Sett till själva lekvärdet är då Lava Beast den bästa banan av den första vågens Horror Heads. Två stycken fräcka monster får man med; någon slags slemklump och ett stort flygande kryp som dessutom går att böja på mitten minsann! Fakta: Pojkar gillar lava. Pojkar gillar slem. Och pojkar gillar stora äckliga kryp. Så bara där plockar Lava Beast poäng men det är inte allt. För plockar man bort en av fienderna får man tillräckligt med fri lekyta för lille Max att bli jagad av det andra monstret. Den fria ytan fungerar väldigt bra i proportion till lekmöjligheterna där Max måste ta sig runt vulkaner och undvika att trilla i lavan. Sedan kan man ju alltid variera vilket av monsterna som Max ska tampas med först samt hur han ska besegra dem. Lurar han ner en eller båda i lavan eller tar han hjälp av ett plötsligt vulkanutbrott? Alla dessa möjligheter...
|
|
Mighty Max Against Droid Invader
|
|
|
Det första man kan säga om Droid Invader är att den är riktigt snygg med dess svarta och metalliska design. Mycket smakfullt och passande för en robotbana. Min numera urgamla mobiltelefon påminde om den rent visuellt (detta var på tiden då svart och inte vitt var det nya svart). Det andra som slår mig är om den måhända inte är baserad på Darth Vader, både lite till utseendet men även till namnet. Darth Vader ~ Droid Invader liksom. Personlig smak samt möjliga referenser åt sidan är den här banan något av ett tveeggat svärd... För å ena sidan får man med både ett stort monster och skurkfigur som går att böja på mitten och monstret är dessutom rätt så häftigt då det är en slags robothjärna med bläckfisktentakler. Men å andra sidan har man knappt plats att leka på banan om man vill använda monstret och själva lekytan är ganska trist. Ett riktigt dilemma.
|
|
Mighty Max Defeats Nightwing
|
|
|
Det finns inte mycket positivt att säga om Nightwing. Den ser väl ganska så fräck ut i stängd form. Blodsugande fladdermöss är ganska fräcka helt enkelt. Den gör sig bra på bild med men det är nog också allt den har att stoltsera med. Insidan av banan är rätt slentrianmässig. Ett stor blodpöl som man då inte tycker borde utgöra något som helst hinder för vår orädde äventyrare och ett gäng små fladermöss fastklistrade på golvet. Inget som överraskar direkt. Endast en onding får man med i form av den jättestora fladdermusen, vars vingar för övrigt utgör öronen på Nightwing i stängd form. Fulingen är förvisso fint skulpterad (så okej, ett litet plus till) men så är den även helt orörlig och väldigt klumpig att leka med runt den lilla banan... Såhär i efterhand, väl nu som vuxen, får jag medge att jag ser vissa lekmöjligheter med den men det var då inget som inspirerade mig som barn.
|
|
Mighty Max Pulverizes Sea Squirm
|
|
|
Sea Squirm, eller vattenbanan som vi kallade den, var ihop med Zomboid mitt allra första Mighty Max-köp. Året var 1993 och jag minns det som det vore igår. Sentimentalt värde åt sidan så är Sea Squrim faktiskt en av de allra bästa tillskotten i hela denna leksakslinje. Dels är den läcker på utsidan och dels är insidan av banan rik på detaljer såsom en skattkista, ankare, benknotor, snäckor mm. Man får två monster med; en sjöorm och ett slags stort blötdjur med blodstänkta klor som Max dessutom kunde rida på. Det fanns i och för sig inte jättemycket plats att leka på inne på banan men den fantasifulla miljön vägde upp för det. Dessutom gjorde monsterna på insidan mer för utsidan än på någon annan Horror Head. Blötdjuret blev Sea Squrims ögon, näsa och horn medan havsormen utgjorde den hala tungan. En personlig favoritbana det här.
|
|
Mighty Max Fights Nuke Ranger
|
|
|
Jag alltid tyckt att Nuke Ranger är en intressant bana och nu i efterhand finner jag flera anledningar till detta. Det är den allra minsta och mest kompakta av hela den första vågens Horror Heads, medan den medföljande skurkfiguren är en av de allra största humanoida figurerna i hela serien. Utöver skurkfiguren får man med en sorts svävare som man kan låta skurken sitta på och där finns även plats för Max att stå på denna. Skurken såväl som svävaren passar perfekt in i banan när denna ska stängas och svävaren t o m fästes fast. Däremot finns det ingen plats för Max att stå fast inuti själva banan, utan han får skramla löst i "pannan" på Nuke Ranger-skallen. Detta är lite märkligt i och med att allting annat känns så väl uträknat. Men på det stora hela är Nuke Ranger ändå ett lika intressant som fint tillskott i samlingen.
|
|
Mighty Max Versus Kronosaur
|
|
|
Kronosaursen var den enda av samtliga banorna från första vågen som ingen av oss i kompisgänget hade när det begav sig. Jag var då nära att införskaffa den för ihopsparade veckopengar vid ett tillfälle men av någon konstig anledning lät jag min mormor (som av någon precis lika konstig anledning hade följt med till leksaksaffären just den gången...) övertala mig att spendera alla mina besparingar på badmintonrack istället!! Något som jag såklart har ångrat i alla de här åren som följde sedan jag var typ tio år gammal. Men nu har jag äntligen lyckats komma över en Kronosaur (tacka ebay...) och faktum är att det är en av de mest intressanta banorna i serien jämte Nuke Ranger. Till att börja med så är den hyfsat stor för att vara en liten Horror Head. Faktum är att bara Lava Beast kommer i närheten...
|
Vidare är detta den ENDA banan ur första vågen och till min kännedom en av ytterst få banor i hela serien där även den lilla taggen som är till för att öppna banan är dekorerad, här i form av Kronosaurens framtänder. Det är även en av få banor som med fördel kan betraktas "framifrån" också och inte bara ovanifrån. Man får med två fiender, en grottmänniska samt en dinosaurie. Dessvärre finns det inte mycket svängrum inne på banan och jag förstår för övrigt inte riktigt varför Kronosauren saknar ett öga i stängd form. Småskavanker till trots är det ändå helt klart en av de bättre Horror Headsen.
|
|
Mighty Max Neutralises Zomboid
|
|
|
En sak ska sägas om Zomboid. Den är riktigt äcklig. Nu är det ju meningen att pojkleksaker ska vara det av någon anledning men frågan är ändå om Zomboid inte är lite väl mycket, även för den mest magstarka. Bra nära gränsen hamnar den iallafall, så mycket är säkert. Zomboid lyckas i varje fall förmedla rätt budskap dvs känslan av blött förmultnat kött. Ansiktet har spruckit upp på flera ställen och är passande helt blodigt runtom och omkring munöppningen. Att hjärnan syns igenom skallen är väl det mildaste med den. Öppnar man upp den ser man att maskar har börjat äta på ansiktet från insidan och där finns såklart inälvor och annan klet. Monsterna är en stor tusenfoting och så en jättelik hjärna komplett med tentakler och ögonglober. Det ena ögat går även att plocka bort. Motbjudande var ordet men samtidigt märkligt inbjudande för galen, äcklig lek.
|