bättre Horror Heads.


Mighty Max Neutralises Zomboid

Zomboid - Klicka för att förstora

Zomboid öppen - Klicka för att förstora


En sak ska sägas om Zomboid. Den är riktigt äcklig. Nu är det ju meningen att pojkleksaker ska vara det av någon anledning men frågan är ändå om Zomboid inte är lite väl mycket, även för den mest magstarka. Bra nära gränsen hamnar den iallafall, så mycket är säkert. Zomboid lyckas i varje fall förmedla "rätt" budskap, dvs känslan av blött förmultnat kött. Ansiktet har spruckit upp på flera ställen och är passande helt blodigt runtom och omkring munöppningen... Att hjärnan syns igenom skallen är väl det mildaste med den. Öppnar man upp den ser man att maskar har börjat äta på ansiktet från insidan och där finns såklart inälvor och annan klet. Monsterna är en stor tusenfoting och en jättelik hjärna komplett med tentakler och ögonglober. Det ena ögat går även att plocka bort. Motbjudande var ordet men samtidigt märkligt inbjudande för galen, äcklig lek.




Större set - Mighty Max Battles the Skull Master on / Trapped in Skull Mountain

Skull Mountain var den första, och igenom hela Mighty Max-serien den med god marginal allra största, av de "jättestora" äventyrsbanorna, proportionerligt talat. Några fler extra stora banor som del av den första vågen blev det inte, däremot kom det ett flertal exklusiva storkverk under både andra och tredje vågen men ingen, inte en enda av dem, kom ens i närheten av Skull Mountains relativt imponerande storlek samt omfång. Skull Mountain var ca 30 cm hög och fullkomligen överfylld med olika fällor och andra finesser, flertalet figurer, större monster och tillbehör. Den var knappast "bärbar" vilket ju var lite av poängen med Mighty Max, men den erbjöd mer än tillräckligt med lekmöjligheter för att det inte skulle spela någon som helst roll. Man kunde leka "runt" hela borgen då det fanns trappor, torn och diverse ingångar på alla sidor och då hade leken bara börjat! Väl på insidan fanns det ju ännu mer att hitta på. Bara en sådan grej som den tvåhövade draken liksom! Eller jättekrabban! Eller hammarhajubåten! Och så de första inkarnationerna av Skull Master och Warmonger såklart! Årtionden senare är det kanske inte aktuellt med någon lek längre men Skull Mountain gör sig dessutom alldeles utmärkt som utställningsobjekt. Handen på hjärtet; jag tittar på min Skull Mountain i detta nu där den står och glänser prydligt i hyllan medan jag sitter och skriver det här. Och när jag tittar på bilderna jag tagit här nedan minns jag många de lekar som jag har haft med denna borg och låter alla nostalgikänslor svämma över. Skull Mountain är Mighty Max-motsvarigheten till Technodromen i Turtles, T-rexen i Dino-Riders eller piratskeppet Tigerhajen i LEGO Pirater. Det var det maffigaste och häftigaste man kunde ha inom hela den linjen redan från början och i fråga om ren pompa och ståt så överskuggade det allt som senare komma skulle.

Skull Mountain - Klicka för att förstora Skull Mountain öppen - Klicka för att förstora Klicka på bilden för en förstoring


| <--- Tillbaka till allmänt om Mighty Max | Tillbaka till lekcenter | Fortsätt till andra vågen ---> |


Lite av varje

|- GLO Friends
|- Powers of Grayskull
|- Trollfrisyrer
|
Robotar och sånt

|- Multimac
|- Robot Leo 1004
|- TF G2 Axelerators
|- TF G2 Grimlock
|- TF G2 Skyscorchers
|
Smågubbar

|- Bad Eggz Bunch
|- M.U.S.C.L.E.
|- Monster in My Pocket
|- Savage Mondo Blitzers
|- Trash Bag Bunch
|
Småvärldar

|- Mighty Max
|--- 1:a vågen i fokus
|--- 2:a vågen i fokus
|--- 3:e vågen i fokus
|--- Mighty McMax-set

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.